Monday, Jan 15, 2024

صفحه نخست » نیویورک تایمز : یک اقدام نسنجیده نیروهای نیابتی ایران حمله مستقیم به این کشور را در پی خواهد داشت

nytime.jpgنشریۀ نیویورک تایمز در گزارشی مفصل نوشته است که ایران و آمریکا وارد یک جنگ نیابتی با یکدیگر شده‌اند و در عین حال می‌کوشند از رودرویی نظامی مستقیم پرهیز کنند. با این حال، نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که یک اقدام نسنجیده از سوی نیروهای نیابتی ایران جنگی منطقه‌ای و مستقیم با ایران را در پی خواهد داشت

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

در این مطلب که توسط گزارشگران این نشریه در بغداد، قاهره، برلین و واشنگتن تهیه شده آمده است : اگر چه یکی از ویژگی‌های این جنگ نیابتی این است که دو طرف با احتیاط از رویارویی مستقیم پرهیز می‌کنند، اما، به گفتۀ دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی و مقامات دولت آمریکا، هیچکس نمی‌داند که این تدبیر چقدر دوام خواهد داشت.

به نوشتۀ نیویورک تایمز صد روز پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس ارزیابی اغلب کارشناسان مهم این است که حکومت ایران از گروه‌های نیابتی‌ خود می‌خواهد که برای ارتش آمریکا در منطقه مزاحمت ایجاد کنند و بر اسرائیل و نیروهای غربی در عراق، سوریه، لبنان و دریای سرخ فشار وارد آورند و همزمان از تحریک یک جنگ بزرگ پرهیز کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به نوشتۀ نیویورک‌تایمز اگر چه رهبران ایران با این کار بر آتش جنگ در خاورمیانه می‌دمند، اما، وقوع یک جنگ تمام عیار به نفع کشوری نیست که رهبرش، علی خامنه‌ای، بیمار است و خیابان‌هایش طی سال‌های گذشته مملو از معترضان بوده است.

رایان کروکر، دیپلمات باسابقۀ آمریکایی، به نیویورک تایمز گفته است که اوجب واجبات رهبران ایران "ثبات رژیم" اسلامی است. با این حال، و برغم همۀ احتیاط‌هایی که ایران و آمریکا برای پرهیز از جنگ مستقیم به کار می‌گیرند، هر اتفاقی می‌تواند جنگ نیابتی فعلی را به جنگی مستقیم تبدیل کند. به ویژه این که به نوشتۀ نیویورک تایمز در قیاس با روسیه یا اتحاد شوروی سابق هیچ خط و ارتباط مستقیمی میان ایران و آمریکا برای پیشگیری از تشدید تنش‌ها وجود ندارد.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا افزوده است : حکومت ایران در جستجوی جنگی گسترده نیست، هر چند عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را ترغیب می‌کند. به گفتۀ مقامات اطلاعاتی آمریکا شکی وجود ندارد که رژیم ایران از عملیات حوثی‌ها حمایت می‌کند و رهبران تهران بر این اعتقاد هستند که تشدید تنش‌ها در منطقه هزینه‌های سنگینی به غرب تحمیل می‌کند بی آنکه لزوماً به یک جنگ تمام‌عیار منجر شود.

بر پایۀ اسناد منتشر شده از سوی کاخ سفید آمریکا، حکومت ایران سلاح در اختیار حوثی‌ها می‌گذارد، ولی خود حوثی‌ها توانایی تولید و مونتاژ سلاح را به دست آورده‌اند. برای نمونه، پهپادهای رزمی حوثی‌ها قطعات مونتاژ شده‌ای است که چین و دیگران در اختیار شبه نظامیان یمن می‌گذارند. رایان کروکر، دیپلمات قدیمی آمریکایی در منطقه، همچنین گفته است که علی خامنه‌ای مؤثرتر از خمینی و حتا شاه در زمینۀ توسعۀ نفوذ ایران در منطقه عمل کرده است و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در امور راهبردی از سوی تهران هدایت می‌شوند. با این حال، در میان نیروهای نیابتی ایران، حوثی‌ها ظاهراً از استقلال عمل بیشتری برخوردارند، زیرا در قیاس با حزب‌الله آنان ریشه‌های عمیقی در حکومت تهران ندارند و ثابت کرده‌اند که برای ایجاد اخلال در تجارت جهانی از قدرت بالایی برخوردارند.

نیویورک‌تایمز سپس به نقل از منابع دیپلماتیک در خاورمیانه نوشته است که دولت اسرائیل بمراتب کمتر از دولت بایدن برای مهار جنگ در منطقه تلاش می‌کند. برخی نیز بعید نمی دانند که اسرائیل با حمله به نیروهای نیابتی ایران قصد دارد آمریکا را وارد جدالی مستقیم با حکومت تهران کند.

نیویورک تایمز در پایان نوشته است که اگر در جنگ نیابتی جاری سربازان یا کارکنان ارتش آمریکا کشته شوند، گزینه‌های جو بایدن برای تعدیل پاسخ نظامی آمریکا محدودتر خواهند شد. به گفتۀ مقامات آمریکا اگر حملات نیابتی ایران به کشته شدن شهروندان آمریکایی منجر شوند، فشار برای هدایت حملات مستقیم علیه ایران نیز افزایش خواهد یافت و در واقع یک اقدام نسنجیده نیروهای نیابتی ایران به جنگی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy