Sunday, Jan 21, 2024

صفحه نخست » پیام ویژه ای که باید برای امریکایی ها بفرستیم

falahatpishe.jpgآسیه توحیدنژاد، انصاف نیوز: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه ، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، می‌گوید با تاکید بر اینکه تنها دو راه جنگ یا آتش‌بس پیش پای بازیگران صحنه‌ی تنش‌های منطقه وجود دارد می‌گوید: در این شرایط معتقدم تنها راه این است که یک پیام آشکار از طرف ایران به ویژه برای آمریکایی‌ها ارسال شود. او همچنین در مورد اتفاقات پاکستان تاکید می‌کند که چالش پیش آمده غیرقابل توجیه بوده است.

فلاحت‌پیشه: در بحران امروز نوعی جنگ جبری صفر حاکم است

انصاف نیوز: بایدها و نبایدهای نظامی و سیاسی ایران در تحولات و تنش‌های اخیر چیست؟ و چه باید می‌بود؟

جنگ منطقه‌ای امروز فعلا جنگی‌ست در محدوده‌ی مرزهای اسرائیل، اما امکان گسترشش وجود دارد. دو راه پیش روی بازیگران این جنگ وجود دارد؛ یک راه این است که ساز و کارهای دیپلماتیک را به نتیجه برسانند و آتش‌بس در تمام جبهه‌ها اعلام شود. یعنی آتش‌بسی در فلسطین، در لبنان و نیز در مناطقی که بخاطر جنگ فلسطین دچار بحران شده‌اند مثل دریای سرخ. حتی جنگ غیرمستقیم ایران و اسرائیل هم به نوعی آتش‌بس برسد.

اما اگر راه اول به شکست بینجامد و به راه دوم برسیم که درواقع راه نیست و چاه است؛ منطقه گرفتار یک جنگ تمام عیار و بسیار ویرانگر خواهد شد. به این دلیل که بحران امروز با بحران‌های گذشته بسیار متفاوت است. در بحران امروز نوعی جنگ جبری صفر حاکم است یعنی دو طرف برای از بین بردن یکدیگر می‌جنگند. فلذا کشتاری که دارد صورت می‌گیرد در تاریخ این مناسبات کم سابقه است. بنابراین راه سومی وجود ندارد.

پس و پیش ۷ اکتبر | راه سوم تا پیش از ۷ اکتبر وجود داشت

راه سوم چیزی بود که تا قبل از ۷ اکتبر وجود داشت. تا قبل از ۷ اکتبر طرفین یکدیگر را دشمن می‌دانستند؛ سعی می‌کردند آمادگی اطلاعاتی و امنیتی خود را حفظ کنند و ضربات متقابل و جنگ‌ها نیز محدود و مدیریت شده‌ بود. اما بعد از ۷ اکتبر به ویژه بعد از حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین، ادامه این جنگ در خاک لبنان و نیز زدن اهدافی که شامل نیروهای ایرانی بود راه سومی دیگر باقی نمانده است. امکان بازگشت دیگر وجود ندارد.

در این مدت دنیایی که درگیر جنگ نبود از آمریکا و روسیه تا حتی چین و برخی کشورهای منطقه به جای اینکه از پیشروی بحران جلوگیری کنند هرکدام منافع خود را پیش بردند. منفعت روسیه ادامه جنگ بود؛ منفعت آمریکا حفظ حریم امنیتی اسرائیل و یک رابطه دوگانه در جنگ بود طوریکه در ظاهر ادعا می‌کردند مخالف کشتارند ولی در عمل زمینه‌ی کشتار را برای اسرائیل فراهم می‌کردند؛ برخی کشورهای منطقه هم مثل عربستان از اینکه حوثی‌ها درگیر جنگ هستند راضی بودند. به همین دلیل هیچوقت اقدام هماهنگ و موثری برای ایجاد آتش‌بس صورت نگرفت.

ثانیه‌شمار جنگی تمام عیار، اگر همه چیز با سیاست‌های نتانیاهو پیش برود

همه‌ی بازیگران طوری عمل کردند که نتانیاهو و طیف تندرو اسرائیل می‌خواستند. نتانیاهو سرنوشت خود را وابسته به یک جنگ بی‌پایان می‌بیند به همین دلیل قبل از اینکه جنگ در غزه پایان یابد جنگ در لبنان و سوریه را شروع کرد. الآن هم به تدریج دارد جنگ را به سمت ایران می‌کشاند. نتانیاهو خیالش راحت است که یک سال قبل انتخابات آمریکا اگر جنگی بین ایران و اسرائیل دربگیرد حتما مقامات دو حزب اصلی در آمریکا نظامیان آمریکا را به کمک اسرائیل روانه می‌کنند.

بنابراین مسیر تحولات مشخص است. اگر همه چیز در راستای سیاست‌های نتانیاهو پیش برود که تا به حال پیش رفته یک جنگ تمام عیار را در منطقه خواهیم داشت. روز به روز هم موعد آن نزدیک‌تر می‌شود. ولی اگر کشورها، به ویژه آمریکا، تهدیدی جدی‌تر کنند این امکان وجود دارد که آتش‌بس به نتانیاهو تحمیل شود.

ایرانی‌ها در چالش با رژیم صهیونیستی هم بی‌محابا عمل نکردند

من معتقدم روز بعد از ۷ اکتبر در ایران تبلیغات جنگ از میدان جنگ جدا نشد. در صورتی که ایران اطلاعی از جنگ حماس نداشت متاسفانه سیاست‌هایی پیش گرفته شد که زمینه برای دیپلماسی را از بین می‌برد. طوریکه حتی وزیر خارجه‌ی ایران نتوانست دیپلماسی را نمایندگی کند و بیشتر در خدمت تبلیغات جنگ بود. عملا پای ایرانی‌ها به جنگی کشیده شد که شروعش با ایران نبود.

ایرانی‌ها از سال ۱۳۶۱ یعنی میانه جنگی که خودشان هم شروع نکرده بودند سعی کردند آغازگر هیچ جنگ یا حمله‌ای نباشند که مدیریت آن از دستشان خارج شود. لذا ایرانیان حتی در چالش با رژیم صهیونیستی نیز بی‌محابا عمل نکردند.

اتفاقی که افتاد متاسفانه نوعی ناهماهنگی در جریان مقاومت بود که باعث اختلاف نظر شد. اگر جریان مقاومت به این نتیجه می‌رسید که هدف اسرائیل انهدام کل جریان است شاید از روز اول جنگ تهاجم گسترده‌ای علیه اسرائیل صورت می‌داد ولی آنچه اتفاق افتاد انهدام تدریجی و فرسایشی استحکامات مقاومت و کشتن رهبران مقاومت توسط اسرائیل بود.

در پاسخ به ترور مستشاران ایرانی یک پیام ویژه برای آمریکایی‌ها بفرستید

اسرائیلی‌ها حالا گستاخانه و مستقیم به سمت ایرانی‌ها شلیک می‌کنند. در این شرایط معتقدم تنها راه این است که یک پیام آشکار از طرف ایران به ویژه برای آمریکایی‌ها ارسال شود.

اگر مسیر آتش بس شکل نگیرد امکان اینکه در قالب اصل دفاع از خود کل جریان مقاومت با اسرائیل درگیر شود وجود دارد. آنگاه حتی تسلیحات جنگ هم با آنچه امروز استفاده می‌شود متفاوت خواهد بود.

آنچه در شرق شکل گرفت قابل توجیه نبود | تهدید به جنگ نتانیاهو پس از چالش با پاکستان

انصاف نیوز: در مورد اتفاقاتی که در شرق کشور افتاد نقدی ندارید؟

معتقدم بحرانی که در شرق کشور شکل گرفت قابل توجیه نبود چون در گذشته ایران عملیات مختلفی را بدون اینکه منجر به چالش بین ما با پاکستان شود در شرق شکل داده بود.

سیاست آرام‌سازی بحران در شرق توسط ایران منجر به سوبرداشت اسرائیل شده است. ایران در شرق بحران را کنترل کرد و قصدی هم برای ادامه‌ی جنگ نداشت. آن اتفاق حاصل اشتباهی راهبردی بود یا حاصل هر سیاست دیگری به هر حال آثار منفی چالش با پاکستان در جبهه اسرائیل دیده شد. و لذا ما دیدیم بلافاصله نتانیاهو ایران را تهدید به جنگ کرد. یک روز پس از این تهدید هم در سوریه علیه مستشاران ایرانی اقدام نظامی صورت گرفت.

به همین دلیل من در همان روز اول هم گفتم اتفاقی که در شرق شکل گرفت قابل توجیه نبود لذا من معتقدم که بعد از آن ایران کل توجه خود را در مرزهای اسرائیل متمرکز کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy