Tuesday, Jan 30, 2024

صفحه نخست » بایدن تصمیم خود را گرفت

jb.jpgرادیو فردا - رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌گوید تصمیم گرفته است که چگونه به حمله پهپادی به یک پایگاه آمریکا در اردن که سه کشته برجای گذاشت، پاسخ دهد.

جو بایدن روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن در مصاحبه با خبرنگاران هنگام ترک کاخ سفید برای حضور در یک کارزار انتخاباتی در فلوریدا، به جزئیات نوع پاسخ آمریکا اشاره نکرد.

او تاکید کرد که «آمریکا نیازی به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه ندارد. این چیزی نیست که من دنبال آن باشم».

در حمله پهپادی بامداد هشتم بهمن به یک پایگاه کوچک صحرایی آمریکا در اردن علاوه بر کشته شدن سه عضو ارتش آمریکا، دست‌کم ۳۴ تن زخمی شدند و هشت تن از مجروحان برای معالجه بیشتر به خارج از اردن منتقل شدند.

گروه موسوم به «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

در حالی که واشینگتن بر این باور است تهران پشت این حمله بوده است، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که این کشور دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

مقام‌های آمریکایی در دو روز اخیر بارها اعلام کرده‌اند که واشینگتن به‌دنبال جنگ با ایران نیست.

جرقه بحران کنونی زمانی زده شد که گروه افراطی حماس روز ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل حمله کرد، ‌۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

در پی حمله حماس که آمریکا و اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند، گروه‌های شبه‌نظامی که تقریبا همگی توسط تهران تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند در عراق، سوریه، لبنان و یمن به هواداری از این گروه فلسطینی حملاتی را به نیروهای آمریکایی در منطقه آغاز کردند.

این گروه‌ها که تعداد آن‌ها فقط درعراق، به عقیده برخی از کارشناسان، ۵۰ تا ۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود تاکنون دست به حدود ۱۶۰ حمله زده‌اند که آمریکا به برخی از آن‌ها پاسخ داده و برخی را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است،‌ شاید به این امید که از شعله‌ورتر شدن آتش جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن در روزهای اخیر در حال سبک‌وسنگین کردن گزینه‌های خود بوده و انتظارها حاکی است که حملات تلافی‌جویانه صورت خواهد گرفت، اما زمان این پاسخ نامشخص است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش ‌که آیا ایران مسئول این حمله است، گفت: «من آن‌ها را در این زمینه مسئول می‌دانم» زیرا گروه‌هایی که این حملات را انجام دادند را «تامین تسلیحاتی می‌کند».

جمهوری اسلامی مدعی است که گروه‌های نیابتی‌اش بر اساس «تصمیم خود» عمل می‌کنند، اما تهران پیشتر وعده «انتقام سخت» از آمریکا در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی را داده بود.

از سوی دیگر، فواد حسین وزیر خارجه عراق در تماس تلفنی با همتای اردنی خود حمله به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» در این کشور را محکوم کرد.

به گزارش رویترز، طرفین در این تماس بر لزوم دور ماندن دو کشور و منطقه از تهدیدات نظامی تاکید کردند.

بر اساس گزارشی که رسانه‌های آمریکایی منتشر کرده‌اند، تحقیقات اولیه درباره حمله پهپادی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به پایگاه آمریکا در اردن نشان می‌دهد که این پهپاد احتمالا با یک پهپاد آمریکایی اشتباه گرفته شده بود که در حال بازگشت بود.

شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد نوشت که پهپاد تهاجمی از نوع «پهپاد شاهد» ساخت ایران بوده است؛ همان مدلی که جمهوری اسلامی در دو سال گذشته در تعداد انبوه در اختیار روسیه گذاشته است.

در همین حال، جان کربی سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن در مراسم یادبود سه سرباز کشته‌شده آمریکایی حضور خواهد یافت. این مراسم قرار است در پایگاه نیروی هوایی «دوور» آمریکا برگزار شود.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نام سربازان کشته‌شده را ویلیام ریورز ۴۶ ساله، کندی سندرز ۲۴ ساله، و بریانا مافت ۲۳ ساله اعلام کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy