Monday, Feb 19, 2024

صفحه نخست » آشنایی با محله‌های هدف حملات اسرائیل در سوریه، محل استقرار فرماندهان نظامی ایرانی

sbanner.jpgرادیو فردا - طی هفته‌های گذشته، نیروی هوایی اسرائیل حمله به برخی از محله‌ها در سوریه را افزایش داده‌اند؛ محله‌هایی که به‌عنوان «محله‌های مرفه» شناخته می‌شوند و محل استقرار «فرماندهان نظامی و مستشاران ایرانی و گروه‌های نیابتی» هم اغلب همین محله‌ها است.

اکثر «محله‌های مرفه» در سوریه، به دلیل سکونت مسئولان حکومتی، به‌عنوان «مناطق امنیتی» شناخته می‌شوند.

با وجود این‌که برخی مناطق در سوریه، همچون زینبیه در حومه دمشق، به‌عنوان «بخش‌های مرتبط با ایران» شناخته می‌شوند، اما حملات منتسب به اسرائیل محله‌های دیگری را هدف قرار می‌دهد که در آن‌ها فرماندهان و مستشاران ایرانی و گروه‌های نیابتی همچون حزب‌الله لبنان حضور دارند.

طی یک ماه گذشته، چهار «محله مرفه» در سوریه هدف حملات منتسب به اسرائیل قرار گرفته است؛ محله‌های کفرسوسه و المزه در دمشق، الدیماس در حومۀ دمشق و خیابان الحمرا در شهر حمص.

محله کفرسوسه در دمشق

kafarsyria.jpgچهارشنبه دوم اسفند تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد یک ساختمان مسکونی در محله کفرسوسه هدف حمله هوایی «اسرائیل» قرار گرفت. خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اعلام کرد که این حمله به کشته شدن دستکم دو غیرنظامی و زخمی شدن چند نفر دیگر انجامید.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که مقر آن در بریتانیا است نیز گزارش داد که این حمله به کشته شدن سه نفر انجامید که دو نفر از آن‌ها از اتباع کشور سوریه نبوده‌اند.

بنا بر این گزارش، آپارتمان هدف قرارگرفته متعلق به مستشاران نظامی ایرانی و فرماندهان گروه‌های نیابتی بوده است.

روزنامۀ اسرائیلی «معاریو» هم گزارش داد که ساکنان آپارتمان هدف حمله از نیروهای «سپاه پاسداران» و «حزب‌لله لبنان» بوده‌اند.

تا زمان تنظیم این گزارش هویت افراد کشته‌شده در این حمله اعلام نشده است.

این نخستین بار نیست که محله کفرسوسه دمشق هدف چنین حمله‌ای قرار می‌گیرد؛ ازجمله سوم اسفند سال گذشته که این محله هدف حمله موشکی قرار گرفت و مسئولان و رسانه‌های سوریه‌ای اسرائیل را عامل آن معرفی کردند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک منبع نزدیک به دولت سوریه گزارش داد که در این حمله یک مرکز و یک آپارتمان هدف قرار گرفت. بنا بر این گزارش‌، هدف این حمله کارشناسان ساخت موشک و پهپاد ایرانی و سوریه‌ای بودند.

عماد مغنیه، فرمانده اسبق شاخۀ نظامی حزب‌الله لبنان، نیز ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ در انفجار خودرو‌ خودش در همین محله کفرسوسه دمشق کشته شد.

محله کفرسوسه از محله‌های جدید و «مرفه» دمشق است که مدرسۀ ایرانی نیز در آن قرار دارد.

شمار زیادی از مسئولان حکومتی و امنیتی سوریه ساکن محله کفرسوسه هستند. دفتر نخست‌وزیری، سازمان امنیت نظامی و سازمان اطلاعات عمومی سوریه نیز در این محله قرار گرفته‌اند.

محله الدیماس در حومۀ دمشق

map.jpgساعاتی پس از حمله کفرسوسه، رسانه‌های دولتی سوریه از شنیده شدن صدای انفجار در محله «مرفه» الدیماس واقع در حومه شمال غرب دمشق هم خبر دادند و دقایقی بعد، رسانه‌های دولتی سوریه بار دیگر اسرائیل را متهم به حمله به این محله کردند.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که در این حمله «یک پایگاه متعلق به ایران» هدف قرار گرفته است. رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش دادند که جنگنده‌های این کشور از فراز بلندی‌های جلولان اقدام به شلیک موشک به سمت حومۀ دمشق کردند.

این محله نیز برای چندمین بار است که هدف چنین حملاتی قرار می‌گیرد، ازجمله ۲۱ بهمن امسال که یک ساختمان در این محله هدف بمباران هوایی قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اسرائیل را عامل این حمله معرفی و اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه با این حمله مقابله کرده است.

اما «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش داد که در این حمله سه تن از اعضای گروه‌های نیابتی ایران کشته شدند.

در محله الدیماس نیز شماری از شخصیت‌ها و مسئولان سیاسی و نظامی سوریه‌ای ساکن هستند.

محله المزه دمشق

almazzah.jpgدر آخرین روز دی ماه امسال محلۀ «مرفه» و حفاظت‌شدۀ المزه در دمشق، پایتخت سوریه، نیز هدف حمله موشکی قرار گرفت. دولت سوریه اسرائیل را عامل این حمله خواند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، در این حمله یک ساختمان مسکونی در محله المزه هدف قرار گرفت؛ محله‌ای که در آن تعدادی از سفارتخانه‌های خارجی از=جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران مستقر هستند.

بنا بر گزارش تلویزیون دولتی سوریه، در این حمله پنج «مستشار» وابسته به سپاه پاسداران کشته شدند؛ گزارشی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم آن را تأیید کرد. یکی از این مستشاران «صادق امیدزاده» از افسران اطلاعاتی نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

خبرگزارش آسوشیتدپرس هم به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به دولت سوریه گزارش داد که ساختمان هدف قرارگرفته در اختیار مستشاران نظامی ایران بود.

خيابان الحمرا در حمص

بامداد ۱۸ بهمن امسال بمباران یک ساختمان در خیابان «مرفه‌نشین» الحمرا در شهر حمص واقع در مرکز سوریه دستکم هفت کشته و ۱۳ زخمی برجا گذاشت. خبرگزاری دولتی سوریه عامل این حمله را هم اسرائیل را معرفی کرد.

خبری از کشته شدن اتباع ایرانس در این حمله منتشر نشد، اما خبرگزاری فرانسه به‌نقل از یک منبع نزدیک به «حزب‌الله لبنان» از کشته شدن دست‌کم دو تن از مسئولان گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در این حمله خبر داد.

«دیده‌بان حقوق بشر سوریه» با تأیید این گزارش‌ها افزود که این ساختمان نیز مورد استفادۀ نیروهای سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی ایران قرار داشت.

خیابان الحمرا از محله‌های مرفه و مهم حمص به شمار می‌آید. این محله تجاری است و ساختمان سازمان امنیت کشور سوریه در نزدیکی آن قرار دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy