Sunday, Feb 25, 2024

صفحه نخست » اشتباه شاه!

avkh.jpgاحمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا


بهمن مقصودلو پژوهشگر دنیای سینمای ایران و جهان در هفته جاری در «کانون فرهنگی ایران» در لندن مستند خود درباره چگونگی ساختن فیلم «گاو» ‌اثر زنده یاد داریوش مهرجویی کارگران سرشناس ایرانی را به نمایش در آورد.


این مستند که از سال ۲۰۰۲ میلادی تا یکسال پیش از قتل مشکوک مهرجویی و همسر او وحیده محمدی فر بر مبنای مصاحبه با هنرپیشه های فیلم «گاو» و منتقدان برجسته سینمایی اروپایی و آمریکایی تهیه شده است، در نوع خود اثری بی نظیر و روایت تاریخ سینمای مدرن ایران است که در دهه ۶۰ خورشیدی و در بستر فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت.


تماشای این مستند دو ساعته و گوش دادن به خاطرات و نکته های صادقانه همه مصاحبه شوندگان، تصویری واقعی از فضای سیاسی و فرهنگی یکی از پیچیده ترین دوران تاریخ معاصرایران پس از «انقلاب سفید» و گذار ایران از جامعه نیمه فئودالی به سوی سرمایه داری صنعتی را به بیننده جویای واقعیات دیروز و امروز میهن ما عرضه می کند.

شادروان مهرجویی در این مستند با اعتراف به عقاید مذهبی دوران جوانی خود سینما را نه یک هنر، بلکه ابراز عقاید فلسفی و سیاسی لیبرال خود معرفی می کند، و الحق در فیلم «گاو» معجونی از این دو تفکر شخصی را به زیبایی و در حد یک شاهکارسینمایی به نمایش در می آورد.

اگر او و نسل روشنفکران دوران و همفکران او را در یک مجموعه مشابه در نظر بگیریم، پرسش اینجاست که چگونه لشگری از آنها در دورانی که شاه و سیاست های لیبرالی و ملی گرایانه حکومت او زمینه ساز رشد و شکوفایی آنها شده بودند، اما بخشی از آنها با توسل به مبارزه مسلحانه خونین روند پیشرفت و اعتبار جهانی کشور ما را با حمایت از ارتجاع اسلامگرایان مشروعه خواه به روزگاه سیاه امروز کشاندند؟


واقعیت این است که امروز مشخص و روشن شده است که «روشنفکران»‌ مخالف شاه به جز معدودی از صاحبنظران حکومتی و متفکران بازمانده از دوران نوسازی ایران در زمان رضا شاه، فاقد توان اندیشه و سواد سیاسی بوده اند و تنها «هنر» آنها مخالفت با شاه و حکومت آن به قول مائو تسه تنگ رهبر انقلاب چین «از درون لوله تفنگ» بوده.


شاه و حکومت او به جای دستگیری و تبیه و زندانی و اختناق علیه این «روشنفکران» ‌می بایست آنها را در ابراز عقاید سست و بیمایه، غیرمنطقی، ضد پیشرفت، بیسوادی محض در مورد تاریخ تحولات تاریخی معاصر میهن خود و وابستگی آنها به قدرتهای خارجی آزاد می گذاشتند تا آنها چهره دروغین ناجیان ملت ایران را به خود نگیرند.


امروز ثابت گشته است که میهن پرست ترین و آگاه ترین روشنفکر ایران پیش از انقلاب منحوس اسلامی، خود محمد رضا شاه بوده است!

***

گفتگوی بهمن مقصودلو با محمد تاج‌دولتی، سردبیر سایت خبری پرژن میرور



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy