Thursday, Feb 29, 2024

صفحه نخست » دو کلمه خطاب به سرکار خانم اپامه، میس جرمنی سالِ ۲۰۲۴! فحاشی به شما فقط به خاطر راسیسم نیست بلکه...؛ ف. م. سخن

IMG_0358.pngالان به محض انتشار این مطلب یک عده کامنت خواهند گذاشت که موضوع دختر شایسته آلمان به تو چه مربوط است که در این کار هم فضولی می کنی و ایشان را خطاب قرار می دهی؟ اگر موضوع ایران و ایرانی در ماجرای انتخاب دختر شایسته یا ملکه ی زیبایی سال ۲۰۲۴ آلمان و ماجراهایی که به دنبال این انتخاب اتفاق افتاد مطرح نبود البته که فضولی در این موضوع به من نیامده بود و طبیعتا چیزی هم نمی نوشتم. اما بعد از انتخاب تقریبا شگفت انگیز شما که ۳۹ سال سن دارید و مادر دو فرزند هستید به عنوان دختر شایسته یا ملکه ی زیبایی، موجی از کامنت ها و نظرهای واقعا وحشتناک و دردناک به سمت شما سرازیر شد و این موج آن قدر گسترده بود که رسانه های آلمانی زبان این موضوع نفرت پراکنی و راسیسم در جریان شما را انعکاس دادند. ولی دوستانه خدمت تان عرض می کنم که انتخاب سرکار به عنوان ملکه ی زیبایی، بر اساس استانداردهای جدیدی که برای داوران در نظر گرفته شده، اگر چه پذیرفته شده و غیر قابل اعتراض است ولی این که مردم و حتی هموطنان شما، انتخاب شما به عنوان ملکه ی زیبایی را قبول نکرده اند و نپسندیده اند، به خاطر ایرانی بودن شما نیست بلکه به خاطر نداشتن حداقل استانداردهایی ست که در اذهان عمومی از ملکه ی زیبایی وجود دارد و شما این استانداردها را -ببخشید صریح می گویم- ندارید. البته عرض کردم با شیوه نامه انتخاب جدیدی که در اختیار هیات داوران گذاشته شده، و مثلا باید غیر از زیبایی ظاهری، به کاراکتر و توانایی های غیر ظاهری ملکه ی زیبایی نیز توجه شود، انتخاب شما قابل توجیه است ولی قبول کنید که انتخاب بانویی با مشخصات شما هر چند آرشیتکت و آلمانی-ایرانی رشد کرده در آلمان هستید می تواند مورد مخالفت کسانی که از ملکه ی زیبایی، استانداردهای دیگری را در ذهن دارند قرار گیرد و این عجیب نیست.

aa68a9c65d72a935e2c1dd46266141c8d7657fd0.jpeg اما عرض من چیز دیگری ست: این که طرفداران شما و خود شما به موضوع ایرانی بودن اصل و نسب تان به عنوان دلیلی برای اعتراض و فحاشی هایی که به شما شده اشاره می کنند، اگر چه چنین برخوردهایی وجود داشته ولی قطعا همه اش به خاطر نگاه راسیستی به ایرانیان نبوده بلکه به خاطر بر آورده نشدن استانداردهایی که مخالفان انتخاب شما از ملکه ی زیبایی دارند بوده است و چه دلیلی بهتر از این که یک ایرانی، حتی یک ایرانیِ ایرانی، یعنی کسی که شناسنامه ایرانی دارد و ساکن ایران است مثل بچه های فوتبالیست، مثل مهدی مهدوی کیا، علی دایی، کریم باقری همواره مورد تشویق و تایید آلمانی ها بوده اند و شاید خیلی کم با آن ها برخورد راسیستی شده باشد که این نوع برخوردها در این جامعه و حتی در جامعه خود ما -مثلا نسبت به افغانستانی ها- کاملا رایج است و نمی توان آن را به حساب همگان نوشت. علاقه غربی ها به گلشیفته فراهانی و زیبا دانستن او -که از نظر شخص من او را نه چندان هنرپیشه ی قدرتمندی می بینم نه زیبایی خاصی در او مشاهده می کنم اما اغلب اروپایی ها هنر و زیبایی او را می پسندند- نشان می دهد که اگر کسی توقع خارجی ها را در زمینه ای که در آن مشغول به کار است و در آن کار باید درخششی داشته باشد برآورده کند، آن ها دیگر به ریشه سرزمینی و شناسنامه ای او نگاه نمی کنند، و حتی کسی مثل مهدی مهدوی کیا را با افتخار، «میتی هامبورگی» و اهل هامبوگ می نامند نه مهدی ایرانی و شرقی و خاورمیانه ای! باری. شجاعت شخص شما که با سی و نه سال سن، و با داشتن دو فرزند در مسابقاتی که اصولا افراد بیست بیست پنج ساله ی دارای زیبایی های فوق العاده ی ظاهری حضور می یابند خودش قابل تقدیر است ولی این ملاکی برای انتخاب شما به عنوان ملکه ی زیبایی آلمان نمی تواند باشد، و اعتراض ها به شما قطعا به خاطر ایرانی بودن شما نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy