Wednesday, Mar 6, 2024

صفحه نخست » شکست پروژه حذف سناتور، "حاجی" برگشت

haji.jpgقالیباف تنها چهره‌ای نبود که در فرایند خالص‌سازی در انتخابات مجلس دوازدهم، حکم حذفش صادر شد، یکی دیگر از این چهره‌ها حمیدرضا حاجی بابایی بود

رویداد۲۴ - حمیدرضا حاجی بابایی زمانی که فقط ۳۶ سال داشت و وارد مجلس پنجم شد، چهره‌ای نزدیک به هاشمی رفسنجانی به شمار می‌رفت. او دانش آموخته رشته الهیات دانشگاه آزاد اسلامی است و دو سه سالی قبل از نمایندگی سابقه تدریس در آموزش و پرورش را داشته است. حاجی بابایی در مجلس ششم خود را به عنوان یک اصولگرای میانه رو معرفی کرد و حتی عضو حزب اعتدال و توسعه شد، اما بعد از اینکه احمدی نژاد رئیس جمهور شد، این حزب را به تندروی متهم کرد و به چهره‌ای حامی محمود احمدی نژاد تبدیل شد و در کابینه دوم او، حتی بر کرسی وزارت آموزش و پرورش نشست.

با روی کار آمدن دولت رئیسی، حاجی بابایی بار دیگر از همدان نامزد انتخابات شد و به مجلس رفت و تبدیل به رئیس فراکسیون اصولگرایان شد. او به عنوان رئیس فراکسیون با لاریجانی رقابت کرد که باعث شد در انتخابات اولیه عارف رای بیشتری از لاریجانی کسب کند و لاریجانی دوم شود. بلافاصله او از لاریجانی حمایت کرد تا نشان دهد ریاست لاریجانی بر مجلس، با رای اصولگریان محقق شده است. با این شرایط این انتظار وجود داشت که در مجلس بعدی، حاجی بابایی در صدر مجلس اصولگرا بنشیند. اما در تقسیم صندلی ها، سهمی به سناتور همدان نرسید.

حاجی بابایی در این سال‌ها هم سابقه حضور در هیئت رئیسه مجلس را داشته، هم ریاست فراکسیون اصولگرایان را بر عهده داشته و هم در کمیسیون تلفیق در بودجه نویسی نقش آفرینی کرده است و همین تجربه باعث شده یکی دوبار سودای ریاست جمهوری هم داشته باشد که البته احمد جنتی و سایر اعضای شورای نگهبان، اجازه این آخری را به او ندادند. در جریان انتخاب وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی هم حاجی بابایی نقشی محوری داشت و گفته می‌شود وزیر فعلی آموزش و پرورش، نیروی منتسب به حاجی بابایی در دولت رئیسی است.

همدان اصولگرا و همدان اصلاح طلب

استان همدان یکی از اصولگراترین استان‌های ایران است. آنجا یکی از استان‌هایی بود که ابراهیم رئیسی رقابت را از حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ برده بود. گرچه در شهرستان همدان روحانی برنده انتخابات بود. در انتخابات مجلس ۹۴ نیز همدان یکی از مهمترین شهر‌هایی بود که اصولگرایان در آن برنده شده بودند. اما اصلاح طلبان هم در این شهر توفیقاتی داشتند. از جمله در مجلس ششم که لقمانیان از این شهر به مجلس رفت و تبدیل به یکی از رادیکال‌ترین چهره‌های مجلس ششم شد تا جایی که حکم بازداشت او در همان ایام نمایندگی صادر شد و با اعتراض کروبی، در نهایت لغو شد.

همدان یک بار دیگر در آن ایام در صدر اخبار قرار گرفت. زمانی که سخنرانی هاشم آغاجری در این شهر منتهی به صدور حکم اعدام برای او شد.

سال ۸۸ هم وقتی مقامات شهر با سخنرانی کروبی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود در دانشگاه مخالفت کردند، کروبی به کنار دانشگاه رفت و از پشت میله‌ها با دانشجویان سخن گفت که تصویر این صحبت در روزنامه‌های آن زمان بازتاب زیادی داشت. اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر ۹۶ نیز توانستند نیمی از کرسی‌های همدان را تصاحب کنند.

شهر همدان در طول اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی روز‌های ناآرامی را سپری کرد. گرچه حجم اعتراضات آن به گستردگی شهر‌های دیگر نبود. معترضان و رسانه‌های غربی معتقدند حداقل یک نفر در جریان این اعتراضات کشته شده. همچنین رسانه‌های امنیتی نوشته اند یکی از نیرو‌های امنیتی نیز در جریان این اعتراضات جان خود را از دست داده است.

به جز این، همدان در سال‌های دولت رئیسی، شاهد تجمعات اعتراضی دیگری هم بوده است. آن‌ها در ابتدای کار دولت رئیسی تجمعاتی در اعتراض به کمبود آب در این شهر برگزار کرده بودند. همچنین چند ماه قبل نیز اعتراضاتی نسبت به فردی که گویا به خاطر تجاوز بازداشت شده بود، در سطح همدان برگزار شد.

ماجرای حذف چطور رقم خورد؟

اصولگرایان برای انتخابات مجلس دوازدهم، فهرست‌های متعددی منتشر کردند. در هیچ کدام از این فهرست ها، نام حمیدرضا حاجی بابایی نبود. جبهه صبح ایران، جریان رائفی پور از فلاحی و قاسمی حمایت کرده بود. شانا که ائتلاف اصلی بود برای دو کرسی چهار نفر را معرفی کرد که حاجی بابایی نفر چهارم بود. اما حاجی بابایی خود لیستی دو نفره متشکل از خودش و عباس صوفی، شهردار سابق همدان منتشر کرد و حالا هر دو نماینده مجلس محسوب می‌شوند. با این حال آرای حاجی بابایی در این هشت سال از ۱۳۳ هزار رای به ۵۸ هزار رای کاهش یافته. مشارکت مردم هم از ۲۶۸ هزار رای به ۲۰۶ هزار رای رسیده است.

فهرست آرای انتخاباتی در همدان



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy