Wednesday, Mar 13, 2024

صفحه نخست » مذاکرات محرمانه ایران و امریکا برای برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ

ft.jpgفایننشال تایمز نوشت: به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، واشنگتن امسال مذاکرات محرمانه‌ای با تهران انجام داده است تا این کشور را متقاعد کند که از نفوذ خود بر جنبش حوثی‌های یمن برای پایان دادن به حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

ایندیپندنت فارسی - مذاکراتی که باتوجه به ادامه حمله‌های حوثی‌ها و کشته شدن سه خدمه یک کشتی باری در خلیج عدن، به‌نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز نبوده است.

آنگونه که این روزنامه بریتانیایی روایت کرده است، آمریکا از تهران خواسته به نوشته این روزنامه «از نفوذ خود روی حوثی‌ها» برای توقف حمله‌ها در دریای سرخ استفاده کند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و گزارش‌ها و شواهد موجود، حوثی‌های یمن، گروه نیابتی جمهوری اسلامی‌اند.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ اسرايیل و حماس، همواره نقش داشتن در حمله‌ها علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه را تکذیب کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به روایت فایننشال‌تایمز، این «مذاکرات غیرمستقیم» که در آن نگرانی واشینگتن درباره توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مطرح شد در ماه ژانویه در عمان برگزار شد.

به گفته مقامات، آخرین دور مذاکراتی از این دست ۱۰ ماه پیش برگزار شده بود. براساس این گزارش، آخرین مذاکرات بین ایران و آمریکا در ماه مه انجام شده بود.

در این مذاکرات برت مک‌گرک، مشاور خاورمیانه کاخ سفید و آبرام پیلی، نماینده آمریکا در امور ایران حضور داشتند. علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود نیز به نمایندگی از تهران در این مذاکرات حضور داشته است.

فایننشال‌تایمز می‌گوید که مقامات عمان مسئولیت پیام رسانی بین هیات‌های آمریکا و جمهوری اسلامی را بر عهده داشتند تا آنها مجبور نباشند به‌طور مستقیم گفت‌و‌گو کنند.

هم مقامات تهران و هم مقامات دولت بایدن بارها به طور علنی اعلام کرده‌اند که کانال‌هایی برای ارتباط با یکدیگر و ردوبدل کردن پیام‌ها دارند.

فایننشال‌تایمز می‌گوید، قرار بود دور دوم این مذاکرات با حضور مک‌گرک در ماه فوریه برگزار شود اما به دلیل افزایش تلاش‌های آمریکا برای حصول توافق بین اسرايیل و حماس به‌منظور پایان دادن به جنگ به تاخیر افتاد.

دولت بایدن در ماه سپتامبر، فقط چند هفته قبل از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرايیل و آغاز جنگ با رفع توقیف شش میلیارد دلار پول برای ایران در جریان توافق مبادله زندانیان آمریکایی با چند زندانی ایرانی موافقت کرد. این پول به حسابی در قطر منتقل شد و آمریکا ادعا می‌کند که روی استفاده از آن نظارت دارد و هنوز تهران از آن برداشت نکرده است.

همزمان اقداماتی نشان دهنده تنش‌زادیی هسته‌ای از جانب تهران در جریان بوده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به موازات جنگ در نوار غزه، تا حدودی از شتاب غنی‌سازی با خلوص بالا و ذخیره اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا کاسته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy