Wednesday, Mar 20, 2024

صفحه نخست » وال‌استریت‌ژورنال: اختلاف در اروپا بر سر تشدید تحریم جمهوری اسلامی + موافق و مخالفان

eu.jpgدویچه وله - هشت کشور اروپایی در نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحریم ایران به دلیل تسلیح گروه‌های نیابتی‌ شدند. وال‌ استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که این رویکرد با مخالفت‌هایی در اتحادیه اروپا روبرو شده است.

روزنامه آمریکایی وال ‌استریت ‌ژورنال در گزارش اختصاصی خود در روز سه‌شنبه ۱۹ مارس (۲۹ اسفند ۱۴۰۲) نوشته است که اتحادیه اروپا با ابتکار فرانسه و آلمان برای تحریم ایران به دلیل تامین موشکی و نظامی گروه‌های نیابتی این کشور مخالفت کرده است.

مطابق این گزارش، مقامات اتحادیه اروپا بیم از آن دارند که تحریم‌های جدید ممکن است دیپلماسی با تهران را تضعیف کند.

به نوشته این روزنامه، مقامات اروپایی گفته‌اند که اقدام علیه ایران به دلیل حمایت این کشور از "گروه‌های نیابتی‌اش" در خاورمیانه می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها در منطقه و "تضعیف دیپلماسی هسته‌ای" شود.

فرانسه، آلمان، هلند و پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا ماه گذشته در نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تحریم ایران به دلیل تامین تسلیحاتی و مالی گرو‌ه‌های نیابتی این کشور در خاورمیانه شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این روزنامه نوشته است، جوزپ بورل که مورد حمایت واشنگتن نیز قرار گرفت با تحریم‌ها مخالفت کرد. بورل هفته گذشته در نامه‌ای به هشت کشور اتحادیه اروپا گفت که پیشنهاد آن‌ها "به اتحاد دو میدان روسیه و خاورمیانه" می‌انجامد که "پیامدهای ناخواسته" به‌دنبال خواهد داشت.

بورل در بخشی از نامه خود به سران هشت کشور اروپایی نوشته است که اقدامات بیش‌تر باید به دقت ارزیابی شود تا از این که اتحادیه اروپا به عاملی برای تشدید یا به خطر انداختن دیگر اهداف مهم سیاست‌های خود، مانند "مهار برنامه هسته‌ای ایران" تبدیل شود جلوگیری شود.

این بخش از اظهارات بورل نشان دهنده تداوم تعهد اتحادیه اروپا به دیپلماسی در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران در زمانی است که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از توافق هسته‌ای موسوم به برجام منحل شده است.
دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این تحریم‌ها می‌تواند شامل اقداماتی با هدف جلوگیری از پرواز خطوط هوایی ملی ایران و ایران‌ایر به اروپا باشد. اتحادیه اروپا قبلا تحریم‌هایی را علیه مقامات و سازمان‌های ایرانی به دلیل ارسال پهپاد و فناوری هواپیماهای بدون سرنشین به کرملین اعمال کرده بود.

با این حال، مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل به کشورهای عضو گفته‌اند که اعمال تدابیر علیه ایران به دلیل حمایت این کشور از نیروهای نیابتی‌اش در خاورمیانه می‌تواند تنش‌ها را در منطقه تشدید و دیپلماسی هسته‌ای را تضعیف کند.

نشست سران اتحادیه اروپا قرار است در روزهای ۲۱ و ۲۲ مارس امسال برگزار شود. در پیش‌نویس بیانیه این نشست، بر اتخاذ تدابیر جدید و قابل توجه علیه ایران در پاسخ به انتقال موشک به روسیه تأکید شده است.

خبرگزاری رویترز در همین زمینه به نقل از منابع خود نوشته است که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک را در اختیار روسیه قرار داده که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند کمک می‌کند.

در همین زمینه یک مقام آمریکایی که نام او فاش نشده است به رویترز گفته است، ایالات متحده نمی‌تواند تایید کند که انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه انجام شده است، با این‌حال واضح است که تهران تلاش کرده تا مذاکرات با مسکو در مورد این موشک‌ها را پیش ببرد.

پیش‌تر رهبران هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) با انتشار بیانیه‌ای به ایران در مورد اعطای موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده بودند. در این بیانیه اشاره شده بود که در صورت ادامه کمک‌های نظامی تهران به مسکو، این گروه آماده انجام "اقدامات هماهنگ و قابل توجه" علیه جمهوری اسلامی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy