Wednesday, Mar 27, 2024

صفحه نخست » دلیل نگرانی و ترس بایدن از برادرزادهٔ جان اف کندی، رابرت جونیور را بهتر بشناسیم

jfkJ.jpgرادیو فردا - رابرت کندی جونیور، برادرزادهٔ جان اف کندی، رئيس‌جمهور فقید ایالات متحده که سال ۱۹۶۳ ترور شد، مانند عمو و پدرش سودای ریاست‌جمهوری دارد و در هفته‌های اخیر بیش از همیشه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته ‌است.

کندی ۷۰ ساله که به‌خاطر یک بیماری مربوط به حنجره صدایش خش‌دار و متفاوت است، در سخنرانی‌های خود دونالد ترامپ و جو بایدن را نامحبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ دو حزب اصلی ایالات متحده می‌خواند.

رابرت کندی کیست؟

او که می‌داند حتی برای رسمی شدن نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مسیر دشواری در پیش دارد، ابراز امیدواری کرده که بتواند در یک مناظره با دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه و دموکرات حاضر شود. کندی در این خصوص می‌گوید: «مردم خواستار تکرار رقابت ترامپ و بایدن نیستند و آن‌ها می‌خواهند شاهد چهره‌های جدیدی باشند. به همین خاطر هم به صحنه آمده‌ام و حالا این رقابت سه‌نفره شده است.»

شاید همین عدم تمایل جامعهٔ آمریکا برای دیدن رقابت دوبارهٔ ترامپ - بایدن باعث شده تا اقبال عمومی نسبت به این سیاستمدار افزایش یابد.

کندی را در جامعهٔ آمریکا بیشتر به‌عنوان یک وکیل، فعال محیط زیست و فعال سیاسی می‌شناختند؛ او با کمک همهٔ این‌ها و البته نام خانوادگی مشهورش امیدوار است بتواند خطی تازه بر دفتر تحولات سیاسی کشورش ترسیم کند.

با این حال او حتی از طرف خانواده‌اش هم چندان مورد اقبال قرار نگرفته و خاندان کندی که از دموکرات‌های سرشناس در آمریکا به شمار می‌روند، ترجیح دادند در مراسم روز جشن سنت پاتریک در کنار جو بایدن حاضر شوند و بار دیگر حمایت خود را از رئيس‌جمهور دموکرات ابراز کنند.

آقای کندی با یک بازیگر هالیوود به نام شریل هاینز ازدواج کرده که ۵۸ساله است؛ کسی که دو بار نامزد دریافت جایزهٔ امی شده و در صورت پیروزی همسرش در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، می‌تواند بانوی اول جدید ایالات متحده لقب بگیرد.

رابرت اف کندی جونیور و همسرش شریل هاینز در یک برنامه تبلیغات انتخاباتی، اوت ۲۰۲۳

رابرت اف کندی جونیور و همسرش شریل هاینز در یک برنامه تبلیغات انتخاباتی، اوت ۲۰۲۳
اظهارات سیاسی متفاوت

کندی جونیور مدعی است که حرف‌هایی را به زبان می‌آورد که دیگران توجهی به آن نمی‌کنند. او از جمله از آن‌چه نگرانی خود دربارهٔ افزایش بدهی‌های ایالات متحده می‌خواند، این‌طور می‌گوید: «من دربارهٔ مسائلی صحبت می‌کنم که نامزدهای جریان‌های اصلی به آن اشاره‌ای نمی‌کنند؛ این یک واقعیت است که ما در طول ۱۰۰ روز گذشته ۳۴ تریلیون بدهی داشته‌ایم و سودش کماکان در حال افزایش است. ما در حال حاضر مبلغی معادل کل بودجهٔ دفاعی خود را صرف پرداخت سود این بدهی می‌کنیم.»

کندی در ادامه، با اشاره به نگرانی‌هایش در خصوص پرداخت مالیات آمریکایی‌ها برای این بدهی‌ها، می‌گوید: «در طول پنج سال نیمی از هر دلار مالیات جمع‌آوری‌شده از شهروندان آمریکا باید صرف پرداخت این بدهی شود. ظرف ۱۰ سال آینده این می‌تواند به هر دلار افزایش یابد و این چیزی است که کسی در مورد آن صحبت نمی‌کند.»

او همچنین مخالف کمک‌های مالی به اوکراین است و از فروش تسلیحات به اسرائيل برای استفاده در جنگ علیه گروه افراطی حماس (گروهی که آمریکا و اتحادیهٔ اروپا آن را تروریستی می‌دانند) نیز حمایت نمی‌کند. آقای کندی هرچند خود را از ایده‌های دونالد ترامپ بسیار دور می‌داند اما دست‌کم در سیاست خارجی از نوعی از راهبرد رئيس‌جمهور پیشین آمریکا که مخالف حضور بین‌المللی ایالات متحده در مناقشات جهانی است، حمایت می‌کند.

با این حال، او از سوی نزدیکان ترامپ هم مورد حمله قرار می‌گیرد. در ماه اکتبر استیون چونگ، سخنگوی ستاد ترامپ، در بیانیه‌ای در خصوص اظهارات کندی گفته بود: «رأی‌دهندگان آمریکایی نباید فریب کسی را بخورند که تظاهر می‌کند به ارزش‌های محافظه‌کارانه باور دارد. کمپین کندی چیزی جز بیش از یک پروژهٔ بیهوده نیست که هدفش تنها کسب درآمد از نام خانوادگی‌اش است.»

این رویکرد می‌تواند از نگرانی‌ جمهوری‌خواهان بابت لطمهٔ او به سبد آراء متعلق به دونالد ترامپ نشئت گرفته باشد، با این حال ترامپ در این نگرانی تنها نیست و پیشینهٔ دموکرات کندی می‌تواند به یک دغدغه برای جو بایدن هم تبدیل شود.

دیدگاه‌های «تئوری توطئه» کندی

بسیاری در آمریکا رابرت کندی جونیور را به‌دلیل دیدگاه‌های توطئه‌ای او می‌شناسند. کسی که هرچند مدعی است ضد واکسن کرونا نبوده و نیست، اما تصاویر ویدئویی او در یک گفتگو که در خصوص واکسن کووید ۱۹ می‌گوید «هیچ واکسن امن و مطمئنی وجود ندارد»، باعث شده بسیاری در این کشور نظر دیگری در خصوص باور او در قبال واکسیناسیون کووید ۱۹ داشته باشند.

اما او اظهارات بعضاً عواپسندانهٔ دیگری هم داشته که در چارچوب تئوری توطئه تعریف می‌شوند، از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کندی جونیور با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده‌ای که پیشتر مطرح شده بود، می‌گوید که سازمان سیا در ترور عمویش جان اف کندی نقش داشته است.

او یک بار در حساب توئیتر خود مدعی شده بود که ویروس کووید-۱۹ به‌صورت ژنتیکی مهندسی شده و یک «ویروس آزمایشگاهی بوده است». کندی همچنین در سال ۲۰۲۱ آنتونی فائوچی، مشاور سابق پزشکی کاخ سفید، و بیل گیتس، از بنیانگذاران مایکروسافت، را به‌دلیل آن‌چه او «اغراق در توجه به همه‌گیری کرونا و ترویج واکسن» خوانده بود، به راه‌اندازی یک «کودتای تاریخی» متهم کرده بود.

عکسی از تجمع مخالفان واکسیناسیون با حضور رابرت کندیٰ، واشینگتن، فوریه ۲۰۱۹

عکسی از تجمع مخالفان واکسیناسیون با حضور رابرت کندیٰ، واشینگتن، فوریه ۲۰۱۹

برادرزادهٔ رئيس‌جمهور محبوب و ترورشدهٔ ایالات متحده همچنین یک ‌بار مدعی شده بود که کووید ۱۹ نژادهای خاصی از بشر را مورد هدف قرار می‌دهد و به دیگران مصونیت می‌بخشد. او در خصوص این ادعای خود افزوده بود که قفقازی‌ها و سیاه‌پوستان هدف این ویروس هستند و یهودیان اشکنازی و چینی‌ها در مقابل آن بیشترین میزان مقاومت و مصونیت را دارند.

آیا کندی شانسی برای پیروزی دارد؟

با توجه به قوانین پیچیده و متفاوتی که هر ایالت برای ثبت‌نام نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، کندی ۷۰ساله به ارتشی از وکلا نیاز خواهد داشت تا در مورد فرآیند جمع‌آوری امضاهای کافی برای حضور او در انتخابات اطمینان حاصل کنند و نسبت به انجام موفقیت‌آمیز حضور او در این رقابت مطمئن شوند.

در نتیجه، بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران بخت چندانی برای رابرت کندی جونیور قائل نیستند، اما این بدان معنا نیست که دونالد ترامپ و جو بایدن می‌توانند به‌سادگی از کنار او عبور و ظرفیت‌های این سیاستمدار را که طرفداران مخصوص به خود را هم دارد، نادیده بگیرند.

در هفته‌های اخیر، کمپین‌های انتخابات کندی رونق قابل‌توجهی داشته و میزان کمک‌های مالی که به ستاد انتخاباتی او می‌شود، رو به افزایش بوده است. گروهی از مردمی که هم با واکسیناسیون کووید ۱۹ مخالف بودند و هم شنیدن داستان‌های توطئه‌ای برایشان جذاب است، بخش مهمی از طرفداران این حقوق‌خواندهٔ دانشگاه هاروراد هستند.

بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها که پایگاه خبری The hill روز ۲۵ مارس منتشر کرده، کندی با کسب ۹.۹ درصد بعد از ترامپ و بایدن که هرکدام به ترتیب ۴۱ و ۳۹ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، در جایگاه سوم قرار دارد.

چرا کندی می‌تواند برای بایدن خطرناک باشد؟

پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی نوشته که تیم انتخاباتی جو بایدن اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده تا رابرت کندی و کمپین او را به‌طور جدی هدف بگیرد. اما چرا تیم بایدن باید از حضور مردی با صدای خش‌دار و عقاید عجیب و غریب احساس نگرانی کند؟

بازگشت به تاریخ رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند پاسخ این سؤال را بدهد؛ در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ حاشیهٔ پیروزی دونالد ترامپ بر هیلاری کلینتون در سه ایالت کلیدی میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین کمتر از تعداد کل آرایی بود که جیل آستین، نامزد حزب سبزها، توانسته بود در آن سه ایالت کسب کند. در نتیجه، اگر دموکرات‌ها در آن دوره توانسته بودند جیل آستین را که دیدگاه لیبرالش نزدیکی بیشتری به هیلاری داشت تا ترامپ به خود جذب کنند و یا با کمپین موفق‌شان آن نامزد را کنار زده بودند، شاید ترامپ هرگز نمی‌توانست در آن سال در انتخابات به پیروزی دست یابد.

در نتیجه، کمپین بایدن و کمیتهٔ ملی دموکرات‌ها تیمی از کارمندان و مشاوران خود را به تلاش برای کمرنگ کردن اقدامات و تبلیغات کندی معطوف کرده‌اند.

در همین راستا جو بایدن در روز جشن سنت پاتریک با ۵۰ عضو خانوادهٔ کندی عکس گرفت و تلاش کرد این پیام را به جامعهٔ آمریکا ارسال کند که حتی کندی‌ها هم از رابرت جونیور حمایت نمی‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy