Wednesday, Apr 3, 2024

صفحه نخست » درگیری گسترده نیروهای جیش‌العدل و سپاه در چابهار، راسک و سرباز؛ پنج نیروی نظامی کشته شدند

ایران اینترنشنال - خبرگزاری‌های حکومتی از کشته شدن پنج تن از اعضای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی در درگیری‌های گسترده در راسک، چابهار و پارود خبر دادند. گروه جیش‌العدل با تکذیب درگیری‌ها در سه منطقه، خواستار آتش‌بس موقت جهت خروج شهروندان عادی غیربلوچ از محل درگیری در چابهار شد.

***

در حالی که برخی خبرگزاری‌های حکومتی، از جمله تسنیم وابسته به سپاه پاسداران از پایان درگیری‌ها خبر داده بودند، وبسایت حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش داده است که با گذشت بیش از پنج ساعت، درگیری‌های شدید همچنان در چابهار، راسک و پارود ادامه دارد.

گروه جیش‌العدل هم با انتشار اطلاعیه‌ای، ادعاهای جمهوری اسلامی در خصوص پایان یافتن درگیری‌ها را کذب خوانده و از کنترل بخش‌هایی از محور ترانزیتی راسک به چابهار خبر داده و از شهروندان خواسته است از تردد در این محور خودداری کنند.

مکان های نظامی که مورد حمله قرار گرفتند به شرح زیر است:

محل اول چابهار خیابان خمینی:


1. مقر دریابانی فراجا

2. کلانتری ۱۱ محل استقرار کوچکزایی که به دختر بلوچ تجاوز کرد و باعث رقم خوردن فاجعه جمعه خونین شد.

3. مرکز آگاهی فراجا شهر چابهار

محل دوم چابهار بلور جانبازان:


4. ستاد فرماندهی سپاه شهرستان چابهار

محل سوم شهر راسک محله گلکند جاده راسک-چابهار:

5. سپاه ناحیه شهرستان راسک

محل چهارم جاده سرباز-راسک دو راهی پارود:

6. پایگاه محلی سپاه پاسداران



جیش‌العدل در این اطلاعیه نوشت:«به اطلاع عموم می‌رسانیم در محل درگیری مقابل کلانتری ۱۱ در خیابان خمینی تعدادی خانواده غیر بلوچ در محل استقرار مجاهدین در میان آتش مجاهدین و نیروهای حکومتی گیر افتاده‌اند. سازمان جیش‌العدل به فرماندهان دشمن پیشنهاد می‌دهد برای لحظاتی آتش متوقف بشود تا این خانواده‌ها بتوانند از ساختمان با امنیت خارج بشوند.»

گروه جیش العدل، پیشتر با انتشار بیانیه‌ای خبر از شروع عملیات‌ زنجیره‌ای در شهرهای چابهار، راسک و سرباز داده بود.

جیش العدل همچنین با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال‌های تلگرام و وبسایت خود از شهروندان غیر نظامی خواست از محل درگیری‌های در حال جریان فاصله بگیرند و به منازل خود برگردند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

حال‌وش، که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیویی، از وقوع انفجاری مهیب و آتش‌سوزی بزرگ در مقر سپاه راسک خبر داد.

جیش‌العدل پیشتر اعلام کرده بود که اعضای این سازمان مقر سپاه راسک و انبار تسلیحات آنجا را تصرف کرده‌اند.

گروه جیش‌العدل در کانال تلگرام خود ویدیویی منتشر کرد و از کنترل مقر ناحیه سپاه راسک و تصرف انبار تسلیحات این پایگاه خبر داد.

پیشتر جیش العدل در اطلاعیه ای از تصرف مقر سپاه راسک خبر داده بود.

حال‌وش همچنین از پرواز پهپادهای تجسسی سپاه پاسداران خبر داد و افزود برخی از این پهپادها بر فراز خاک پاکستان نیز به پرواز درآمدند.

وبسایت کمپین فعالان حقوق بلوچ، پس از عدم توان مقابله نیروهای نظامی با افراد مسلح جیش العدل که ستاد فرماندهی انتظامی و کلانتری ۱۱ چابهار را به تصرف خود درآوردند، پهپادهای شاهد ۱۲۹ از کنارک به چابهار اعزام شدند.

به گزارش این وبسایت با گذشت حدود سه ساعت از درگیری و تصرف مقرهای نظامی توسط افراد جیش العدل، درگیری ها همچنان ادامه دارند.

معاون امنیتی وزیر کشور به خبرگزاری فارس گفت: «در راسک تروریست‌ها با مقاومت رزمندگان موفق به ورود به مقر سپاه نشدند و یک نفر از تروریست‌ها هم کشته شد و درگیری ها ادامه دارد البته نیروهای تروریست هم در محاصره قرار دارند.»

میراحمدی همچنین تایید کرد که درگیری‌ها در چابهار همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر کشور گفت در این درگیری‌ها دو عضو سپاه و یک عضو نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

***

میراحمدی گفت: «درگیری‌ها ادامه دارد اما اوضاع تحت کنترل است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم در شبکه اجتماعی ایکس (توییر سابق)، ویدیویی منتشر کرده که در آن صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

***

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گزارش داد:« از دقایق اولیه بامداد پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین، گروه تروریستی جیش الظلم (جیش‌العدل) با حمله مسلحانه به مقر سپاه شهرستان راسک قصد ضربه زدن به این مقر سپاه را داشت که با مقاومت رزمندگان با شکست روبرو شد.»

تسنیم در گزارش خود افزود:«تاکنون حداقل دو تروریست به هلاکت رسیده‌اند.»

در این گزارش به تلفات سپاه پاسداران اشاره‌ای نشده، هرچند پیشتر معاون امنیتی و سیاسی استانداری سیستان و بلوچستان، کشته شدن سه نیروی امنیتی را تایید کرده بود.

این گزارش تکمیل می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy