Tuesday, Apr 2, 2024

صفحه نخست » اولین واکنش خامنه ای به ترور فرماندهان سپاه

kham.jpgخامنه‌ای: اسرائیل را پشیمان می‌کنیم

ایندیپندنت فارسی - با گذشت حدود ۲۴ ساعت از حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، واکنش مقام‌های تهران به این اتفاق ادامه دارد و پیام‌های تهدیدآمیزی خطاب به اسرائیل منتشر می‌شود.

علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه چهاردهم فروردین در پیامی تاکید کرد که «رژیم صهیونیستی را پشیمان خواهیم کرد.»

در بیانیه منتشرشده از سوی خامنه‌ای ضمن تقدیر از محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی،‌ فرماندهان کشته‌شده سپاه در دمشق، آمده است: «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آنها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.»

پیش از آن نیز، ابراهیم رئیسی،‌ رئیس‌جمهوری ایران، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را «غیرانسانی» و «ناقض مقررات بین‌المللی» خوانده و گفت: «این اقدام بی‌پاسخ نمی‌ماند.»

رئیسی در پیامش تاکید کرد که محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی «در کسوت مستشار ارشد در حراست از ارزش‌های اسلامی و انسانی» در سوریه حضور داشتند.

در اطلاعیه سپاه پاسداران که دوشنبه‌شب درباره حمله به کنسولگری منتشر شد، تعداد و اسامی کشته‌شدگان به این شرح اعلام شده است: «محمدرضا زاهدی، محمدهادی حاجی‌رحیمی، حسین امان‌اللهی، مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و علی صالحی روزبهانی.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

با این حال ظهر روز سه‌شنبه خبرگزاری‌های دولتی به نقل از سفیر جمهوری اسلامی در سوریه نوشتند که «تعداد شهدای حمله اسرائيل به کنسولگری ایران در دمشق به ۱۳ نفر افزایش پیدا کرده است که هفت نفر آن‌ها مستشاران نظامی ایران و ۶ نفر آنها شهروند سوری بودند.»

همچنین براساس آنچه که اعلام شده، عملیات آواربرداری از ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه ادامه دارد و به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

صبح سه‌شنبه برخی خبرگزاری‌های داخلی به نقل از الحدث گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی به ۱۱ نفر رسیده که هفت نفر از کشته‌شدگان اعضای سپاه پاسداران، سه نفر سوری و یک نفر لبنانی بودند.

یکی از مقام‌های حزب‌الله لبنان نیز پیشتر به آسوشیتدپرس گفت که یکی از اعضای این گروه شبه‌نظامی به نام حسین یوسف در این حمله کشته شده است. البته حزب‌الله لبنان به طور رسمی مرگ این فرد را تایید نکرد اما با صدور بیانیه‌ای، ضمن تسلیت به جمهوری اسلامی ایران و محکوم کردن حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، حمله به کنسولگری را نشانه «تداوم حماقت صهیونیست‌ها» دانست و تهدید کرد که چنین حمله‌ای بدون مجازات نخواهد ماند.

حماس و جهاد اسلامی نیز در پی این حمله، اسرائیل را متهم کردند که به دنبال گسترش دامنه جنگ غزه است.

علی شمخانی، مشاور سیاسی علی خامنه‌ای هم نسبت به این حمله واکنش نشان داد. او با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی به عنوان ارتش نیابتی ‎آمریکا در منطقه با حمله به کنسولگری ایران در دمشق مرتکب حماقتی شده که باید تاوان آن را پس بدهد. مطلع بودن یا نبودن واشنگتن از قصد ‎اسراییل برای دست زدن به این اقدام، تاثیری در مسئولیت مستقیم آمریکا در قبال این جنایت و تبعات آن ندارد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز شامگاه دوشنبه در حساب شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس، از احضار سفیر سوییس به‌عنوان حافظ منافع ایالات متحده خبر داد. او حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را اقدامی تروریستی خواند و نوشت: «مقام سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا ساعت ۰۰:۴۵ بامداد امروز [سه‌شنبه] به وزارت خارجه فراخوانده شد ... پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.»

این در حالی است که دو مقام آمریکایی به پایگاه خبری ان‌بی‌سی گفتند که دولت ایالات متحده فقط زمانی در جریان حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق قرار گرفت که جنگنده‌های اسرائیلی به پرواز درآمده بودند اما همچنان درباره هدف حمله اطلاعی نداشت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که همچنان درباره مسئول این حمله اطلاعی ندارد.

ظهر روز سه‌شنبه نخست‌وزیر سوریه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد.

در همین حال دیمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که به درخواست این کشور، سازمان ملل برای بررسی حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، جلسه اضطراری برگزار می‌کند.

پیش از گفته‌های نماینده روسیه، نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چهره‌های حکومتی نیز روز سه‌شنبه با ادبیاتی تند خواهان انتقام گرفتن از اسرائیل شدند. یکی از این افراد، اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود که اظهار کرد: «اسرائیل به خاک ما تجاوز کرده، نباید اینچنین شود که هر غلطی دلشان خواست انجام دهند. در پاسخ به حمله به سفارت ما، صبر استراتژیک معنا ندارد.»

همزمان با تهدیدهای جمهوری اسلامی برای انتقام گرفتن از اسرائيل در پی حمله به کنسولگری ایران در دمشق، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سخنانی اظهار کرد که «اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد داشت.»

به گزارش تایمز اسرائيل، گالانت در نشست کمیته امور خارجه و دفاع پارلمان اسرائيل، با اشاره به حمله روز دوشنبه به کنسولگری ایران در دمشق تاکید کرد هدف اسرائیل این است که «در همه جا و هر روز اقدام‌هایی انجام دهد که از افزایش توان دشمنان جلوگیری شود.»

او با بیان این که «ما در یک جنگ چند جبهه‌ای، در حمله و دفاع قرار داریم» افزود: «اسرائیل تلاش می‌کند برای همه کسانی که علیه ما در سراسر خاورمیانه اقدام می‌کنند، روشن کند اقدام علیه اسرائیل بهای سنگینی خواهد داشت.»

اورشلیم پست پیشتر در گزارشی، محمدرضا زاهدی را فرمانده ارشد سپاه قدس در لبنان و سوریه معرفی کرد و مدعی شد که او «عالی‌رتبه‌ترین» مقام جمهوری اسلامی است که از آغاز جنگ غزه تاکنون کشته شده است. این روزنامه اسرائیلی همچنین به نقل از برخی منابع تاییدنشده ادعا کرد که زاهدی در زمان حمله اسرائیل با مقام‌های جهاد اسلامی در جلسه بوده است.

بنا بر گزارش اورشلیم پست، زاهدی فرمانده یگان ۱۸۰۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین مسئول قاچاق مهمات و تسلیحات دقیق به لبنان بود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، او پیش‌تر فرمانده نیروی هوایی سپاه و لشکر امام حسین نیز بوده است.

حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق در پی سفر اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، به تهران صورت گرفت.

بنا بر برخی گزارش‌ها، حمله دمشق ساعاتی پس از آن صورت گرفت که یک پایگاه دریایی در شهر ایلات در جنوب اسرائیل هدف حمله پهپادی قرار گرفت. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این پایگاه را یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) که از عراق پرتاب شده بود، هدف قرار داد اما به آن آسیبی نرسید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy