- تعداد کم حاضران در نماز جمعه امروز تهران به امامت کاظم صدیقی قابل توجه برخی از رسانههای داخل ایران قرار گرفت
- بهار نیوز: نماز جمعه امروز تهران فقط با حضور ۱۴۲ نمازگزار برگزار شد
- ایندیپندنت فارسی: به نظر میرسد شماری از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی نیز امروز حاضر نشدهاند به روحانی محبوب رهبر جمهوری اسلامی اقتدا کنند
نماز جمعه «وحدتشکن»، کاظم صدیقی و کاهش چشمگیر نمازگزاران در تهران
«کاظم صدیقی» که از یک ماه پیش به «خیانت در امانت» و «اظهارات کذب» از سوی افکار عمومی متهم شده، برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ نماز جمعه تهران را در میان خشم ایرانیان از بیتفاوتی حکومت به اتهاماتش برگزار کرده است.
سولماز ایکدر - ایران وایر
این اولین بار است که فردی تنها یک ماه پس از افشای فسادش، به امامت نمازگزاران اندک پایتخت میایستد؛ مراسمی که حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس، آن را «وحدتآفرین» میخواند، اینک با اصرار مقامهای آن به اقامه نماز از سوی یک فرد متهم، در افکار عمومی به یک آیین وحدتشکن بدل شده است.
کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، واعظ مخصوص در بیت «علی خامنهای» که در اواخر سال ۱۴۰۲ به «زمینخواری» متهم شد، نماز جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ را در تهران اقامه کرد و مومنان را به «تقوا و عمل صالح» فرا خواند و از طرح اتهامات علیه خود از تریبون نماز جمعه گلایه کرد.
روزهای آخر اسفند ۱۴۰۲، اسنادی مبنی بر انتقال ملک «باغ گیلاس» در «اُزگل» تهران به موسسهای که صدیقی، پسران و دیگر اقوامش عضو آن هستند، افشا شد.
👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر
او ابتدا مدعی شد که امضایش در دفترخانه جعل شده اما پس از آن هیات امنای این نهاد اعلام کرد صدیقی خود با حضور در دفترخانه، سند انتقال را امضا کرده است. در شرایطی که دیگر جایی برای تکذیب باقی نمانده بود، صدیقی پذیرفت که مرتکب خطا شده است و از «علی خامنهای» طلب «عفو» کرد.
فضای مجازی مقصر است!
کاظم صدیقی از خطبههای نماز جمعه تهران استفاده کرد و در توجیه افشای اسناد مربوط به فسادش، «امت مومن و با بصیرت» و همچنین «نفس ضعیف» را به «تقوای الهی» توصیه کرد و گفت: «در این چند روز اخیر، شبکههای مجازی قتلگاه جوانان و مسلخ آبروها شده و این طلبه و سرباز ناچیز آنها را بهانه قرار دادند و در اثر یک غفلت موجب شدند که دل مردم شکست.»
صدیقی در ادامه این خطبهها بدون ارایه سندی مدعی شد که افکار عمومی به حمایت از او برخاسته و در طی نزدیک به یک ماه گذشته، مردم او را که میدیدند، گریه میکردند!
کاظم صدیقی افشای فسادی را که به آن متهم است، به گردن «فضای مجازی» انداخت و گفت: «فضای تند برخاسته از بیرون و دشمنان من را نمیزنند بلکه مردم را میزنند. ولی این هجمه در بصیرت شما تاثیری نگذاشت و به همین دلیل بدهکار شما بوده و از شما تشکر میکنم.»
قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران اخیرا از مشاور خود حمایت و اعلام کرده او زمینی را که به تصاحب غیرقانونی و متقلبانه آن متهم است، بازگردانده و به این ترتیب موضوع را خاتمه یافته خوانده است.
خود صدیقی هم در بخش پایانی خطبه اول نماز هشدار داد: «ما بعد از ماه رمضان، دیگر در زمین دشمن بازی نمیکنیم؛ اتحاد و انسجام داریم، اسیر شایعات نمیشویم، دروغ نمیگوییم، غیبت نمیکنیم و اخلاق الهی موجب انسجام دلها بهدست میآوریم. دشمن نمیتواند ما را از هم جدا کرده و ما را به گناه وادار کند که این خیلی مهم است.»
کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، واعظ خاص رهبر جمهوری اسلامی، رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بنیانگذار و تولیت حوزه علمیه «امام خمینی»، نایبرییس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران و مشاور عالی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی است.
حکم اقامه نماز جماعت به امامت فرد غیر عادل
طبق نظر مشهور علمای شیعه، امام جماعت باید عادل باشد. «حسن فرشتیان»، حقوقدادن و دینپژوه ضمن تایید این شرط در فقه شیعه، به «ایرانوایر» گفت: «فردی همچون کاظم صدیقی که دروغی در حد موضوع جعل امضایش را مطرح کرد، از عدالت ساقط است و مومنان نمیتوانند پشت سر او نماز بخوانند.»
به گفته او اما انتصاب صدیقی به امامت جمعه شهر مهمی همچون تهران موجب بیاعتمادی مردم به جایگاه منصب امام جماعت و مهمتر از آن، امام جمعه میشود.
به گفته فرشتیان، جایگاه امام جماعت در فقه شیعه جایگاه نمادی از فقاهت، عدالت، زهد و تقوا است و ایستادن صدیقی در این جایگاه در تضاد با باورهای شیعیان قرار دارد.
اما چرا با وجود تمامی مسلمات مذهب شیعه، علی خامنهای از حمایت کاظم صدیقی دست برنداشته است؟
«محمدجواد اکبرین»، دینپژوه و روزنامهنگار به «ایرانوایر» میگوید: «پرداختن به عدالت یا عدم عدالت کسی مثل کاظم صدیقی در مقوله امامت جمعه، یکی از پیش پا افتادهترین سوالهایی است که میتواند مطرح شود. سوالهای بسیار مهمتری در همین حوزه وجود دارد؛ از جمله سوال در رابطه با آن کسی که کاظم صدیقی را به رغم متهم بودنش به جعل و فساد، به امامت مردم تهران منصوب کرده است و بر امامتش اصرار میکند. آیا او از شرط عدالت برخوردار است؟ واقعیت این است که علی خامنهای در نسبت به ظلم و فساد در این کشور، هم مباشر ظلم و فساد است و هم معاون آن.»
اکبرین ادامه داد: «بر اساس قانون، مباشر کسی است که مستقیم ظلم و فسادی را انجام داده و معاون کسی است که کمکش کرده است. علی خامنهای هم مباشر ظلم و فساد است و هم معاون آن؛ یعنی اگر پای قتل و سرکوب مردم به میان آمده که ظلم است، خودش مباشر بوده، چون دستور سرکوب داده است. زمانی که نوبت به فساد اقتصادی میرسد، کارهایش در نسبت با اصل ۴۴ قانون اساسی و سایر سیاستهای اقتصادی کشور، امر به فساد بودند؛ یعنی مباشر فساد در کشور بود. در خصوص معاونت در فساد نیز هرجا که پای مفسدی در میان بوده، مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است. علی خامنهای از تمامی فاسدان نزدیکش حمایت میکند.»
محمدجواد اکبرین ادامه داد: «کاظم صدیقی فاسد ریزی است در مقابل فاسد دانهدرشتی مثل علی خامنهای که علیرغم فساد و فقدان شرط عدالت و امامت، ولایت و رهبری یک کشور را برعهده گرفته است. کسی که در عین عادل نبودن و فاسد و ظالم بودن، رهبری یک کشور را برعهده دارد، معلوم است منصوبانش نیز کسانی از جنس خودش هستند.»
فرشتیان اما ضمن تاکید بر این که برخلاف نظر مشهور فقها، از نظر او عدالت شرط امامت جماعت نیست و کافی است که فردی بلد باشد نماز بخواند تا بتوان به امامت او نماز خواند، تاکید دارد که جمهوری اسلامی اصل «امامت نظام جمعه» را در حد یک سخنگو از حزب حاکم تقلیل داده است.
حسن فرشتیان در این رابطه توضیح داد: «این نوعی دهن کجی به باورهای جامعه است.»
به گفته او، رویکرد هواداران نظام در حمایت از صدیقی با توجه بر اصل «برائت تا پیش از محکوم شدن فرد در دادگاه»، مصداق یک بام و دو هوا است.
فرشتیان در این رابطه توضیح داد: «در حالی که به دلیل عدم محکومیت صدیقی در دادگاه، از امامت او حمایت و حتی استقبال میکنند، در خصوص دیگران کافی است که شایعه یا شائبهای مطرح باشد تا آنها را از هستی ساقط کنند.»
محمدجواد اکبرین نیز در همین رابطه به «ایرانوایر» گفت: «حکومتی که در رابطه با آن صحبت میکنیم، برای امامت به دنبال شرط اطاعت میگردد و اطاعت را مقدم بر عدالت میداند. از نظر برخی آقایان، اطاعت از ولایت بر هر اصل دیگری مقدم است؛ چه وظیفه نظارتی خبرگان، چه امامت جمعه و هر منصب دیگری.»
نمازی کم جماعت و خشم افکار عمومی
بر اساس تصاویر منتشر شده از نماز جمعه امروز تهران، این مراسم به طور چشمگیری از سالهای اخیر کمرونقتر برگزار شده است. عکسهای منتشر شده، صفهای نماز را خالی و افراد حاضر را با فواصل بسیار زیاد از یکدیگر نشان میدهند.
همزمان، کاربران متعددی نیز در شبکههای اجتماعی خشم و اعتراض خود را نسبت به پافشاری بر امامت مومنان تهرانی توسط صدیقی عنوان کردند.
از نظر کاربران شبکههای اجتماعی، این اقدام نظام، اصرار بر نادیده گرفتن افکار عمومی ارزیابی شده است.
این دسته از منتقدان، انتصاب صدیقی به امامت نماز امروز تهران را با ذکر مثالهایی تاریخی، عاقبت نظامهای سیاسی که به لجبازی با شهروندان میپردازند، «تباهی» پیشبینی کردهاند.
گروهی دیگر اما این اقدام را فراتر از لجبازی حاکمیت با افکار عمومی ارزیابی میدانند و تاکید کردهاند: «ائتلاف مسلط فکر میکند اساس انسجامش مبتنی بر توزیع رانت و حفاظت از بهرهمندان از رانت، در مقابل خرید وفاداری ایشان بنا شده است.»
مومنان اما از زاویهای دیگر به موضوع نگاه کردهاند. کاربری ضمن اشاره به باز پسگیری یک موقوفه پس از افشای فساد کاظم صدیقی نوشت: «راستش اگر بنا است دیگران ببرند، خودمان مستحقتریم.»
این گروه از کاربران تاکید کردهاند: «با توجه شبههای در خصوص عدالت ایشان ایجاد شده باشد، شرعا صلاحیت اقامه نماز جماعت هم ندارد، چه برسد به نماز جمعه.»
اقامه خطبههای نماز جمعه توسط صدیقی از دید افکار عمومی مُهر تاییدی بر فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی و نشانگر میزان حمایت خامنهای است از کارگزارانش، با وجود شهرت گسترده به فساد مالی؛ بهویژه که چهرههایی، از جمله رییس دفتر رییس جمهوری، وزیرفرهنگ و ارشاد و رییس شورای شهر تهران در نماز امروز تهران حاضر بودند.
پس از افشای اسناد علیه صدیقی در اواخر سال گذشته، او بلافاصله نماز جمعه تهران را اقامه کرد اما افکار عمومی به این میزان حساسیت به آن نشان نداده بود. صدیقی پس از آن، دو بار در برنامههای بیت علی خامنهای حضور یافت که نشانه حمایت بالاترین مقام حکومت از او تفسیر شد.
اینک تداوم اقامه نماز جمعه تهران از سوی صدیقی حتی گروههای مدافع جمهوری اسلامی و طیفهای سنتی و مذهبی را به خشم و استیصال در آورده است.
داود هزینه بازداشت شد
اثر حمله اتمی احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل