Saturday, Apr 13, 2024

صفحه نخست » با بالا رفتن احتمال درگیری مستقیم ایران و اسرائیل، قیمت دلار دوباره رکورد زد

dlrbanner.jpgایران اینترنشنال - در پی تشدید تنش بین ایران و اسرائیل، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران در ادامه رکوردشکنی‌های هفته‌های اخیر، به مرز ۶۶ هزار تومان رسید.

در بازار طلا نیز روند صعودی قیمت‌ها موجب شد نرخ هر قطعه سکه طلای طرح جدید از ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کند.

در بورس تهران نیز ۹۲ درصد نمادها با افت قیمت مواجه شدند و در معاملات صبح، شاخص کل با ریزش ۴۸ هزار واحدی مواجه شد.

در پایان معاملات بورس تهران، شاخص کل با ریزش نزدیک به ۵۴ هزار واحد مواجه شد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شستا، وبملت، شبندر و نوری بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در روزهای گذشته، افزایش تنش‌ها میان تهران و اسرائیل و نگرانی‌ها از احتمال واکنش جمهوری اسلامی به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق و کشته شدن دو فرمانده و پنج عضو سپاه پاسداران، در بازارهای ایران و بر اقتصاد جهانی پیامدهایی داشته است.

در بازارهای جهانی، قیمت نفت به دلیل این تنش‌ها افزایش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز از ۹۰ دلار فراتر رفته و قیمت نفت خام سبک تگزاس نیز به بیش از ۸۵ دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

در شرایط تنش‌های منطقه‌ای، ارزش دلار در برابر یورو در روزهای اخیر افزایش یافته است.

یک مقام آمریکایی اواخر روز پنجشنبه به رویترز گفت که ایالات متحده انتظار دارد حمله‌ای از سوی ایران علیه اسرائیل انجام شود، اما آنقدر بزرگ نباشد که واشینگتن را وارد جنگ کند.

لی هاردمن، از گروه مالی میتسوبیشی یواف‌جی گفته بود: «افزایش خطرهای ژئوپلیتیکی دلار را به یک پناهگاه امن تبدیل کرده است.»

اسرائیل مسئولیت حمله هوایی دوشنبه هفته گذشته علیه کنسولگری ایران در دمشق را بر عهده نگرفت و اعلام کرده که به هر اقدام جمهوری اسلامی پاسخ می‌دهد.

جنگ مستقیم احتمالی بین اسرائیل و ایران عواقب اقتصادی جهانی خواهد داشت زیرا ممکن است جریان صادرات نفت به ویژه از طریق تنگه هرمز را مختل کند.

روز شنبه، رسانه‌ها از توقیف و ربوده شدن یک کشتی پرتغالی در تنگه هرمز از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خبر دادند که به گفته رادیو ارتش اسرائیل، متعلق به شرکت یک میلیاردر اسرائیلی است.

بحران در بازار ارز ایران از زمان تحریم گسترده انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه شدت گرفت و تلاش‌های دولت رئیسی برای مهار افزایش قیمت دلار نتیجه‌بخش نبوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد درباره شرایط کنونی بازار ارز در ایران نوشت که محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی قیمت دلار بازار آزاد را قیمت کالاهای قاچاق یا پول‌شویی می‌داند و ابراهیم رئیسی گفته است: «ممکن است کسانی در بازارهای غیررسمی و قاچاق، در کانال‌های مختلفی عددسازی کنند. این شرایط و وضعیت هیچ‌گونه مساله‌ای برای تولید ایجاد نخواهد کرد.»

این روزنامه افزود: «این سخنان در حالی است که بنا بر گفته عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی، بانک مرکزی حراج شمش طلا را بر مبنای دلار تلگرامی - یعنی همان ۶۳هزار تومان - به ‌فروش می‌رساند. آنچه مشخص است این است که همین قیمت بازار غیررسمی به انحای گوناگون خودش را بر سفره اقتصادی مردم تحمیل کرده و می‌کند.»

برخی دیگر روزنامه‌های چاپ تهران نیز در گزارش‌هایی از آن چه «سنت تکراری ادعای عدم تاثیرگذاری نرخ ارز بر بازار کالاها» خواندند، انتقاد کردند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره رشد نرخ دلار گفته است: «بانک مرکزی می‌گوید ما با نرخ آزاد ارز کاری نداریم در صورتی نرخ آزاد با بانک مرکزی کار دارد.»

دولت جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر ارزهای سوبسیدی را برای واردات بسیاری از کالاها حذف کرده است.

در مقابل، کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه قطع نشده است. به تازگی روزنامه تایمز چاپ لندن گزارش داد که اسناد نشان می‌دهند جمهوری اسلامی در عرض شش سال دست‌کم ۲۲۲ میلیون دلار به حماس پرداخت کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy