Tuesday, Apr 16, 2024

صفحه نخست » یک "چهره‌ حکومتی" به رویترز: نظام "نگران" است

nezam.jpgنظام نگران است که حملۀ اسرائیل به انفجار خشم اجتماعی منجر شود

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

یکی از چهره‌های پیشین جریان موسوم به "میانه‌رو"ی جمهوری اسلامی که نخواسته نامش فاش شود به روبترز گفته است: مردم از مشکلات اقتصادی و فشارها و محدودیت‌های اجتماعی سرخورده هستند. ممکن است حملۀ اسرائیل خشم سرخوردۀ مردم را علیه حکومت باعث شود و مردم معترض را به خیابان‌ها سرازیر کند. رویترز همچنین به نقل از یک مهندس ساکن ایران نوشته است که خروج اتباع خارجی از این کشور از نشانه‌های حملۀ اسرائیل است.

در گفتگوی تلفنی با امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، تهدید کرد که کوچکترین اقدام یا حملۀ نظامی اسرائیل به منافع جمهوری اسلامی ایران با "پاسخ سهمگین، گسترده و دردناک" این کشور "علیه همه عاملان حمله روبرو خواهد شد."

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

علی باقری، معاون وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، نیز به رهبران اسرائیل هشدار داد که در صورت حمله به تأسیسات ایران، پاسخ این کشور قوی‌تر، فوری‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

در پی حملۀ سیزدهم آوریل جمهوری اسلامی به اسرائیل با استفاده از بیش از سیصد موشک و پهپاد رزمی، کابینۀ جنگی اسرائیل در پایان نشست دوشنبه پانزدهم آوریل گفت که این کشور نمی‌تواند پاسخ بازدارنده‌ای به جمهوری اسلامی ایران ندهد. رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز گفت که بزودی این کشور پاسخی درخور به حملۀ جمهوری اسلامی ایران خواهد داد.

رویترز در گزارشی نوشت : دورنمای پاسخ نظامی اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران به سقوط ارزش ریال و نگرانی عمومی از تشدید بحران اقتصادی دامن زده است. با بالا گرفتن این نگرانی قیمت هر دلار آمریکا در ایران به بیش از ٧۵ هزار تومان رسید.

این نگرانی اما بیش از همه در واکنش‌های شتابزدۀ رهبران جمهوری اسلامی به ویژه از وقوع اعتراض‌های خیابانی مشهود است. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیست و چهار ساعت پس از حملۀ بی‌فرجام به اسرائیل اعلام کرد که هرگونه تبلیغ به سود اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی جرم و مستوجب سرکوب و پی‌گرد است، در حالی که گشت های ارشاد به دستور آیت الله خامنه‌ای در نماز عید فطر سرکوب زنان را در ملاء عام از نو و شدیداً از سر گرفته‌اند.

یکی از چهره‌های پیشین جریان موسوم به "میانه‌رو"ی جمهوری اسلامی که نخواسته نامش فاش شود به روبترز گفته است : مردم از مشکلات اقتصادی و فشارها و محدودیت‌های اجتماعی سرخورده هستند. ممکن است حملۀ اسرائیل خشم سرخوردۀ مردم را علیه حکومت باعث شود و مردم معترض را به خیابان‌ها سرازیر کند. رویترز همچنین به نقل از یک مهندس ساکن ایران نوشته است که خروج اتباع خارجی از این کشور از نشانه‌های حملۀ اسرائیل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy