Monday, Apr 22, 2024

صفحه نخست » هراس حکومت از ارتباط «پهلوی» و «آزادی زنان»

pahlavi.jpgکیهان لندن - در حالی که نهادها و مقامات حاضر نبوده‌اند مسئولیت طرح سرکوب زنان به بهانه حجاب را به عهده بگیرند، یک مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته این طرح با دستور ابراهیم رئیسی آغاز شده و ریاست ستاد مربوطه هم وزارت کشور است.

اجرای «طرح سراسری نور» بیش از ۱۰ روز است زنان و دختران در ایران را زیر ضرب سرکوب گسترده قرار داده است. هزاران زن از روز شنبه ۲۵ فروردین تا کنون مورد توهین و تحقیر و بازداشت و حتی ضرب و جرح مأموران نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌های آتش به اختیار قرار گرفته‌اند.

در روزهای گذشته و پس از انتشار ویدئوها و تصاویری از خشونت بی‌سابقه علیه زنان در اجرای این طرح، نهادها و مقامات ارشد حکومتی تلاش کردند نقشی درباره این طرح گردن نگیرند و نسبت به خشونت‌ها انتقاد کنند.

اینهمه در حالیست که محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، درباره «طرح نور» گفته این طرح با دستور ابراهیم رئیسی آغاز شده و ریاست ستاد اجرایی این طرح هم با وزارت کشور است.

محمدحسین طاهری آکردی گفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهادها یکی از اعضای این ستاد است.»

او افزوده که «مسؤلیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم درباره خشونت صورت گرفته علیه زنان فرافکنی کرده و گفته « ما از طرح نور چنانچه درست اجرا شود دفاع می‌کنیم اما یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد؛ مثلا ما از قوانین راهنمایی و رانندگی حمایت می‌کنیم ولی اگر افسر راهنمایی و رانندگی رشوه گرفت به این معنا نیست که ما از آن افسر متخلف دفاع می‌کنیم. در طرح نور هم ما از مأموران اجرایی که برخورد اشتباه داشته باشند دفاع نمی‌کنیم.»

سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه تهران بزرگ با ادعای «اهتمام مضاعف در اجرای طرح حجاب» اعلام کرده «متولیان امر و گروه‌های آموزش دیده با عنوان «سفیران مهر»، موضوع رعایت قانون و ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند را به صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پی‌گیری خواهند کرد.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

فرمانده سپاه تهران بزرگ بدون اشاره به مفاد قانونی، مدعی شده که قانون « از همگان در سطوح مختلف و بنا به وظایف آن‌ها خواسته است که بستر‌های انجام این مهم را فراهم کرده و مانع از تلاش دشمنان برای گسترش فساد و انحطاط جامعه بشوند.»

سردار حسن حسن‌زاده با این ادعا که « دشمن سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده تا شاید با نمایش فساد و بی‌عفتی، بستر‌های انحطاط خانواده‌ها و به خصوص جوانان را فراهم ‌کند» گفته « قلیلی از مردم نیز فریب جنجال‌ها و لفاظی‌های دروغین رسانه‌های غربی را خورده و به نام آزادی یا امثال آن در دام گسترده آن‌ها گرفتار شده‌اند.»

فرمانده سپاه تهران بزرگ از «گروه‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غرب» نام برده و مدعی شده این گروه‌ها «در ازای دریافت پول یا وعده‌های دیگر تظاهر به بی‌حجابی و بی‌بندوباری می‌کنند ».

امنیتی کردن موضوع «پوشش اختیاری» با وابسته کردن آن به «سرویس‌های اطلاعاتی غرب»، و سپرده شدن بخشی از سرکوب خیابانی زنان و دختران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دور جدیدی در برنامه جمهوری اسلامی برای سرکوب اجتماعی با اعمال خشونت بیشتر علیه زنان و همه شهروندان است.

پس از آنکه در روزهای گذشته مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار علی خامنه‌ای مدعی شد رهبر جمهوری اسلامی از خشونت زیاد در این طرح انتقاد کرده و « بتازگی برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کره‌اند» جنجال میان نیروهای حکومتی آغاز شد.

در شرایطی که دولت رئیسی هنوز مسئولیت «طرح سراسری نور» را گردن نگرفته بود، روزنامه دولت، «ایران»، در سرمقاله روز شنبه اول اردیبهش از «تذکرهای مؤکد» ابراهیم رئیسی به دست‌اندرکاران این طرح به دلیل «برخی برخوردهای نامناسب» خبر داد.

فشار «خودی»های تندرو ابراهیم رئیسی اما را وادار کرد که از اجرای «طرح سراسری نور» دفاع کند. او عصر روز یکشنبه دوم اردیبهشت در نشستی گفت: «موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است که در توجه به آن هیچگونه تردیدی وجود ندارد، از همه بخش‌های فرهنگی، ‌اجتماعی، ‌انتظامی و قضائی کشور که به موجب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای وظایفی در این زمینه هستند خواست عمل به وظایف محوله را مطابق آنچه در این قانون قطعی شده است، مورد توجه قرار دهند.»

سردار پاسدار احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی با تشکر از نیروی‌ انتظامی در اجرای «طرح سراسری نور» گفته نباید اجازه داد «هنجارشکنی مغرضانه توسط عوامل دشمن که در صدد تضعیف احکام قانونی و شرعی در کشور هستند»، آسان و ممکن باشد.

قوه قضاییه اما همچنان بر مدار فرافکنی و انکار در دست داشتن از پروژه جدید سرکوب زنان توسط حکومت است. محمدکاظم موحدی‌آزاد دادستان کل کشور با اشاره به اینکه « «بسیاری از بانوان که حجاب شرعی را مراعات نمی‌کنند فرزندان همین سرزمین و دختران و خواهران ما هستند که دچار اشتباهاتی بوده و فریب خورده‌اند» گفته «ما بنا نداریم برای نوامیس این مملکت پرونده قضائی درست کنیم.»

به نظر می‌رسد یک صف‌آرایی جدید میان نیروهای حکومتی در رابطه با میزان سرکوب زنان به بهانه حجاب صورت گرفته است.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان» چاپ تهران با حمله به مهدی فضائلی نوشت: «آنچه جناب‌عالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، اولا با نظر صریحا اعلام‌شده حضرت ایشان مغایرت دارد... . بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو‌» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیما و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان یا مردم می‌رسد.»

همچنین نشستی از سوی شماری از اصولگرایان تندرو از جمله صادق کوشکی، مهدی جمشیدی، مؤمن‌نسب و کامران غضنفری که مدتهاست خواستار برخورد شدید با زنان دارای پوشش اختیاری بودند با موضوع «عقب‌نشینی ممنوع» برگزار شد.

در پوستر این برنامه به وضوح اعلام شده بود که «لایحه فعلی حجاب، رسمیت‌بخشی به حجاب غیرشرعی و بازگشت به دوران تاریک پهلوی است.»

poster.jpgانتقاد این بخش از بدنه حکومت به لایحه «طرح حجاب و عفاف» اینست که معتقدند این طرح خشونت کافی برای برچیده شدن پوشش اختیاری را ندارد و مواردی چون جریمه نقدی گنجانده شده در این طرح به عنوان «مجازات» زنانی که از پوشش اختیاری استفاده می‌کنند کاملا بی‌اثراست.

پیش از این نیز و در امرداد سال گذشته حسین شریعتمداری مدیر مسئول «کیهان» چاپ تهران در سرمقاله این روزنامه به طولانی شدن بررسی لایحه «عفاف و حجاب» در مجلس انتقاد کرد و نوشت که «بحث و بررسی لایحه‌ای با این متن طولانی، چه میزان وقت می‌برد؟! و در این فاصلهٔ طولانی تکلیف مقابله با کشف حجاب چه می‌شود؟!»

او در این یادداشت همچنین پوشش اختیاری را «پدیده پلشت کشف حجاب» خوانده و خطاب به نهادها و مقامات حکومتی نوشته است با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از پیدایش این پدیده، «ا‌نفعال ۱۰ ماهه با چه توجیه قانونی و منطقی صورت پذیرفته است؟»

حسین شریعتمداری در بخش دیگری از این مطلب نوشت که «ا‌نفعال در مقابله با کشف حجاب» نه تنها آن را در نگاه مخالفان حجاب اجباری «کم‌اهمیت جلوه می‌دهد» بلکه «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را که صحنه‌گردان اصلی هستند با احساس موفقیت رو‌برو می‌سازد.»

حسین شریعتمداری بار دیگر در فروردین سال گذشته و پس از آنکه وزارت کشور بیانیه‌ای هشدارآمیز به زنان درباره استفاده از پوشش اختیاری و رعایت نکردن حجاب اجباری منتشر کرد، در گفتگو با خبرگزاری «فارس» گفت که «بیانیه وزارت محترم کشور اولاً بسیار دیرهنگام صادر شده است و در حالی که چند ماهی از پدیده پلشت کشف حجاب می گذرد، سئوال این است که تأخیر مورد اشاره چه دلیل قابل قبولی داشته است؟!»

او افزوده بود «درباره برخورد با بی‌حجابی و مقابله با کشف حجاب کنندگان، از صراحت لازم برخوردار نیست و با عرض پوزش، «دوپهلو» به نظر می‌رسد و دیگر آنکه تاکید بیانیه بر درخواست از مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی برای تبیین حجاب اگرچه درخواست بجایی است ولی روشنگری و تبیین نباید مانع برخورد با کشف‌ حجاب‌ کنندگان باشد.»

اکنون اما فضای سرکوب با استقرار نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار مأموران نیروی انتظامی تشدید خواهد شد و شاید رضایت امثال حسین شریعتمداری را در پی داشته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy