Saturday, Apr 27, 2024

صفحه نخست » هم‌صدایی خامنه ای و روحانی در برابر علم‌الهدی و رئیسی!

kham.jpgخامنه ای در خطبه‌های نماز عید فطر بر وادار نکردن افراد به دین‌داری تاکید کردند، موضوعی که پیش از این از سوی حسن روحانی نیز مطرح شده و با اعتراض برخی روحانیون مواجه شده بود.

به گزارش انصاف نیوز، آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر گفتند: یقیناً نظام جمهوری اسلامی درصدد آن نیست که کسانی را به زور وادار به دین‌داری کند امّا در مقابل هنجارشکنی دینی هم وظیفه دارد.

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران و عضو مجلس خبرگان رهبری در سال ۹۳ گفته بود: بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

این سخنان آقای روحانی با واکنش جناح تندرو و برخی روحانیون همراه شد.

سیداحمد علم الهدی، امام جمعه‌ی مشهد در نخستین خطبه‌های نماز جمعه پس از این سخنان رئیس‌جمهور وقت گفت: اینکه می‌گوییم نمی‌خواهیم با شلاق مردم را به بهشت ببریم درست نیست چرا که اصلا مسیر فطری انسان‌ها بهشت است و اگر انسان‌ها با مسیر فطری خودشان حرکت کنند حتما به بهشت می‌روند و کار پیغمبر هم مبارزه با کسانی بود که قصد جلوگیری از رفتن مردم به بهشت را داشتند. شلاق که سهل است با همه قدرت جلوی کسانی که قصد دارند جلوی بهشت رفتن مردم را بگیرند خواهیم ایستاد.

سیداحمد خاتمی، دیگر روحانی اصولگرایی بود که سخنانی را در مخالفت با دیدگاه روحانی مطرح کرد.

او در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران گفت: اگر معنای این حرف این باشد که ما حتی موظف نیستیم جاده بهشت را صاف کنیم این معنی هم درست نیست. اصلاً رسالت حکومت دینی هم همین هست که جاده بهشت را صاف کند، ماموریتش هم این است حکومت وظیفه دارد جاده را هموار کند برای بهشتی شدن مردم.

ده سال پس از اظهارات روحانی، سخنگوی دولت ابراهیم رئیسی نیز به نقد آن پرداخت و اعتراضات ۱۴۰۱ را با آن مرتبط دانست.

سخنگوی دولت رئیسی با انتقاد از عملکرد دولت روحانی گفت: ده سال پیش رئیس جمهور وقت اعلام می‌کند دولت مسئول بهشت و جهنم مردم نیست؛ نتیجه این نگاه هشت تا ۱۰ سال بعد در کف خیابان‌ها و در اغتشاشات دیده می‌شود.

انتقادات به این دیدگاه حسن روحانی که ده سال بعد همان مضمون با ادبیاتی مشابه از سوی رهبری هم بیان شده در حالی مطرح می‌شد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز همین نظر را داشت.

بخشی از کتاب آداب الصلاه امام خمینی که در وبسایت عصرایران بازنشر شده در پی می‌آید:

اگر ممکن بود اکراهاً [به اجبار] مردم را به سعادت برسانند، می رساندند. لکن هیهات! راه آخرت راهی است که جز با قدم اختیار نمی توان آن را پیمود. سعادت با زور حاصل نشود. فضیلت و عمل صالح بدون اختیار، فضیلت نیست و عمل صالح نمی باشد. و شاید معنی آیه شریفه لااکره فی الدین نیز همین باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy