Wednesday, May 1, 2024

صفحه نخست » پسح، زیتون و آتش، امیرساسان شرفی

Amir_Sasan_Sharafi_2.jpgایام گذشته برابر بود با هم زمانی سه عید ابراهیمی که هر کدام نماد و سمبلی از ارزش‌های زندگی را بیان و پیغامی به زبان و بیان خود برای بشریت ارمغان داشتند.

عید پسح یادآور قیام حضرت موسی به فرمان خداوند بمنظوررهائی از اسارت فرعون میباشد و توسط کلیمیان همواره در طول تاریخ مورد اکرام و نکو داشت قرار گرفته است.
کلمه پسح که درعبری قدیم به معنی گذر و عبور هست، در طول تاریخ به نماد خیزش یک ملت علیه ظلم و استبداد بدل „گردیده است، بگونه‌ی که رئیس جمهور اسبق آمریکا، باراک اوباما درطی پیامی بمنظور تبریک این روز گفت: داستان خروج یهودیان از مصر، الهام‌بخش امید و همبستگی در میان غیر یهودیان نیز هست و پیام‌آور یگانگی ویکپارچگی در میان ملل زیر ستم است

روزی فراتر از یک مسئله تاریخی، بیانگر پیروزی عدالت خواهی بر ظلم و بیدادگری ست، و نماد رهائی انسان از فرومایگی و اسارت است، و بشارتی به بشریت بخشید که برای رسیدن به آزادی و آزادگی از هیچ دریا و صحرائی خوف نداشته باشد.

عید پاک مسیحیان وعید فطرمسلمین که هر کدام برای معتقدین و باورمندان به باو خویش محترم و ارزشمند است، نیز مانند عید پسح درسایه ترس و وحشت، و زیرآتش جهل وکینه نابخردان، آنهم بی آنکه بوئی از صلح و آرامش در سرزمین زیتنون به مشام رسد، به پایان رسید اما شعله‌های جنگ همچنان می‌سوزد و قربانی می‌گیرید و باری دیگر یهودستیزی و اسلام هراسی را نه فقط در خاورمیانه بلکه در سراسر عالم بر افراشته است.

آری، نبردی برای هیچ.

امیدست با خاموش شدن شعله جنگ و برقراری صلحی پایدار، باری دیگر سرزمین زیتون به خانه‌ی امن برای همزیستی مسالمت آمیز بشریت بدل شود.

امیرساسان شرفی

منابع:
سایت انجمن کلیمیان ایران
obamawhitehouse.archives.gov/ March 25, 2013 at 3:35 PM ET by Zachary Kelly



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy