Tuesday, May 7, 2024

صفحه نخست » توطئه روسیه برای ترور زلنسکی

zelensky.jpgایندیپندنت فارسی - اوکراین روز سه‌شنبه هفتم مه (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد دو مقام امنیتی این کشور که در توطئه هماهنگ‌شده از سوی روسیه قصد ترور مقامات ارشد کی‌یف از جمله ولودیمیر زلنسکی را داشتند، بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس امنیت اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که شبکه‌ای از ماموران تحت مدیریت سرویس امنیت فدرال روسیه را شناسایی کرده که هدفشان ترور ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیگر مقامات ارشد سیاسی و نظامی این کشور بوده است.

این نهاد اوکراینی تاکید کرد: «شبکه شناسایی‌شده که فعالیت‌هایش از سوی مسکو نظارت می‌شد، شامل دو مقام وزارت امنیت دولتی بود که اطلاعات طبقه‌بندی شده را به روسیه ارائه می‌کردند.»

کی‌یف می‌گوید که رهبر اوکراین چندین بار از جمله در آغاز تهاجم نظامی مسکو در فوریه ۲۰۲۲ مورد هدف روسیه قرار گرفته است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دادستان‌های لهستانی و اوکراینی ماه گذشته اعلام کردند مردی را که مظنون به کمک به طرح ترور زلنسکی از سوی روسیه بوده است، بازداشت کرده‌اند.

مقام‌های امنیتی اوکراین در آگوست گذشته هم اعلام کردند که یک زن به دلیل طرح قتل رهبر اوکراین دستگیر شده است.

روز یکشنبه خبرگزاری دولتی تاس روسیه گزارش داد که مسکو یک پرونده قضایی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گشوده و نام او را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داده است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به این خبر یادآوری کرد که دادگاه کیفری بین‌المللی برای خود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حکم بازداشت صادر کرده که «بر خلاف اعلامیه‌های بی‌ارزش روسیه، برای بازداشت ولادیمیر پوتین، دیکتاتور روسیه، به ظن جنایات جنگی کاملا واقعی و در ۱۲۳ کشور قابل اجرا است».

در آن بیانیه اشاره شد که این اقدام روسیه «نشان‌دهنده استیصال دستگاه دولتی و تبلیغاتی مسکو است که نمی‌تواند راه دیگری برای جلب توجه پیدا کند».

همزمان با آن که جنگ روسیه و اوکراین ادامه دارد و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود، ولودیمیر زلنسکی در پیامی ویدیویی با بیان اینکه «مسکو برای صلح علاقه‌ای ندارد» گفته است که «نشست جهانی صلح که ماه ژوئن در سوییس برگزار می‌شود، باید موفقیت‌آمیز باشد». این نشست در حالی برگزار خواهد شد که مسکو در آن حضور ندارد.

در عین حال روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین به عنوان ریاست جمهوری مجدد روسیه، وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اوکراین برای به رسمیت شناختن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب دموکراتیک و قانونی فدراسیون روسیه هیچ دلیل قانونی نمی‌بیند.»

در بیانیه این وزارتخانه آمده که مراسم تحلیف پوتین «به دنبال توهم قانونی بودن برای ماندن تقریبا مادام‌العمر شخصی در قدرت انجام می‌گیرد که فدراسیون روسیه را به یک کشور متجاوز و رژیم حاکم را به دیکتاتوری تبدیل کرده است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy