Saturday, May 11, 2024

صفحه نخست » گزارش فاکس نیوز: اسناد سازمان مجاهدین خلق ایران در مورد فعالیت سایت فوق‌سری پهپادی سپاه

fox.jpgصدای آمریکا - شبکه خبری «فاکس نیوز» اعلام کرد که سازمان مجاهدین خلق ایران با ارسال اسنادی به این رسانه از وجود یک «سایت فوق سری پهپادی» در منطقه گنجینه در شمال شهر قم خبر داده است.

بر اساس این گزارش، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این محل برای استفاده از انواع پهپادها از جمله پهپادهای سری «مهاجر» ساخت شرکت صنایع هوایی قدس آموزش می‌بینند.

شرکت صنایع هوایی قدس و نام جدید آن؛ شرکت صنایع طراحی و ساخت هواپیماهای سبک، در فهرست ویژه اتباع و نهادهای تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارند.

سایت مزبور همچنین برای آموزش دسته‌هایی از گروه‌های نیابتی‌ جمهوری اسلامی از جمله حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌ها از سوریه، یمن و عراق به منظور چگونگی استفاده از پهپاد نوع «مهاجر ۴» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گزارش ارائه‌شده به فاکس‌نیوز از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران، این سایت فوق‌سری محل آزمایش پهپادهای «مهاجر ۴»، «مهاجر ۶» و «مهاجر ۱۰» است.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. با این همهريال تهران در سالیان گذشته همواره گزارش‌های مربوط به این موضوعات را تکذیب کرده است.

علیرضا جعفرزاده، معاون مدیر شورای ملی مقاومت ایران در واشنگتن، در گفت‌وگویی با فاکس‌نیوز از جمهوری اسلامی به عنوان «سر مار» یاد کرد و افزود: دولت‌های غربی باید به جای سازش و تعامل با حکومت ایران آن را به خاطر فعالیت‌های بدخواهانه‌اش پاسخگو کنند.

فاکس نیوز گفته که اسناد و تصاویر هوایی ارائه‌شده از سوی سازمان مجاهدین خلق ایران نشان می‌دهد که این سایت فوق‌سری طی سال‌های اخیر گسترش یافته است.

بر اساس این گزارش، طبق اسناد ترجمه‌شده از سازمان املاک و مستغلات و مستغلات نیروهای مسلح ایران، این محل ابتدا در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان سایت آزمایش پهپاد پیشنهاد شد و در ماه مه ۲۰۰۶ میلادی، ۱۸۰۰ هکتار از اراضی اطراف قم به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح واگذار شد.

سازمان مجاهدین خلق ایران گفته که بر این باور است که تنها ۹۴۹ هکتار از این اراضی مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، باند این سایت به طول ۵۰۰ متر در سال ۲۰۰۷ میلادی ایجاد شد. این باند در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۱۴۰۰ متر و در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۱۵۰۰ متر گسترش یافت و اکنون می‌تواند برای آزمایش پهپادهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین یک آشیانه به ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر در سال ۲۰۲۱ میلادی به این سایت افزوده شده است.

بر اساس این گزارش، پهپادها در تشدید تنش‌های متعاقب حمله تروریستی هفتم اکتبر شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل نقش پررنگی داشته‌اند.

داده‌های اندیشکده صلح ایالات متحده حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه، از اکتبر ۲۰۲۳ تا فوریه ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۱۶۰ بار هدف حمله گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند و در جریان یکی از این حملات پهپادی در تاریخ ٢٨ ژانویه، سه سرباز ارتش آمریکا در اردن جان خود را از دست دادند.

همچنین در حمله ١٣ آوریل جمهوری سلامی به اسرائیل، علاوه بر موشک‌های کروز و بالستیک، از پهپاد «شاهد ۱۳۶» نیز استفاده شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy