Friday, May 17, 2024

صفحه نخست » زری خوشکام درگذشت

khoshkam.jpgزری خوشکام درگذشتزهرا (زری) خوشکام، بازیگر سابق سینما و تلویزیون امروز در سن ۷۶ سالگی چشم از جهان فرو بست.

زری خوشکام، همسر زنده یاد علی حاتمی، کارگردان بزرگ سینمای ایران و مادر ليلا حاتمی در پیش از انقلاب در فیلم‌های بسیاری ایفای نقش کرده بود.

از آثار مهم او می ‌توان به «خواستگار»، «کلبه‌ای آن سوی رودخانه»، «رشید»، «سیمای زنی در دوردست» و سريالهای «سلطان صاحبقران» و «هزار دستان» اشاره كرد.

***

به گزارش ایندیپندنت فارسی پس از وقوع انقلاب اسلامی، زری خوشکام نیز مانند بسیاری از دیگر زنان بازیگر سینمای ایران به انزوا رانده شد. او پس از بازی در سریال‌های «هزاردستان» و «سلطان صاحبقران» که هردو ساخته همسرش بودند، حدود سه دهه هیچ‌ فعالیتی در سینما نداشت تا اینکه مجوز حضور در فیلم‌هایی مانند «طلاخون» و «در دنیای تو ساعت چند است» را پیدا کرد. حضور زری خوشکام در این فیلم‌ها مختصر و محدود به نقش‌های فرعی بود.

خوشکام پس از حضور در فیلم در دنیای شما ساعت چند است، در گفت‌وگویی افشا کرد که نزدیک به سه‌ دهه ممنوع‌الکار و ممنوع‌الچهره بوده است. او در این فیلم کنار دخترش لیلا و دامادش علی مصفا، نقش زنی به نام «حوا» را بازی کرد. آخرین حضور سینمایی زری خوشکام نیز در فیلم‌ «شعله‌ور» ساخته حمید نعمت‌الله در سال ۱۳۹۵ رقم خورد.

سرنوشت زری خوشکام، با دیگر هنرپیشه‌های زن که قبل از انقلاب در سینما فعالیت می‌کردند و در ایران ماندند، تقریبا مشابه بود. برخی از آنان مانند پوران تا آخر عمر هرگز اجازه ادامه فعالیت هنری پیدا نکردند و برخی دیگر مانند آفرین عبیسی و زری خوشکام نیز به نقش‌های فرعی محدود شدند، حال‌آنکه زمانی ستاره سینمای ایران بودند.

زری خوشکام، در مصاحبه‌ای گفته بود که علی حاتمی، هنگام ساخت سریال هزاردستان، در شهرک سینمایی، نامه‌ای دریافت کرد که در آن نوشته شده بود، زری خوشکام ممنوع‌الکار است. با اینکه علی حاتمی زیر بار حذف خوشکام نرفت، در پایان، تمام بخش‌های مربوط به حضور او را از سریال هزاردستان حذف کردند.

***

مراسم تشییع این هنرمند روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار می‌شود.

خبرنامه گویا درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه سینما تسلیت می‌گوید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy