Monday, May 27, 2024

صفحه نخست » جزئیات فرار ماجراجویانه ۶ ماهی‌گیر هندی از ایران

ایران اینترنشنال - روزنامه ایندین اکسپرس روز یک‌شنبه ششم خرداد در گزارشی به ماجرای فرار شش ماهی‌گیر هندی از ایران به دلیل شرایط دشوار کاری و پرداخت نشدن حقوق وعده داده شده به آنان پرداخت.

بر اساس این گزارش، شش ماهی‌گیر از ایالت تامیل نادو در جنوب هند که بین ۲۲ تا ۳۸ سال سن داشتند، پس از دریافت پیشنهاد کار از ایران در سال ۲۰۲۳ راهی این کشور شدند.

ilarge1.jpgشش ماهی‌گیر هندی (سمت راست تصویر) پس از فرار از ایران و بازگشت به کشورشان

***

یکی از دوستان این شش ماهی‌گیر گفته بود آن‌ها قرار است در ایران با یک «کارفرمای قابل اعتماد» کار کنند.

سه تن از این افراد در ژانویه ۲۰۲۳ به ایران رسیدند و سه تن دیگر در سپتامبر همان سال به هم‌وطنان خود ملحق شدند.

آن‌ها پس از رسیدن به ایران برای کار به بندر چیرویه در استان هرمزگان فرستاده شدند تا فعالیت خود را بر روی یک کشتی به مالکیت فردی عرب‌تبار به نام «سید جعفره» آغاز کنند.

اما اوضاع در ایران مطابق انتظار آنان پیش نرفت.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

یکی از این ماهی‌گیران در مصاحبه با ایندین اکسپرس به شرایط دشوار کاری در ایران اشاره کرد و گفت آن‌ها مجبور بودند ۱۰ روز در دریا و سپس ۱۰ روز در خشکی کار کنند و در زمان کار در دریا، تنها دو ساعت در شبانه‌روز می‌توانستند بخوابند.

هرچند به آنان وعده حقوق ماهانه بین ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار روپیه (بین ۳۶۰ تا ۴۸۰ دلار آمریکا) داده شده بود اما اکثر اوقات آن‌ها ۱۰ هزار رویپه در ماه (معادل ۱۲۰ دلار آمریکا) دریافت می‌کردند.

به گفته او، به تدریج کارفرما از پرداخت حقوق به آنان سرباز زد و هنگامی که ماهی‌گیران گفتند بدون حقوق حاضر به کار در دریا نیستند، جیره غذایی آن‌ها را نیز قطع کرد.

هم‌زمان، کارفرما پاسپورت این شش نفر را گرفته بود و آن‌ها عملا در ایران گرفتار شده بودند.

iLarge2.jpgاین افراد نهایتا تصمیم گرفتند روز سوم اردیبهشت سوار بر یک کشتی با موتور ۳۵۰ سی‌سی چینی، از بندر چیرویه فرار کنند و در این راه خطرات بی‌شماری را به جان بخرند.

این شش نفر طی دو هفته از آب‌های قطر، تنگه هرمز و عمان عبور کردند و در تاریخ ۱۷ اردیبهشت به آب‌های هند رسیدند اما مسیر گریز آن‌ها با سختی‌ها و چالش‌های فراوانی همراه بود.

پس از ورود به آب‌های قطر، ماهی‌گیران هندی از گارد ساحلی این کشور خواستند شرایط را برای رفتن آنان به سفارت هند در دوحه فراهم کند اما گارد ساحلی در پاسخ گفت آن‌ها پیش از هر اقدامی، به دلیل ورود غیرقانونی به قطر شش ماه بازداشت خواهند شد و بنابراین بهتر است به ایران بازگردند.

ماهی‌گیران هندی با رد این پیشنهاد، راهی تنگه هرمز و عمان شدند و این در حالی بود که به شدت از نظر جیره غذایی در مضیقه بودند و تنها یک وعده در روز غذا می‌خوردند.

وقوع دو طوفان در نزدیکی عمان از دیگر مخاطراتی بود که این افراد با آن مواجه شدند.

یک کشتی گارد ساحلی آمریکا روز هشتم اردیبهشت با کشتی این ماهی‌گیران در آب‌های عمان تماس رادیویی برقرار کرد.

یکی از ماهی‌گیران گفت هنگامی که آنان کوشیدند ماجرای فرار خود را برای گارد ساحلی آمریکا در منطقه شرح دهند، آن‌ها «صبورانه» گوش فرا دادند.

ماهی‌گیران از گارد ساحلی ایالات متحده خواستند آن‌ها را بازداشت کند و تحویل سفارت هند دهد اما این درخواست با واکنشی از سوی طرف آمریکایی همراه نشد.

نهایتا پس از مدتی چهار افسر آمریکایی - دو مرد و دو زن - خود را با یک قایق به کشتی ماهی‌گیران هندی رساندند و پس از بازرسی کشتی، به آنان بسته‌های پزشکی، غذا، آب آشامیدنی و عینک آفتابی دادند.

ماهی‎‌گیران هندی نهایتا توانستد با عبور از عمان خود را به آب‌های هند برسانند و گارد ساحلی این کشور پس از انتقال آن‌ها به بندر کوچی، کشتی و تلفن‌های همراه این افراد را مصادره کرد.

سفر پرمخاطره این ماهی‌گیران پس از دو هفته ماجراجویی در دریا به پایان رسید و آن‌ها موفق به ملاقات با خانواده‌های خود شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy