Saturday, Jun 1, 2024

صفحه نخست » گردن‌کشی طالبان در خاک ایران، دیپلماتی که عکاس ایرانی را شکنجه کرد

taliban.jpgافغانستان‌اینترنشنال با تایید خبر روزنامه جمهوری اسلامی، گزارش داد آذر سال گذشته یکی از دیپلمات‌های دولت طالبان، عکاسی ایرانی را به داخل سرکنسولگری افغانستان در مشهد کشانده و او را «شکنجه» کرده است.

جمهوری اسلامی روز شنبه ۱۲ خرداد در مطلبی با عنوان «گردن‌کشی طالبان در خاک ایران» از تغییراتی در ساختار سرکنسولگری افغانستان در مشهد خبر داد و نوشت: «هیاتی با در دست داشتن نامه سرپرست وزارت خارجه طالبان، نسبت به تحویل‌گیری کنسولگری از سرکنسول کنونی اقدام کردند که با مقاومت او مواجه شدند.»

این روزنامه اقدام طالبان را «ناشایست» خواند و نوشت: «طبق اصول دیپلماتیک، انتصاب و استقرار روسای پست‌های کنسولی باید با موافقت کشور پذیرنده انجام شود.»

بر اساس این مطلب، گروه طالبان چندی قبل سه دیپلمات را با موافقت وزارت خارجه ایران به سرکنسولگری افغانستان در مشهد فرستادند.

یکی از آن دیپلمات‌ها فردی به نام محمداسماعیل سلیم بود که عکاسی ایرانی را به داخل سرکنسولگری افغانستان در مشهد کشاند و شکنجه کرد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این دیپلمات مشهور به «دکتر سلیم» با شکایت عکاس، از ایران اخراج و فردی دیگر از جانب طالبان جایگزین او شد.

منابعی آگاه از مشهد در گفت‌وگو با افغانستان‌اینترنشنال تایید کردند که این رویداد روز ۲۵ آذر ۱۴۰۲ اتفاق افتاده بود.

به گفته این منابع، جمهوری اسلامی سلیم را به دلیل ضرب‌وجرح شهروند ایران به‌عنوان «عنصر نامطلوب» شناسایی و از ایران اخراج کرد.

این دیپلمات، دبیر اول سرکنسولگری افغانستان در مشهد بود.

فعالیت شبکه حقانی در مشهد تحت پوشش دیپلماتیک

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلب خود، سلیم را از اعضای «شبکه حقانی» طالبان معرفی کرد.

جلال‌الدین حقانی از فرماندهان ارشد جهادی، بنیان‌گذار و رهبر سابق شبکه حقانی بود.

این شبکه در سال ۲۰۰۱پایه‌گذاری شد و طی دو دهه گذشته اخیر همراه با طالبان، مسئولیت حملات مرگبار انتحاری بسیاری را در ولایات مختلف افغانستان به ویژه در کابل بر عهده داشت. در جریان این حملات، هزاران غیرنظامی در افغانستان کشته، زخمی و دچار معلولیت شدند.

جمهوری اسلامی با اشاره به «مشی تروریستی ساختار نظامی طالبان و شبکه حقانی»، نوشت سرکنسول جدید افغانستان در مشهد به شبکه حقانی مرتبط است و برای همین، ‌انتصاب او «نشان از اهداف شوم طالبان دارد».

به گفته این رسانه،‌ دیپلمات‌های کنونی طالبان در سرکنسولگری مشهد، سابقه «ضرب‌و‌جرح اتباع ایرانی، جاسوسی و تحریک مذهبی برای سربازگیری» داشته‌اند.

در بخشی از این مطلب آمده است که همین سه دیپلمات طالبان چند ماه پیش با استفاده از پوشش و خودروی دیپلماتیک در فرودگاه مشهد اقدام به ربودن «قاری عیسی محمدی» از اعضای سرشناس اپوزیسیون حکومت طالبان کردند.

عیسی محمدی از مشهد عازم آلمان بود که به او اعلام‌ شد ممنوع‌الخروج است و از پرواز جا ماند. این سه دیپلمات، سعی کردند در محوطه فرودگاه مشهد او را به زور سوار یک ماشین پلاک دیپلماتیک کنند.

جمهوری اسلامی یادآور شد: «اگر طرفداران جبهه مقاومت ملی افغانستان در فرودگاه مشهد به موقع نرسیده و با طالبان درگیر نمی‌شدند، قاری عیسی محمدی به سرنوشت جمال قاشقچی، خبرنگار عربستانی دچار می‌شد.»

بهمن سال گذشته، قاری عیسی گفته بود نمایندگانی از سوی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله طالبان «با دسیسه می‌خواستند مرا از ایران بربایند».

این روزنامه، سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را در قبال «جسارت‌های گروه طالبان» قابل تامل خواند و از برخورد نکردن با گردن‌کشی‌های طالبان در خاک ایران در پوشش دیپلماتیک، انتقاد کرد.

بخشی دیگر از این مطلب، راه‌اندازی سفارت طالبان در تهران را «امتیازی سیاسی» به طالبان دانست بدون آنکه در مقابل، ضمانتی برای پرداخت حقابه ایران از رودخانه هیرمند و حتی رودخانه هریرود گرفته شود.

از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان، کشورهای همسایه از جمله ایران بارها با نیروهای طالبان درگیری مرزی داشته‌اند اما تنش‌های مرزی سال گذشته میان ایران و افغانستان با افزایش درگیری‌های لفظی بر سر حقابه ایران از رودخانه هیرمند همراه شده بود.

جمهوری اسلامی تاکید کرد طالبان با خریدن زمان به دنبال تکمیل سازه‌های آبی در رودخانه‌های مشترک است تا یک قطره آب به ایران نرسد و امنیت آبی و غذایی شرق ایران را به مخاطره بیاندازد.

این روزنامه انحراف بخش مهمی از هیرمند را به شوره‌زار گودزره در افغانستان، در راستای «گسترش کشت مواد مخدر و پراکنش پشتون‌ها در امتداد مرز ایران» توصیف کرد.

مرداد سال گذشته نیز محسن روحی‌صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان گفته بود طالبان حقابه هیرمند را به مزارع کشت مواد مخدر سرازیر کرده است.

جمهوری اسلامی در خاتمه با انتقاد از مماشات جمهوری اسلامی، از این رفتارها با عنوان «معاشقه سیاسی با طالبان» در راستای «تضییع منافع ملی ایران» یاد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy