Friday, Jun 7, 2024

صفحه نخست » باجناق‌های ناکام در تصدی ریاست جمهوری؛ عباس آخوندی کیست؟

7-8.jpgایران وایر - روزی که «عباس آخوندی» برای انتخابات جانشینی «ابراهیم رئیسی» ثبت‌نام کرد و در نطق تندش از نگرانی برای ایران، فقر و فروپاشی اجتماعی حرف زد، «مئیر جاودان‌فر»، روزنامه‌نگار ایرانی یهودی و تحلیل‌گر مسايل ایران و اسرائیل در شبکه «ایکس» نوشت: «عباس آخوندی، تنها کاندیدایی که نسبت به دیگران سرش به تنش می‌ارزه.»

این توییت با واکنش گسترده کاربران شبکه ایکس مواجه شد و برخی به فساد اقتصادی او اشاره کردند.

درباره عباس آخوندی چه می‌دانیم؟

***

«عباس آخوندی» پیش از این گفته بود کشور در حال زوال اجتماعی است و جامعه دیگر نمی‌تواند امید را به خود تزریق کند. اینک اما خود او تلاش دارد امید دیگری را به جامعه تزریق و گروهی از حامیان دولت «حسن روحانی» و اصلاح‌طلبان را در صورت تایید صلاحیت، ترغیب به رای دادن کند.

آخوندی مانند دیگر گروه جوانان انقلابی، از سنین کم مسوولیت‌های کلان داشته است و پیش از آن که موضوع باجناق‌ها در دولت «محمود احمدی‌نژاد» مطرح شود، او و «علی‌اکبر ناطق نوری» دو باجناق مشهور در سیاست بودند. آخوندی معاون باجناق خود بود و سپس در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی» وزیر شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

با وجود این سوابق، در سال ۱۳۸۸ و در دوره بازگشت به سیاست، حامی «میرحسین موسوی» بود و در دیدار نمایندگان نامزدها، به نوعی «علی خامنه‌ای» کنایه‌ای را نثارش کرد.

آخوندی با ریاست جمهوری روحانی به کابینه بازگشت اما با دلخوری از دولت جدا شد و دولتی‌ها حتی بر سر شهردار شدنش نیز مانع تراشیدند.

اینک او خود قصد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را دارد و می‌خواهد مانند علی‌اکبر ناطق نوری، شانس خود را آزمایش کند.

نطقش برای نامزدی نیز تندتر و متفاوت‌تر از دیگر نامزدها، حتی «اسحاق جهانگیری» بود. با این سوابق، امید چندانی به تاییدش نیست، مگر این که حکومت قصد تکرار بازی پیچیده انتخابات ۱۳۸۴ را داشته باشد.

آخوندی از حامیان نظریه «ایرانشهر» «جواد طباطبایی»، پژوهش‌گر و فیلسوف مشهور خوانده می‌شود. طباطبایی معتقد بود حاکمان و متفکران و هم مردم عادی ساختار سیاسی ایران را فراموش کردند و به همین علت نتوانستند نسخه درستی برای پیشرفت و توسعه کشور بپیچند.

تولد در نجف

هنگام ثبت‌نام نامزدها، شناسنامه‌ها و محل تولد «علی لاریجانی» و عباس آخوندی جلب توجه کرده است.

مادر عباس آخوندی اولین فرزند «عبدالحسین علامه امینی» بوده و او دوره دبستان را در مدرسه «علوی» ایرانیان در نجف گذرانده و دوره‌های متوسطه و دبیرستان را در تهران، قم و مجددا در تهران پشتِ سر گذاشته است.

او گفته از جوانانی بوده که جهاد سازندگی را تاسیس کرده و در ۲۶ سالگی مسوولیت امور استان‌های این نهاد را داشته است.

آخوندی در دوره وزارت کشور علی‌اکبر ناطق نوری، معاون سیاسی این وزارت‌خانه بود. او در سال ۱۳۶۰ با «نفیسه رسولی» ازدواج کرد که دختر «هاشم رسولی محلاتی» از اعضای دفتر «روح‌الله خمینی» است. «محمدعلی شهیدی»، رییس بنیاد شهید در دولت روحانی نیز دیگر باجناق آخوندی است.

با حذف ناطق نوری و جریان موسوم به راست از وزارت کشور، آخوندی نیز از این وزارتخانه رفت و در ۳۰ سالگی رییس بنیاد مسکن شد.

آخوندی در ۳۶ سالگی در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی سکان وزارت مسکن و شهرسازی را برعهده گرفت. او در این دوره جزو جریان راست محسوب می‌شد که با نزدیکان هاشمی رفسنجانی درگیری داشت.

در این میان، عباس آخوندی با «غلامحسین کرباسچی»، شهردار تهران درگیر بود و برخی از پرونده‌های بعدی کرباسچی ناشی از شکایت او بودند.

هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نوشته است : «آقاى [عباس] آخوندى [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. از شکایتی که از شهردارى تهران به رهبری کرده است، دفاع کرد. مدعى است تخلفات زیادی داشته‌اند. ولی در مقابل سوال مـن کـه چرا مجلس در موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری به تخلف دست نیافتند، جوابی نداشت. از من خواست براى جبران روحیه آقاى ناطق نوری و دوستانش کمک کنم. توضیح دادم که بخش مهمی از فاصله را خودشان به‌ وجود آوردند.»

آخوندی پس از دوره وزارت و در دولت «محمد خاتمی»، یک سال قائم‌مقام صداوسیما شد. او اما مدتی بعد برای تحصیل به لندن رفت. مواضع آخوندی در صداوسیما نیز همان مواضع سابق بود؛ از جمله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نوشته است: «آقای [عباس] آخوندی، جانشین رییس صداوسیما آمد و از این که از موضع رهبری در جریان مخالفت با برقراری مذاکره با رابطه با امریکا حمایت درستی از سوی بزرگان کشور نشده است، اظهار نگرانی کرد. در صورتی‌ که از موضع آقای خاتمی حمایت شده از سوی افراد موافقانش و نیز از بی‌سرپرستی جناح روحانیت مبارز اظهارنگرانی‌ کرد و از من خواست برای هدایت قشر میانه در روحانیت اقدام کنم.»

هاشمی همچنین با اشاره به خداحافظی آخوندی با او برای سفر به لندن نوشته است: « درباره انتخابات ریاست‌جمهوری [۱۳۸۰] مذاکره شد. با شنیدن خبر عدم نامزدی من‌ گفت گروهی از دانشگاهیان در فکرند فردی را با شعار توسعه و سازندگی ایران نامزد کنند.»

آخوندی پس از بازگشت از لندن، در فضای سیاسی حضوری نداشت. پس از درگیری جریان راست سنتی با «محمود احمدی‌نژاد»، آخوندی نیز در سال ۱۳۸۸ رییس ستاد اصول‌گرایان حامی «میرحسین موسوی» شد. او همچنین به عنوان نماینده موسوی به شورای نگهبان معرفی شده بود.

آخوندی در جلسه نامزدها با رهبر جمهوری اسلامی حضور داشت. رسانه‌های اصول‌گرا روایت کرده‌اند که خامنه‌ای به او کنایه‌هایی را نثار کرده بود.

آن‌ها نوشته‌اند آخوندی دست خود را بالا برده و گفته بود: «‌آخوندی هستم، عضو ستاد آقای موسوی.» خامنه‌ای پاسخ داده بود: «بله، مواضع‌تان را اخیرا در روزنامه‌ها دیده‌ام.»

آخوندی چهره‌ای نبود که خامنه‌ای از مواضع روزنامه‌ای او را بشناسد، از نزدیک او را می‌شناخت و این کنایه می‌توانست اشاره به مواضع جدیدش باشد.

آخوندی در دولت روحانی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب اما در دوره وزارت سه بار استیضاح شد و رای اعتماد گرفت. در این میان برخی از اصول‌گرایان سنتی، از جمله «محمدرضا باهنر» همچنان مدافع او بودند. باهنر در مخالفت با استیضاح آخوندی در مجلس نهم نیز سخن گفت.

یکی از چالش‌هایش، مخالفت شدید با طرح «مسکن مهر» دولت احمدی‌نژاد بود.

تصادف دو قطار مسافربری در محور سمنان ‌ـ‌ دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» از جمله اتفاقات دوره وزارت او بود. این ماجرا زمینه‌ای برای حمله به دولت و آخوندی شد و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پیامی از مسوولان خواست از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند.

در نهایت حسن روحانی سال ۱۳۹۷ استعفای آخوندی را پذیرفت. جدا شدن او از دولت، همراه با دلخوری بود. ماجرا تا آن جا پیش رفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران با این دیدگاه که شهردار شدنش به دلیل تقابل با دولت، مطلوب نیست، به او رای ندادند و او با فاصله یک رای از «پیروز حناچی» شکست خورد.

یکی از موضوعات مطرح در استیضاح آخوندی، زندگی اشرافی و خانه‌اش در «لواسان» و همچنین فساد مالی بوده است. پس از وزارت او نیز «مهدی آخوندی»، پسرش را بازداشت کردند.

خود آخوندی اما گفته که گاهی مشکل مالی داشته و در دهه ۶۰ و دهه ۸۰ هشتش گروی نُهش بوده است اما برای این که ریاکاری نشود، نمی‌گوید.

او در واکنش به گفته‌های نمایندگان مخالف درباره ثروتش گفته بود: «می‌گفتند هفت هزار میلیارد تومان ثروت دارم. موجودی حساب من در ابتدای دولت، چهار و نیم میلیون و موجودی دخترم ۶۳۷ هزار تومان بود.»

با این حال، گزارش‌های مختلفی از شرکت‌های فرزندانش منتشر شده است و در نهایت پسرش نیز بازداشت شد.

«غلامحسین اسماعیلی»، سخن‌گوی قوه قضاییه تایید کرد که مهدی آخوندی و چهار نفر دیگر در این پرونده بازداشت شدند.

پس از آن رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند مهدی آخوندی در یک فقره فقط از محل واگذاری پروژه «پردیسان» قم، ۵۰۰ میلیارد تومان منتفع شده و همچنین ساختمانی به ارزش چهار میلیارد تومان در یکی از مناطق شمال شهر تهران را ۳۸۰ میلیون تومان خریداری کرده است.

نمایندگان مجلس نیز اعلام کردند که «محمد مهدی آخوندی» و «محمد هادی آخوندی» در اکثر شرکت‌ها به همراه همان نزدیکان و معتمدین وزیر سابق راه و شهرسازی عضو هیات مدیره بوده‌اند.

عباس آخوندی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ توسط شعبه ۷۸ دادگاه تجدیدنظر تهران به تحمل ۶۰ ضربه شلاق و سه ماه حبس محکوم شد. این حکم به دنبال شکایت «مهدی هاشمی»، رییس سابق سازمان نظام مهندسی و رییس فعلی «کمیسیون عمران» مجلس شورای اسلامی صادر شد.

او در سال ۱۳۹۷ در کانال تلگرامی‌ خود از جعلی بودن مدرک تحصیلی مهدی هاشمی خبر داده بود.

نطق عباس آخوندی در زمان ثبت‌نام به نوعی از دیگر نامزدها، حتی اسحاق جهانگیری، تندتر بود. او گفت: «نگران ایرانم؛ نگران فقر، منازعه‌ بین‌المللی و فروپاشی اجتماعی و فرهنگی ملتی که هسته‌ مرکزی یک تمدن چندین هزار ساله‌ است.»

با این نطق و مواضع اما امیدی به تایید صلاحیت او نیست، مگر این که حکومت سیاست تعدد نامزدهای مورد حمایت اصلاح طلبان و شکستن رای آن‌ها را پیش گرفته باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy