Sunday, Jun 9, 2024

صفحه نخست » مسعود پزشکیان؛ سخنوری که می‌خواست در دهان کلینتون بزند

pezeshkian.jpg«مسعود پزشکیان»، کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاح‌طلبان از سوی شورای نگهبان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری تایید صلاحیت شد. مسعود پزشکیان را می‌توان پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری دانست. سخنوری او با ادبیات خاص همراه با تسلط بر نهج‌البلاغه، تُرک بودن، نامزد جدید بودن و قرار گرفتن در فهرست نامزدهای مورد حمایت جبهه اصلاحات، ازجمله ویژگی‌های پزشکیان است

احسان مهرابی - ایران وایر

رای منفی پزشکیان نیز به‌دلیل جدید بودن، کم است. در میان پزشکان اما وضعیت پزشکیان متفاوت با فضای سیاسی است. برخی پزشکان اصلاح‌طلب با او مخالفند و برخی پزشکان اصول‌گرا با او موافق.

عدم فساد جدی خانواده و زندگی فرزندانش در داخل ایران، ازجمله دیگر مزیت‌های پزشکیان است. با‌این‌حال او کار بسیار سختی را پیش دارد. در مناظره‌های انتخابات تنهاست و از سوی دیگر، کار سختی برای راضی کردن گروهی از مردم به رای دادن دارد.

تفسیر نهج‌البلاغه

مسعود پزشکیان در دانشگاه تبریز با تفسیر نهج‌البلاغه مشهور بود و در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و در میان مدیران وزارت بهداشت، شناخته شده بود. او تا سال ۱۳۸۰ و تشکیل کابینه دوم «محمد خاتمی» در فضای عمومی شهرتی نداشت، تا اینکه پیش از انتخابات نامش به‌عنوان یکی از نامزدهای وزارت بهداشت مطرح شد. در آن زمان این بحث مطرح بود که او به‌لحاظ ظاهر و رفتار فردی شباهتی به وزرای فعلی ندارد و ازجمله اینکه کت و شلوار نمی‌پوشد و شلوارش را روی پیراهنش می‌اندازد.

«محمدرضا خاتمی»، برادر رییس‌جمهور نیز به‌دلیل اختلافش با «محمد فرهادی»، وزیر بهداشت در کابینه اول محمد خاتمی، مدافع وزارت پزشکیان بود. رضا خاتمی چند ماه معاون وزارت بهداشت بود و با فرهادی درگیری داشت و در نهایت استعفا داد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

یکی از دلایل مدافعان پزشکیان هم این بود که رای مناطق ترک‌نشین به محمد خاتمی دوره دوم انتخابات ریاست‌جمهوریش در حد انتظار نبوده و به همین دلیل، باید تعداد وزیران ترک در کابینه افزایش یابد.

پزشکیان: تو دهن کلینتون می‌زنم

مسعود پزشکیان در سمت وزیر بهداشت در یک نشست برای توصیف روحیه ستیزه‌جوی خود گفته بود: «من وقتی دانشجو بودم توی دهن رییس دانشگاه می‌زدم، وقتی رییس دانشگاه شدم توی دهن رییس‌جمهور می‌زدم، الان که وزیر شده‌ام، توی دهن کلینتون می زنم.»

این موضوع باعث شوخی‌های زیاد نمایندگان مجلس ششم شد. او در این مجلس به‌دلیل مواردی انتصابات، مشکلات دارو، تعرفه های پزشکی و سفرهای خارجی استیضاح شد.

«بهزاد نبوی»، نایب‌رییس مجلس ششم و از چهره‌های برجسته سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که کمتر در دفاع از وزرا سخن می‌گفت، در دفاع از پزشکیان به میدان آمد.

استیضاح پزشکیان هم‌زمان با حمله گروه‌های فشار به خوابگاه دانشگاه علامه و ناآرامی‌ها در تهران بود.

بهزاد نبوی هم به این ناآرامی‌ها تلویحا اشاره‌ای کرد و گفت که مباحث مطرح شده در گفته‌های استیضاح‌کنندگان مسائل مهم کشور نبوده و برای دیدن مسائل مهم کشور، نمایندگان باید «به‌ کوچه‌ و خیابان‌ سر» بزنند؛ در نهایت پزشکیان دوباره رای اعتماد گرفت.

در دوره وزارت او همچنین تعدادی نمایندگان طرحی را برای واگذاری دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزارت علوم پیگیری می‌کردند که در نهایت، به نتیجه نرسید.

او در دولت «محمود احمدی‌نژاد» سمتی نداشت و بعدها در مصاحبه‌ای با وبسایت «خانه ملت»، به کنایه گفت تنها به ازای دو روز کار در هفته، طی چهار سال مسوولین دولت «پاکان» به اندازه ۳۰ سال گذشته درآمد داشته؛ به گونه‌ای که با آن هم خانه خریده، هم باغ و هم به اقوام خود کمک کرده است.

پزشکیان یکی از دلایل نامزد شدنش در انتخابات مجلس هشتم را هم همین موضوع اعلام کرده و گفته بود: «این شرایط یک مقدار به من برخورد، برای اینکه باورم این بود که ما آفریده نشدیم برویم پول دربیاوریم و همین‌طور ولخرجی کنیم.»

دفاع از اعتبارنامه نماینده متهم به تجاوز

پزشکیان درماه‌های ابتدایی مجلس هشتم در دفاع از اعتبارنامه «سلمان خدادادی»، نماینده ملکان در مجلس که اعتبارنامه‌اش به‌اتهام «تجاوز» و «آزار جنسی» در کمیسیون تحقیق رد شده بود، سخن گفت.

جلسه بررسی اعتبارنامه سلمان خدادادی به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و مسعود پزشکیان نیز به نمایندگی از تعدادی از نمایندگان ترک در دفاع از او سخن گفت.

مسعود پزشکیان در ابتدای سخنان خود در جلسه غیرعلنی، شعر «واعظان کین جلوه در محراب و منبر می‌کنند، چون به خلوت می‌روند،آن کار دیگر را می کنند» را خواند. این شعر اما باعث ناراحتی «محمد ابراهیم نکونام»، رییس کمیسیون تحقیق شد که اعتبارنامه خدادادی را رد کرده بود و درگیری لفظی «روح‌الله حسینیان» با مسعود پزشکیان در جلسه غیرعلنی، به جلسه علنی هم کشیده شد.

در نهایت اما از بین ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه، ۱۴۹ نماینده به اعتبارنامه خدادادی رای مثبت دادند، ۷۷ نماینده رای منفی و ۱۷ نماینده رای ممتنع.

تُرک بودن سلمان خدادادی در این رای بی‌تاثیر نبود. از سوی دیگر مدافعان خدادادی می‌گفتند که او در این پرونده‌ها تبرئه شده است. مخالفان اما بازداشت خدادادی در مرحله بازپرسی را، دلیلی قوی برای درست بودن اتهام‌ها می‌دانستند و معتقد بودند که او در مراحل بعدی با زد‌و‌بند تبرئه شده و از سوی دیگر، اثبات تجاوز و آزار جنسی ساده نبوده است.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸، نطق آتشین پزشکیان در انتقاد از رفتارها با معترضان به نتیجه انتخابات، دقایقی جلسه مجلس را ناآرام کرد.

پزشکیان در نطق خود گفته‌های امام اول شیعیان را تکرار کرد که به «مالک اشتر»، از والیانش، گفته بود: «مانند یک حیوان وحشی به جان مردم نیفت.» او همچنین با اشاره به سخنان امام اول شیعیان گفت: «وقتی می‌توانی مداخله تند نکنی، نزنی، نزن. نگو من امیرم، امر می‌کنم هر‌کسی صدایش دربیاید پدرش را در می آورم.»

پزشکیان در مجلس دهم به‌عنوان نایب‌رییس مجلس انتخاب شد. تُرک بودن او در تصدی این سمت تاثیر داشت. یکی از اقدامات جنجال‌برانگیز او در این دوران، ریاست فراکسیون تُرک‌ها در مجلس بود که اعتراضات گسترده ای را به‌دنبال داشت و نمایندگان کُرد نیز به‌دنبال تشکیل فراکسیون رفتند. در نهایت فیتیله این فراکسیون به‌صورت بی‌سر‌و‌صدا پایین کشیده شد.

مسعود پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم رد صلاحیت شده بود، اما سپس تایید شد. برخی اعلام کردند که او با نظر «علی خامنه‌ای» تایید شده، اما برخی این موضوع را تکذیب کردند.

مسعود پزشکیان، درباره روند تایید صلاحیت خود و اینکه گفته می‌شود با توصیه رهبری تایید صلاحیت شده است، گفت: «بنده دقیقا اطلاع ندارم اما از جاهای مختلف شنیدم. این‌ها به بنده گفتند التزام عملی به نظام ندارید که این حرف بی‌ربطی بود و نمی‌شد توجیه کرد.»

مسعود پزشکیان در یک تصادف همسرش را از دست داده در مصاحبه‌ای با یادآوری این خاطره گریه می‌کند. او می‌گوید که پس از فوت همسرش ازدواج نکرده و خود نگهداری از فرزندانش را عهده‌دار شده است. دو پسرش می‌گویند وقتی مادرشان زنده بوده هم، پزشکیان آشپزی می‌کرده و کارهای خانه را انجام می‌داده است.

در ماجرای استیضاح «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سمت دختر پزشکیان در «پتروشیمی جم» خبرساز شد. پزشکیان اما گفت: «او مسوول نیست، بلکه پروژه‌ای را گرفته است. در فضای مجازی گفتند که دختر من ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که باز هم درست نیست، او چهار میلیون تومان حقوق می‌گیرد.»

مسعود پزشکیان به‌عنوان نامزد جبهه اصلاحات معرفی شده است. او در سخنرانی مسلط است. او احتمالا رای مناطق تُرک‌نشین را دارد. با‌این‌حال، او در مناظره‌ها تنها است و هنوز مشخص نیست که او و جبهه اصلاحات بتوانند طیف زیادی از حامیان خود را راضی به شرکت در انتخابات کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy