Saturday, Jun 15, 2024

صفحه نخست » حمید نوری آزاد شد

nooori.jpgحمید نوری، از عوامل اعدام‌های سال ۶۷، از زندان سوئد آزاد و راهی ایران شد

خبر مبادله حمید نوری با دو زندانی سوئدی در ایران خشم گسترده فعالان حقوق بشر و خانواده‌های دادخواه و زندانیان سیاسی را به دنبال داشته است.

نوری که با‌ اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، روز شنبه ۲۵ خرداد ماه با یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند، مبادله شد.

***

حامد اسماعیلیون در واکنش به آزادی و بازگشت حمید نوری به ایران، نوشت: «مبادله‌ حمید نوری لکه‌ای ننگین در رفتار دولت سوئد و جمهوری اسلامی یک حکومت گروگان‌گیر و جنایتکار است.»

او افزود: «همدستی با این حکومت شرم‌آورترین عملی‌است که می‌تواند توسط یک دولت دموکراتیک انجام شود.»

***

ایران اینترنشنال - کاظم غریب‌آبادی، معاون و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، اعلام کرد حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در زندان بود، آزاد شده و تا ساعاتی دیگر به ایران می‌رسد. هم‌زمان با انتشار این خبر، خبرگزاری رسمی عمان از تبادل زندانی بین ایران و سوئد با میانجی‌گری این کشور خبر داد.

نوری با‌ اتهام مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷، در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود.

مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی زندانی اوین، خبر آزادی حمید نوری را «فراتر از تکان‌دهنده» توصیف کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمید نوری مسئول کشتار جمعی زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ بود که در یک محاکمه مستقل و عادلانه در سوئد محکوم شد.»

غریب‌آبادی روز شنبه ۲۵ خرداد با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که حمید نوری آزاد شده و تا ساعاتی دیگر به ایران خواهد رسید.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد ضمن تایید خبر تبادل زندانیان میان جمهوری اسلامی و کشورش اعلام کرد یوهان فلودروس و سعید عزیزی که در ایران زندانی بودند در راه بازگشت به سوئد هستند.

خبرگزاری حکومتی دانشجو در گزارشی به نقل از وزارت امور خارجه عمان نوشت: «در راستای دستورات سلطان هیثم بن طارق و در پاسخ به تماس‌های دولت‌های ایران و سوئد برای حل مشکلات اتباع زندانی این دو کشور، تلاش‌های دولت عمان به توافق تبادل میان دو کشور منتهی شد.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در این گزارش آمده است بر همین اساس اتباع ایرانی و سوئدی زندانی امروز شنبه ۲۶ خرداد به مسقط منتقل شدند و تا ساعاتی دیگر به کشورهای خود منتقل خواهند شد.

ویدیویی منتشر شده است که نشان می‌دهد مجید نوری، پسر حمید نوری، در تماس تلفنی با عموی خود می‌گوید: «به همه فامیل بگویید بیایند فرودگاه. بابا پیام داده که همه بیایند.»

غریب‌آبادی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از تلاش برای آزاد کردن نوری در سوئد خبر داد و نظام قضایی این کشور را به دلیل صدور حکم حبس ابد برای او به اتهام دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ در زندان‌های ایران «ناعادلانه» خواند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: «امیدی به نظام قضایی سوئد نداریم اما تلاش‌های مختلف سیاسی، حقوقی و قضایی ادامه دارد.»

دیوان عالی سوئد روز ۱۶ اسفند سال گذشته فرجام‌خواهی این مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی را رد کرد و به این ترتیب، حکم حبس ابد نوری به اتهام دست داشتن در اعدام‌ زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در ایران قطعی شد.

حمید نوری با نام مستعار «حمید عباسی» ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندا در استکهلم بازداشت شد و ۲۳ تیر ۱۴۰۱ با رای دادگاه بدوی منطقه‌ای استکهلم، با دو اتهام «جنایت جنگی» و «قتل»، حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر با ۲۵ سال حبس است.

علاوه بر حبس ابد، نوری به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باخته‌ها و زندانیان سیاسی و اخراج از سوئد پس از پایان حبس خود محکوم شد.

دادگاه استیناف استکهلم روز ۲۸ آذر رای دادگاه بدوی و حکم حبس ابد صادر شده برای نوری را تایید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy