Monday, Jun 17, 2024

صفحه نخست » تهدید سپاه نسبت به "تکرار تجربه بنی‌صدر" در انتخابات پیش‌رو

sep.jpgدویچه وله - معاون سیاسی سپاه درباره "خروجی" انتخابات آینده گفت که نباید منجر به "تضعیف جبهه مقاومت" شود. او کیفیت انتخابات را از آن جهت قابل اهمیت دانست که در صورت "چالش‌گر" بودن فرد منتخب، ممکن است تجربه بنی‌صدر تکرار شود.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در حضور بسیجیان و روحانیان قم در خصوص انتخابات پیش‌روی در ایران اظهار نظر کرد.

جوانی بدون اشاره به فرد یا حزب خاصی گفت که در گذشته گروه‌ها و احزابی بوده‌اند که در جایگاه قدرت آنگونه که «باید حرکت انقلاب را شتاب نبخشیدند و به دنبال تغییر ریل بودند.»

این مقام سپاه با بیان اینکه انتخابات خروجی‌اش می‌تواند دو چیز باشد در تشریح گفته‌های خود گفت: «نخست تبدیل‌شدن به عامل تولید قدرت و دوم تبدیل‌شدن به عامل تولید چالش زیرا دشمن تلاش می‌کند عوامل قدرت ما را بگیرد و عوامل ضعف را تقویت کند.»

معاون سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه سه انتخابات اخیر برای کشور "زیبنده" نبودند بدون اشاره مستقیم به کاهش حضور و مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای، آن را به گردن "دشمن" انداخته اما مشخص نکرده است که مقصود او از دشمن دقیقا چه کسانی هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

او با اشاره به حضور عوامل مربوط به "جبهه مقاومت"، این جبهه را قدرت ایران توصیف کرد. جبهه مقاومت در ایران به گروه‌هایی مانند حماس، جهاد اسلامی فلسطین، سازمان حزب‌الله لبنان و سایر نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی گفته می‌شود که بسیاری از این گروه‌ها مانند حماس در اروپا و آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته‌ شده‌اند.

یدالله جوانی: نباید "تجربه بنی‌صدر" تکرار شود

جوانی در قسمتی از گفته‌هایش با اشاره به اینکه اگر رئیس‌جمهوری آینده "چالش‌گر" باشد گفت که در این صورت ممکن است "تجربه تلخ بنی‌صدر" تکرار شود. ابولحسن بنی‌صدر، اولین رئیس جمهوری ایران بعد از انقلاب بهمن ۵۷ بود.

او از همان ابتدا با مشکلات بزرگی از جمله گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، جنگ ایران و عراق و بیشتر از همه این موارد، با مخالفت روحانیون تندرو مواجه بود، زیرا او با حضور جامعه روحانی در نظام سیاسی ایران مخالف بود و جنگ قدرت به استیضاح وی توسط مجلس انجامید.

در جلسات استیضاح، مخالفان بنی‌صدر به او حمله کردند و خمینی نیز به نوبه خود به شدت از او انتقاد کرد. بنی‌صدر پس از برکناری با حکم بازداشت به اتهام "خیانت و اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی" مواجه شد؛ در پی این اتفاق مخفیانه به فرانسه گریخت و تا زمان مرگش در اکتبر ۲۰۲۱ در آنجا زندگی کرد.

اظهارات متناقض سپاه در خصوص انتخابات

برخی از ناظران پس از انتشار اظهارات معاون سیاسی سپاه، این نهاد را به "دخالت در امور انتخابات" متهم کردند؛ زیرا او در اظهارات خود شروطی برای انتخاب رئیس جمهوری تعیین کرده است که مطابق نظر بسیاری از مردم نیست.

پیش از این سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که سپاه گزینه خاصی در انتخابات ندارد و از هیچ نامزدی طرفداری نخواهد کرد.

در همین راستا یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور رهبر ایران و از فرماندهان سپاه پاسداران نیز صراحتاً از شرکت کنندگان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواست که فردی را انتخاب کنند که با نظرات علی خامنه‌ای "تضاد" نداشته باشد و مردم باید رئیس جمهوری را انتخاب کنند که خود را نفر دوم نظام در نظر بگیرد.

اگرچه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی هم خواستار عدم مداخله سپاه در سیاست و انتخابات بود، با این وجود، مقامات سپاه پاسداران همواره مداخله خود را در ظاهر "روشن‌سازی و روشنگری" توجیه می‌کنند.

در جمهوری اسلامی تاکنون هیچ‌یک از انتخابات، بصورت آزاد برگزار نشده است.

تحلیل‌گران بر این باورند که با توجه به اختیارات گسترده علی خامنه‌ای به عنوان "ولی فقیه" در ساختار جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور آینده فارغ از اینکه چه کسی باشد، از اختیارات زیادی برای اصلاح و تغییر روندها و سیاست‌ها در ایران برخوردار نیست. زیرا او پس از انتصاب، کاملاً توسط مؤسسات تحت کنترل علی‌ خامنه‌ای احاطه می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy