Monday, Jun 17, 2024

صفحه نخست » آغاز رایزنی برای آماده‌باش هسته‌ای پیش از رسیدن به آستانه جنگ

nato.jpgناتو مشت خود را برای روسیه باز می‌کند

یورونیوز - دبیر کل ناتو اعلام کرد که اعضای این ائتلاف نظامی به دلیل افزایش تهدیدات روسیه و چین، در حال مذاکره بر سر استقرار تسلیحات هسته‌ای بیشتر، خارج کردن آن‌ها از زرادخانه‌ها و قرار دادن آن‌ها در وضعیت آماده‌باش است.

ینس استولتنبرگ روز دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۸ خرداد) در گفتگو با روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» خاطرنشان کرد که اعضای ناتو هم اکنون فعالانه در حال رایزنی در مورد اصل استفاده از شفافیت در مورد زرادخانه هسته‌ای به عنوان عامل بازدارندگی هستند.

ینس استولتنبرگ گفت: «من فعلا وارد جزئیات عملیاتی در مورد اینکه چه تعداد کلاهک هسته‌ای عملیاتی یا ذخیره خواهند شد نمی‌شوم، اما در همین حد به شما بگویم که در خصوص این موارد در حال رایزنی هستیم. این دقیقا همان کاری است که ما در حال انجام آن هستیم.»

دبیر کل ناتو در ادامه خاطرنشان ساخت که «شفافیت بودن [در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای] این پیام مستقیم را [به دشمنان] متبادر می‌کند که صد البته ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

وی در ادامه گفت: «البته که هدف ناتو جهانی عاری از سلاح هسته‌ای است، اما مادامی که سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشد، ما نیز یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهیم ماند. چه بسا در جهانی که روسیه، چین و کره شمالی در آن سلاح هسته‌ای داشته باشند و ناتو نداشته باشد، دنیای خطرناک‌تری است.»

استولتنبرگ هفته گذشته گفت که تسلیحات هسته‌ای «اوج ضمانت امنیتی» ناتو و وسیله‌ای برای حفظ صلح است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بارها هشدار داده است که ممکن است مسکو در شرایط سخت از سلاح هسته‌ای برای دفاع از خود استفاده کند.

کرملین به طور مرتب آمریکا و متحدان اروپایی آن را متهم می‌کند که با ارائه میلیاردها دلار تسلیحات به اوکراین که برخی از آنها علیه خاک روسیه استفاده می‌شود، جهان را تا آستانه رویارویی هسته‌ای سوق می‌دهند.

ناتو که نقش بیشتری در هماهنگی تامین تسلیحات به کی‌یف بر عهده دارد، به ندرت در مورد این نوع تسلیحات به طور علنی صحبت می‌کند، اگرچه بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده بمب‌های هسته‌ای خود را در چندین مکان در قاره اروپا مستقر کرده است.

پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فرانسه تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در اتحادیه اروپا است. امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر آشکارا خواستار بحث‌های اروپایی درباره استفاده از ظرفیت‌های هسته‌ای فرانسه برای دفاع از این قاره شده است.

از نظر آقای ماکرون، عدم اطمینان در مورد تعامل آینده ایالات متحده در اروپا، اتحادیه اروپا را مجبور می کند تا تصمیم بگیرد که آیا به یک توان بازدارنده هسته‌ای مختص به خودش نیاز دارد یا خیر.

پیشنهاد ماکرون این است که فرانسه می‌تواند در این زمینه کمک کند؛ اما مشخص نیست که آیا فرانسه اراده و توان گسترش چتر هسته‌ای خود به بقیه کشورهای اتحادیه را دارد یا خیر.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy