Thursday, Jun 20, 2024

صفحه نخست » "قتل عام" زائران مسلمان در خانه خدا

mecca.jpgآمار تلفات گرمای بالای ۵۰ درجه در مراسم حج از هزار نفر گذشت

رادیو فردا - روز چهارشنبه، در حالی که آمار تلفات مراسم حج امسال که در گرمای طاقت‌فرسا برگزار شد از هزار نفر گذشت، دوستان و بستگان حجاج مفقود شده در بیمارستان‌ها و در فضای مجازی به جستجوی آنها پرداختند.

نگرانی بستگان پس از رسیدن دمای هوا به ۵۱٫۸ درجه سانتیگراد در مکه در روز دوشنبه افزایش یافت.

حدود ۱٫۸ میلیون نفر از سراسر جهان، که بسیاری از آنها مسن و ناتوان بودند، در این مراسم چند روزه شرکت کردند. این مراسم عمدتاً در فضای باز و در گرمای شدید تابستان عربستان برگزار شد.

یک دیپلمات عرب اعلام کرد که تعداد جان‌باختگان مصری به تنهایی به حداقل ۶۰۰ نفر رسیده است که نسبت به روز قبل افزایش چشمگیری داشته است. علت اصلی این افزایش، گرمای طاقت‌فرسا بوده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، با احتساب آمار کشورهای مختلف، تعداد کل جان‌باختگان گزارش شده اکنون از مرز هزار نفر عبور کرده است.

این دیپلمات همچنین افزود که مقامات مصری در عربستان سعودی ۱۴۰۰ گزارش از حجاج مفقود شده، از جمله ۶۰۰ نفر کشته شده، دریافت کرده‌اند.

:::

این تصاویر بعد از یک حمله تروریستی نیست، اینجا خانه خدای مسلمانان جهان است:

:::

همسر یک زن تونسی حدوداً ۷۰ ساله به نام مبروکه بنت سالم شوشانه، به خبرگزاری فرانسه گفت که همسرش از زمان اوج مراسم حج در روز شنبه در کوه عرفات مفقود شده است.

او توضیح داد که به دلیل ثبت نام نکردن و نداشتن مجوز رسمی حج، همسرش نمی‌توانست به امکانات دارای تهویه مطبوع که به حجاج اجازه می‌دهد خنک شوند، دسترسی پیدا کند.

او گفت: «او یک خانم مسن بود. خسته بود و احساس گرمای شدیدی می‌کرد، و جایی برای خوابیدن نداشت. من در همه بیمارستان‌ها دنبالش گشتم. تا الان هیچ سرنخی ندارم.»

فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی پر از عکس‌های گمشدگان و درخواست‌هایی برای اطلاعات شده است.

در سال‌های اخیر، مراسم حج عمدتاً در فضای باز و در گرمای شدید تابستان عربستان برگزار شده است. طبق یک مطالعه سعودی، دمای هوا در این منطقه هر دهه ۰٫۴ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

علاوه بر مصر، مرگ و میرهایی نیز در بین زائران اهل اردن، اندونزی، ایران، سنگال، تونس و منطقه خودمختار کردستان عراق تأیید شده است، اگرچه در بسیاری از موارد علت دقیق مرگ مشخص نشده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در آخرین اظهارنظر، شمار جان‌باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته بود بعضی از آن‌ها در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

یک دیپلمات عرب نیز اعلام کرد که مقامات اردنی در جستجوی ۲۰ زائر گمشده هستند، هرچند ۸۰ نفر دیگر که در ابتدا گزارش شده بود گم شده‌اند، در بیمارستان‌ها پیدا شدند.

یک دیپلمات آسیایی نیز گفت که «حدود ۶۸ نفر» از هند کشته شده‌اند و بقیه گم شده‌اند. او افزود: «برخی به دلایل طبیعی فوت کردند و ما زائران مسن زیادی داشتیم. و برخی به دلیل شرایط آب و هوایی جان باختند، این چیزی است که ما تصور می‌کنیم.»

عربستان سعودی هنوز اطلاعاتی دربارهٔ تعداد تلفات ارائه نکرده است، اگرچه تنها در روز یکشنبه بیش از ۲۷۰۰ مورد گرمازدگی گزارش شده است. سال گذشته نیز بیش از ۲۰۰ زائر جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها اهل اندونزی بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy