Tuesday, Jun 25, 2024

صفحه نخست » جدال لفظی سفرای اتحادیه اروپا و ایران در نشست شورای امنیت

25topA.jpgتنش آمریکا و متحدانش با تهران در نشست شورای امنیت؛ بیانیه قدرت‌های اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایرانجدال لفظی

یورونیوز - ایالات متحده و متحدان کلیدی اروپایی‌اش یعنی آلمان، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل با ایران و روسیه بر سر برنامه هسته‌ای تهران وارد مجادله شدند:

در جریان این نشست، آمریکا متعهد شد که «از همه ابزارهای لازم برای جلوگیری از ایجاد یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای استفاده کند.»

آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان کشور ایران را به تشدید فعالیت‌های هسته‌ای خود بسیار فراتر از محدودیت‌هایی که در توافق سال ۲۰۱۵ میلادی مقرر شده بود همچنین عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

در مقابل، ایران و روسیه نیز آمریکا و متحدانش را به دلیل ادامه اعمال تحریم‌های اقتصادی که قرار بود بر اساس این توافق لغو شود، مسئول دانستند و تاکید کردند که برنامه هسته‌ای تهران تحت نظارت دائمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس توافق سال ۲۰۱۵ میلادی که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا به اختصار «برجام» معروف است، تهران پذیرفته بود که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی سازی اورانیوم را به سطح لازم برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای محدود کند.

بیانیه مشترک کشورهای اروپایی

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا که عضو برجام هستند نیز پس از این نشست، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و ضمن اعلام اینکه درها برای تلاش‌های دیپلماتیک باز است، افزودند «تضمین می‌کنند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد.»

در این بیانیه آمده است که در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۳۰ برابر حد مجاز برجام است و تاکید کردند که ایران متعهد است هیچ سانتریفیوژی را برای غنی‌سازی تحت برجام نصب یا راه اندازی نکند.

آنها در این بیانیه همچنین به سخنان برخی از مقامات ایران اشاره کردند که «درباره ظرفیت این کشور برای تولید سلاح هسته‌ای» سخن گفته بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy