Tuesday, Jul 2, 2024

صفحه نخست » مطرح شدن بحث «اعدام جلیلی» از زبان پزشکیان

edam.jpgتایید تحریم بزرگ از سوی پزشکیان و جلیلی

نخستین مناظره دو نفره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه دوشنبه ۱۱ تیر برگزار شد.

در دقایق پایانی این مناظره، مسعود پزشکیان در واکنش به ادعاهای جلیلی درباره رشد ۸ درصدی اقتصاد گفت حاضر است از رقابت انتخاباتی کنار برود اگر سعید جلیلی رشد ۸ درصدی را تضمین کند. پزشکیان گفت اما اگر جلیلی نتوانست این رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اعدامش کنید.

این مناظره در حالی برگزار شد که دور اول انتخابات ریاست جمهوری تنها با مشارکت ۴۰ درصد شهروندان برگزار شد و طی دو روز گذشته نیز شمار دیگری از زندانیان سیاسی، فعالان کارگری و کنشگران مدنی داخل و خارج ایران خواهان بایکوت و تحریم دور دوم انتخابات شده‌اند.

به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیمای جمهوری اسلامی، محور اصلی مناظره نخست پزشکیان و جلیلی، مسائل فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

این دو روز سه‌شنبه ۱۲ تیر هم در مناظره تلویزیونی دیگری با محوریت مسائل اقتصادی شرکت خواهند کرد.

خبرگزاری مهر در گزارش خود از این مناظره نوشته است تلویزیون بعد از ۱۵ سال مناظره‌های ۲ نفره برگزار می‌کند و این مناظره با مناظره‌هایی که در مرحله اول انتخابات برگزار شد تفاوت‌های جدی دارد.

بنا بر اعلام صدا و سیما، مجری این مناظره قرار است «فعالانه‌تر» سؤال بپرسد و سوالات برای هر فرد «به صورت اختصاصی‌سازی شده» مطرح خواهد شد.

در این اعلامیه گفته شده است که سوالات مجری که نامزدها از آن اطلاعی ندارند، مبتنی بر دیدگاه‌هایی است که آنها ارائه کرده‌اند یا از طریق ستادهای‌شان اعلام شده است.

پزشکیان: رای ندادن ۶۰ درصد مردم نگران کننده است

مجری برنامه در آغاز مناظره جلیلی و پزشکیان به مشارکت ۴۰ درصدی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد و درباره دلایل این مشارکت پایین و برنامه کاندیداها برای افزایش مشارکت در آینده پرسید.

سعید جلیلی پاسخ داد نتیجه انتخابات و اینکه همه منتظر اعلام نتایج بودند نشان می‌دهد که مردم تعیین‌کننده هستند و نتیجه از پیش تعیین نشده است.

جلیلی وعده داد در صورت به قدرت رسیدن زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم فراهم کند. او گفت «نمی‌شود برای انتخابات با هلیکوپتر صندوق رای به روستا برد و بعد آنها را ول کرد.»

پزشکیان نامزد ریاست جمهوری چهاردهم پیش از اینکه به اولین سوال مجری پاسخ دهد، درباره شایعه پراکنی در خصوص گرانی بنزین گفت: من بنزین را گران نمی کنم؛ قاطعانه می گویم.

مسعود پزشکیان درباره نرخ ۴۰ درصدی مشارکت در انتخابات هم گفت: قابل قبول نیست که ۶۰ درصد از جمعیت پای صندوق رای نیایند و این نگران‌کننده است.

پزشکیان افزود: «قابل قبول نیست که ۶۰ درصد از مردم پای صندوق رای نیامدند، این‌که ۶۰ درصد شرکت نکرده‌اند، یعنی گیری وجود دارد.» او یکی از دلایل این عدم مشارکت گسترده را بی‌توجهی به زنان و اقوام در ایران دانست.

پزشکیان خواستار شایسته‌سالاری در کشور شد و گفت: « وقتی به سنی‌ها،‌کردها و عرب‌ها در استخدام و پست‌های بالا جایی نمی‌دهیم؛ این روند منجر به کاهش مشارکت خواهد شد.»

وی افزود: پول داده و خبر دروغ منتشر کرده اند که پسر من به مولوی عبدالحمید و اهل سنت توهین کرده است. این اخبار دروغ است.

پزشکیان گفت: این دروغهایی که می گویند و در رسانه ها پخش می کنند و عده‌ای گسترش می دهند خیلی زشت است.

دیدگاه پزشکیان و جلیلی درباره اعتراضات خیابانی شهروندان

مسعود پزشکیان در اظهاراتش در این مناظره نکاتی را درباره اعتراضات خیابانی، اخراج اساتید و دانشجویان مطرح کرد و گفت «در همین دولت دانشجویان را تعلیق کردند اساتید را اخراج کردند. مردم اگر با ما هستند و به اعتراض به خیابان‌ها می‌آیند به آنها حق می‌دهیم اما اگر نه با ما نباشند، اعتراض آنها خلاف قانون است و بعد می‌گیریم به دلیل اخلال در امور کشور به زندان می‌اندازیم و می‌گوییم باید محاکمه شوی.»

او گفت: مگر ما گذاشتیم در مردم مطالبه‌گری شکل بگیرد معلم اعتراض می‌کند با باتوم با او برخورد می‌کنیم بازنشسته می‌آید او را به زندان می‌اندازیم.

پزشکیان با اشاره به جمعیت تحریم کننده انتخابات گفت صدای این ۶۰ درصد را شنیدیم؟ باید گوشی برای شنیدن صدا و دغدغه آنها را داشته باشیم باید هوای همه مردم اعم از هنرمند، اقوام و غیره را داشته باشیم.

مسعود پزشکیان درباره چگونگی اعتراض در جامعه گفت: «می‌گویند اجازه بگیر و اجازه هم نمی‌دهند.»

آقای پزشکیان گفت اگر راه اعتراض باز باشد، «مگر دیوانه‌اند» که بخواهند به تخریب و شیشه شکستن بپردازند.

سعید جلیلی با اشاره به مجموعه‌ای از اعتراضات در دوران ابراهیم رئیسی و حسن روحانی گفت در هر مقطعی با دانشجویان گفتگو کرده و اعتراضات را شنیده است.

آقای جلیلی گفت اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست. وی از پرداختن پزشکیان به موضوع نارضایتی زنان و عدم مشارکت آنان در انتخابات انتقاد کرد و آن را «مباحث حاشیه‌ای» خواند.

دفاع دوباره پزشکیان از فیلترینگ اینترنت در زمان اعتراضات

مسعود پزشکیان در اظهارات خود بار دیگر تاکید کرد زمان اعتراضات و به دلیل مسائل امنیتی می توان اینترنت را محدود کرد.

او بدون ارایه هیچ مستندی مدعی شد: «تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت‌هایی دارند.»

آقای پزشکیان گفت اگر هم بتوان در مسائل امنیت ملی قطع اینترنت را پذیرفت، چرا الان هم فیلترینگ برقرار است؟

مسعود پزشکیان در سخنانش انتقاد کرد که در حال حاضر مردم ایران «بیشتر از پول اینترنت، پول فیلترشکن می‌دهند.»

او پرسید چرا جلوی فروش این فیلترشکن‌ها گرفته نمی‌شود؟ چه کسانی این پول‌ها را می‌گیرند؟

پزشکیان به جلیلی: شفاف بگویید برجام و FATF را نمی‌پذیرید

سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سخنگوی دولت آقای روحانی می‌گوید که FATF اگر اجرا نشود نمی توانیم واکسن بخریم یا حقوق به کارمندان بدهیم؛ آیا این واقعی بود؟ الان چند سال گذشته و داریم حقوق می دهیم.

پزشکیان در واکنش به او گفت: آقای جلیلی پس شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه fatf را.

جلیلی در پاسخ به این سوال که سرنوشت برجام در دولت او چه خواهد شد از پاسخ صریح خودداری کرد و گفت: نباید سرنوشت کشور معطل برجام بماند. او گفت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به فروش بالای نفت ایران اشاره کرده است. در اینجا آقای پزشکیان حرف او را قطع کرد و پیاپی پرسید که نفت به چه قیمتی فروخته می‌شود؟

سعید جلیلی در پاسخ به سوال مجری که پرسید منتقدانش او را فردی ناتوان از مذاکره و ارتباط با جهان می‌دانند گفت اشتباهی در سیاست خارجی دولت حسن روحانی بود که تمرکز آن بر رابطه با چند قدرت جهانی بود که ایران بیشترین مشکل را با آنها داشت.

آقای جلیلی گفت این در حالی است که ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارند و می‌توان با آنها رابطه گرفت.

مسعود پزشکیان در مورد ضرورت پیوشتن به اف ای تی اف گفت: «اف‌ای‌تی‌اف مثل فیفا است، نباشی نمی‌‎توانی بازی کنی.»

او گفت چرا چین پول ما را پس نمی دهد و هر جنس بنجل که می خواهد به ما قالب می کند؟ چرا قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمیکند؟

مسعود پزشکیان در بخشی از سخنان خود در اولین مناظره انتخاباتی در مرحله دوم خطاب به سعید جلیلی گفت: این همه متخصصین درباره برجام غلط می گویند شما درست می گویید؟ جلیلی گفت بله. پزشکیان گفت: خب با اینها مناظره کنید

جلیلی در پاسخ وی گفت: بله حتما مناظره می کنم. در اینجا پزشکیان رو به مجری برنامه کرد و گفت: یک برنامه بگذارید ایشان بیاید با متخصصان مناظره کند.

پزشکیان: اگر جلیلی رشد ۸ درصدی را تامین نکرد اعدامش کنید

مسعود پزشکیان در پایان اظهارات امشب خود با انتقاد از نگاه سعید جلیلی به برنامه ریزی گفت نمی‌توان کسی هر قدر هم قوی باشد نمی‌تواند برای همه جا برنامه بنویسد.

مسعود پزشکیان گفت حاضر است از رقابت انتخاباتی کنار بکشد، به شرط آن که سعید جلیلی رشد ۸ درصدی را تضمین کند. آقای پزشکیان گفت اما اگر جلیلی نتوانست این رشد ۸ درصدی را اجرا کند، اعدامش کنید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy