Wednesday, Jul 3, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: لباس شخصی های رضا پهلوی، رأی دهندگان و آینده ایران

ganji.jpg👈اکبر گنجی

🔹رضا پهلوی جمعه گذشته لباس شخصی هایش را در سراسر جهان به سراغ رأی دهندگان فرستاد تا رکیک ترین فحش های زن ستیزانه را به آنها بدهند و آلت تناسلی مردانه را به شرمگاه زنان و دختران و خواهران و همسران و مادران رأی دهندگان احاله کنند.

🔹حال در این فیلم به این عملیات افتخار کرده و آن را عملی آزادیخوهانه قلمداد می کند. چند پرسش:

آیا رضا پهلوی بدین ترتیب همین رذیلت اخلاقی را درباره مادر و خواهر و همسر و دختران خودش روا می داند؟

اگر روا می داند، آیا حاضر است در حضورر خودش و همسر و دخترانش عده ای با دوربین بیایند و همین اقدامات را علیه آنها انجام دهند و فیلم برداری کنند، بدون آنکه اجازه دهند چهره خودشان دیده شود؟

وقتی روسری یک زن سالخورده را از سرش بر می دارند، آیا اجازه می دهد دیگران با همین شیوه بر سر همسر و دخترانش روسری بگذارند؟ فرض کنید مادر رضا پهلوی که همسن این زن سالخورده است در خیابانی در حال راه رفتن است و یک نفر بیاید و از پشت سر یک روسری بر سر او بگذارد. اگر ترسید و سکته کرد چه خواهد شد؟ آیا این هم آزادی بیان است؟

آیا آزارهای عملی ای که لباس شخصی های رضا پهلوی در این روز به رأی دهندگان وارد آوردند، در مورد خود و همسر و دخترانش هم مجاز است؟


🔹سخن بر سر تحریم مستدل انتخابات و حق رأی ندادن نیست که بسیار هم عالی است، سخن بر سر خشونت کلامی و فیزیکی علیه دیگران و آن را آزادی بیان قلمداد کردن است. آیا انگشت کردن در باسن یک متفاوت هم عملی آزادیخواهانه است؟ آیا رضا پهلوی اجازه می دهد همین عمل را با او انجام دهند و فیلم برداری کنند و سپس آن را آزادی بیان قلمداد کند؟

🔹عملیات رضا پهلوی نه تنها از نظر اخلاقی و حقوقی شکست خورده است، بلکه از نظر عملی هم شکست خورده است. چرا؟ در مرحلۀ اول انتخابات ریاست‌جمهوری کلاً ۹۷ هزار و ۹۶۷ نفر در خارج از کشور رأی دادند. از این آراء ۴۸.۰۴۲ رای به جلیلی، ۳۲.۵۸۲ رای به پزشکیان، ۱۳.۲۱۵ رای به قالیباف و ۱.۰۶۲ رای به پورمحمدی ثبت شده. آراء باطله هم ۳.۰۶۶ رای بوده.

اکثر این افراد هم حجاج در عربستان، زوار در عراق، و...بودند. شاید تعداد رأی دهندگان کشورهای غربی به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر هم نرسد. ۱۰ هزار نفر در ۲۴ میلیون رأی چه اهمیتی دارد که به خاطر آن خاندان سلطنتی و کل سلطنت طلبان را به لباس شخصی های چاله میدانی تبدیل می سازد؟

🔹شکست دیگر رضا پهلوی این است که شیوه ناصواب خود و لباس شخصی هایش را به رویه و سنت تبدیل می سازد. وقتی اینها سنت شد، همه مخالفان جمهوری اسلامی هم از آنها علیه یکدیکر استفاده خواهند کرد. اما از آن مهمتر:

شصت درصد مردم به حق و به دلیل نارضایتی عمیق و سلب اعتمادشان رأی ندادند. آنان خواستار تحولات بنیادی و ساختاری هستند. آیا اگر جمهوری اسلامی همین روش ها را علیه شصت درصدی که رأی ندادند بکار گیرید، رضا پهلوی و سلطنت طلبان می توانند اعتراض کنند؟

نکته مهمتر. این فرض غیر محتمل را در نظر بگیرید: رضا پهلوی پادشاه ایران شده است. اینک که او فاقد قدرت است نمی پذیرد که ایران برای همه ایرانیان (رأی دهنده و تحریم گران) است، اگر پادشاه و قدرتمند شد با متفاوت ها چه خواهد کرد؟ از سوی دیگر، آیا در دوران سلطنت رضا پهلوی به مخالفان و منتقدان اجازه خواهد داد تا علیه خاندان سلطنتی و خودش همین کارها انجام شود و بگوید این عین آزاد بیان است. مثلاً عمل آزادیخواهانه انگشت کردن در باسن دیگران.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy