Wednesday, Jul 10, 2024

صفحه نخست » صدور حکم اعدام برای همسر ابوبکر بغدادی؛ از «اسماء فوزی محمد الکبیسی» چه می‌دانیم؟

10-1.jpgایندیپندنت فارسی - پنج سال پس از بازداشت اسماء فوزی محمد الکبیسی در ترکیه و انتقال او به عراق، روز چهارشنبه دهم ژوئیه (بیستم تیر) حکم اعدام همسر ابوبکر بغدادی، سرکرده سابق گروه داعش، به اتهام همکاری با این گروه صادر شد.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، در فوریه گذشته، مقامات قضایی عراق اعلام کردند که به عنوان بخشی از طرح بازگرداندن متهمان پرونده‌های تروریسم از خارج کشور، به بازجویی از اعضای خانواده بغدادی از جمله بیوه او می‌پردازند.

پس از اتمام مراحل بازجویی، شورای عالی قضایی عراق روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه جنایی منطقه «کرخ» در بغداد، حکم اعدام را برای همسر ابوبکر بغدادی به جرم همکاری با گروه داعش در نظر گرفته است.

اما از همسر ابوبکر بغدادی چه می‌دانیم و چرا او به چنین مجازات سنگینی محکوم شده است؟

اسماء فوزی محمد الکبیسی ۴۸ ساله ملقب به ام حذیفه، اولین همسر ابوبکر بغدادی رهبر گروه داعش است. او در سال ۱۹۷۶ در خانواده‌ای عراقی به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۹ با بغدادی ازدواج کرد، سال ۲۰۱۲ با رهبر داعش در حومه ادلب سوریه و سپس در سال ۲۰۱۴ در شهر رقه سوریه زندگی می‌کرد که که آن زمان پایگاه اصلی داعش در سوریه بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اسماء الکبیسی چندین سال‌ با استفاده از هویت جعلی و نام مستعار ساکن کشور ترکیه شده بود تا این که ترکیه در سال ۲۰۱۹ از بازداشت او در منطقه‌ای مرزی با سوریه به همراه ۱۰ نفر دیگر از جمله دخترش لیلا خبر داد. ابوبکر بغدادی رهبر تحت تعقیب این گروه جهادی افراطی اغلب در مکان‌های دیگر به سر می‌برد.

اسماء پس از بازداشت در بازجویی‌های مختلف اطلاعات مهمی در مورد بغدادی و آنچه درون گروه داعش می‌گذشت، ارائه کرد.

او در یک گفتگو اظهار کرد که بغدادی و دیگر رهبران این گروه «عقده زن» داشتند. او گفت که بغدادی بیش از ۱۰ زن ایزدی را به عنوان برده داشت و افزود که بغدادی در مقطعی با یک دختر ۱۳ ساله نیز ازدواج کرده بود.

همسر ابوبکر بغدادی خودش نیز در دادگاه متهم شد که در ربودن زنان ایزدی و بازداشت آنها در خانه با گروه داعش همکاری کرده است.

اسماء الکبیسی خودش را قربانی داعش معرفی کرده و اتهامات مبنی بر دست داشتن در فعالیت‌های این جنبش که به عنوان گروهی تروریستی شناخته شده را رد می‌کند.

او در گفتگویی با بی‌بی‌سی مدعی شد که آن‌ها در خانه تلویزیونی داشتند که پنهانی تماشا می‌کرد. او توضیح داد که شوهرش فکر می‌کرد تلویزیون خراب است و گفت: «وقتی خانه نبود، آن را روشن می‌کردم.» ام حذیفه در آن گفتگو اظهار کرد که ارتباطش با جهان بیرون قطع شده بود و همسرش از سال ۲۰۰۷ به او اجازه نداده بود تلویزیون تماشا کند یا از سایر فناوری‌ها مانند تلفن همراه استفاده کند.

او در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی ادعا کرد که سعی داشت از شوهرش بگریزد و هرگونه مشارکت در وحشی‌گری‌های داعش را تکذیب کرد. با این حال ایزدی‌ها علیه او به اتهام مشارکت در ربودن و به بردگی گرفتن دختران ایزدی شکایت کرده و خواستار صدور حکم اعدام برای او شدند. یکی از دختران ایزدی که خواهرش از سوی داعش به اسارت گرفته شده بود، در مصاحبه‌ای رسانه‌ای تاکید کرد که «همسر بغدادی مسئول همه‌چیز بود.»

او تاکید کرد که «زنان ایزدی، هم برای خدمت به او دزدیده می‌شدند و هم برای خدمت به شوهرش.» این زن ایزدی با تاکید بر این که شهادت قربانیان دیگر که به خانه‌هایشان بازگشته‌اند نیز مشابه داستان خواهر او است، گفت که «همسر ابوبکر بغدادی مانند او جنایتکار است.»

گروه داعش شهر سنجار عراق را در سال ۲۰۱۳ هدف قرار داد و شمار زیادی از ایزدی‌ها را کشت و سبب شد که هزاران نفر به کوهستان پناه ببرند. این سازمان تروریستی زنان و کودکان ایزدی را ربود و در اردوگاه‌های خود به اسارت گرفت و مرتکب جنایاتی از جمله تجاوز جنسی و قاچاق آنها به عنوان برده شد.

ابوبکر بغدادی با نام اصلی ابراهیم عواد بدری قریشی، رهبر خودخوانده گروه داعش، مناطقی را در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان تصرف کرد. اسلامگرایان افراطی بسیاری از سراسر دنیا با او پیمان بستند و در پی آن هزاران نفر از غیرنظامیان به دست این گروه کشته شدند.

به گفته همسر اول ابوبکر بغدادی، پس از اینکه داعش بر مناطق وسیعی در سوریه و عراق تسلط یافت، بغدادی به شکل فزاینده‌ای «متکبر» شد و انتظار داشت که در جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود. اسما فوزی محمد می‌گوید که بغدادی می‌خواست گروه تحت فرمانش کنترل اروپا را نیز به‌‌دست بگیرد.

با آن که سازمان داعش گسترش زیادی یافته بود اما پخش ویدیوهایی از کشتار، سنگسار و اعدام گروگان‌ها در شبکه‌های اجتماعی، منجر به بدنامی این سازمان شد و همه کشورهای اسلامی در هماهنگی با کشورهای غربی مخالفت شدید خود را با این گروه تروریستی اعلام کردند.

در اکتبر ۲۰۱۹، ایالات متحده از کشته شدن بغدادی در یک حمله شبانه با پهپاد در شمال غرب سوریه خبر داد و اعلام کرد که در آن عملیات رهبر داعش به همراه چند تن از همسران و نزدیکانش کشته شدند.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy