Saturday, Jul 13, 2024

صفحه نخست » صحبت های "مهم" رضا پهلوی در همایشی برای افغانستان

rp.jpgمهدی سلیمی

رضا پهلوی فرزند آخرین پادشاه ایران روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در همایشی تحت عنوان " محافظه کاری ملی" سخنرانی در مورد افغانستان و سپس عراق داشتند که به نظر نگارنده فارغ از گرایش سیاسی ما و نگاهمان به ایشان به دلیلی که عرض خواهم کرد حائز اهمیت است

🔹 نخست- ایشان از آمریکایی ها که پس از سقوط طالبان با بازگشت نظام پادشاهی در افغانستان مخالفت کرده بودند انتقاد کرده و می گوید:

«در افغانستان، زمانی که ۷۰ درصد از پارلمان قبیله‌ای کشور پساطالبانی خواستار احیای پادشاهی مشروطه ظاهرشاه بودند، زیرا مردم او را حتا در سنین بالا نیز نماد و سرچشمه‌ی وحدت ملّی می‌دانستند، دولت آمریکا این خواست ملّی و این حق حاکمیت آنها را رد کرد و یک ساختار ناهمساز غربی را بر جامعه‌ای با سنت‌ها، هنجارها و ابزارهای حکومتی ویژه‌ی خود تحمیل کرد. نتیجه‌اش فساد، هرج و مرج و فروپاشی دولت بود. این یک خطای ویرانگر بود که پیامد آن را امروز می‌بینیم»

🔷 به گمان بنده آنچه پهلوی پیرامون افغانستان می گوید کاملا درست است زیرا در افغانستان پسا طالبان با بستر قومی و مذهبی خاص کاملا مشخص بود که شکل گیری یک جمهوری نه تنها کمکی به افغانستان بلکه به دموکراسی هم نمیکرد. زمانی ما می فهمیم چه بر سر افغانستان آوردند که بدانیم ظریف در مصاحبه ای صراحتا می گوید جمهوری اسلامی و آمریکا هر دو مخالف بازگشت پادشاهی به افغانستان بودند.

🔹دوم- شاهزاده پهلوی اینبار بسیار صریح تر از گذشته در مورد ایران پسا جمهوری اسلامی جبهه خود را مشخص می کند:

«بگذارید روشن و آشکار بگویم. این اشتباه نباید در ایران تکرار شود و من حامی و مدافع آن عده معدود افراطی که ممکن است از آن دفاع کنند، چه ایرانی و چه آمریکایی، نخواهم بود.»

🔷 صحبت های ایشان با توجه به سبقه حرفهای قبلی او نباید به تحمیل یک نوع خاص حکومت و به طور مشخص پادشاهی بر ایران تعبیر شود بلکه مشخصا دارد هم به آمریکایی ها و دول دیگر هشدار می دهد که نباید چون افغانستان و عراق نسخه برای ایران تجویز کنند و هم با قوم گراها و کسانی که آنها هم بدون کوچکترین شناخت از جامعه دنبال تحمیل یک نوع حکومت خاص هستند مرز بندی می کند.

🔷 راه رهایی ایران و پس از آن شکوفاییش از دو چیز میگذرد نخست- سکولار دموکراسی، دوم- ملی گرایی و حفظ یکپارچگی سرزمینی. نسخه نهایی برای حکومت آینده ایران را باید خود مردم تعیین کنند و برای مبارزه جهت رسیدن به آن هم دو نکته ای که عرض شد در کنار رفراندوم و مراجعه به افکار عمومی به نظر بنده باید نقاط اشتراک تمام کسانی باشد که برای این سرزمین تلاش و مبارزه می کنند



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy