Monday, Jul 22, 2024

صفحه نخست » مشت محکم پزشکیان به "بی صدایان" + واکنش‌ها

پزشکیان در بیانیه انتخاباتی خود گفته بود: صدای بی‌صدایان هستم / دروغ نمی‌گویم

sedalarge.jpgمن مسعود پزشکیان، یک پزشک، وزیر دولت اصلاحات و نماینده صریح مردم، هم صدای بی‌صدایان و خاک پای ملت ایران هستم. از شما می‌خواهم که در ورای هر نگرش و نقد سیاسی فرصت انتخاب پیش رو را از دست ندهیم و کار را ناتمام نگذاریم.

من متعهدم که به اعتماد شما خیانت نکنم؛ پس از انتخاب هم هرجا دیدید از مسیر اخلاق و انصاف و قانون یا پیگیری خواست شما خارج شدم، با مطالبه و انتقاد و اصلاح مرا به موضع حق و عدل برگردانید

***

ایران اینترنشنال - یک روز پس از حضور در مجلس شورای اسلامی و اظهارات مسعود پزشکیان علیه آن‌ها که در انتخابات شرکت نکردند، بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خواستار عذرخواهی او شدند. برخی هم این نوع رفتار را نشان‌گر فریب‌کاری و واکنش تراز مسوولان جمهوری اسلامی، پس از برگزاری انتخابات دانستند.

روز یک‌شنبه ۳۱ تیر پزشکیان که رسانه‌های داخلی با عنوان «رییس‌جمهوری منتخب» از او یاد می‌کنند، با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: «امیدوارم خداوند ما را شرمنده مردم عزیزی که آمدند - علی‌رغم تبلیغاتی که می‌کردند که نیایید پای صندوق‌ها - و مشت محکمی زدند بر دهان این آدم‌هایی که در خارج و داخل نشسته بودند و تبلیغ می‌کردند ....»

این سخنان او بلافاصله با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و انتقادات فراوانی را متوجه پزشکیان کرد.

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در حساب شبکه ایکس خود پزشکیان را «مرد صادقی» معرفی کرد که به گفته خودش برای کسب رای «هر کاری» کرده و از فردای پیروزی «صرفا منویات خامنه‌ای» را دنبال کرده است.

محمودیان با انتقاد از اینکه پزشکیان برای همدلی با ۲۰ درصد حامیان حکومت «هر شب از این هیات به آن هیات می‌دود» اما در برابر ۶۰ درصد مردمی که رای ندادند مشت آهنین نشان می‌دهد، نوشت: «اگر مشت‌های‌ تو و بزرگ‌ترهایت درمان‌گر بود، امروز با همه رویافروشی‌های فریب‌کارانه، ترساندن‌های مهندسی شده و دوپینگ‌های حکومتی، اقلیت‌ترین دولت پنج دهه اخیر را تشکیل نمی‌دادی.»

مهدی نصیری نوشت:

:::

کیوان صمیمی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگاری که رای دادنش در دور دوم انتخابات اخیر با انتقادهای گسترده روبه‌رو شد، در کانال تلگرامی خود نوشت:‌ «چیزهایی که پیش از انتخابات می‌شنیدم، با بعضی از اینهایی که حالا می‌شنوم فرق دارد. پزشکیان با خشونت مخالف بود ... امروز اما، در مجلس از ادبیات خشونت‌آمیز و عبارت مشت محکم بر دهان ... استفاده کرد، لازم است فوری از مخالفان رای دادن عذرخواهی کند.»

وب‌سایت شورای مدیریت گذار در یادداشتی از ناصر دانشفر با مرور صحبت‌های پزشکیان در مجلس نوشت که «اولا مردم نیامدند، ثانیا آن که مشت خورد دشمنان داخلی و خارجی نبودند که نظام‌ مقدس بود و ثالثا شما آمده‌اید که سخن تازه با جهان بزنید».

محمد آقازاده، روزنامه‌نگار نیز در حساب ایکس خود خطاب به کسانی که مشروط و از ترس سعید جلیلی به پزشکیان رای دادند، نوشت که آن‌ها «وظیفه اخلاقی دارند» تا درباره اظهارات پزشکیان «موضع انتقادی بگیرند».

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

هرمز شریفیان، روزنامه‌نگار، در یک رشته‌پست در ایکس با اشاره به چهره‌های سرشناسی که در این انتخابات شرکت نکردند، تاکید کرد «کنشگران پیشینه‌دار سیاسی» حق دارند از مردم بخواهند تا در انتخابات شرکت نکنند.

شریفیان نوشت: «ما در روزنامه‌نگاری قاعده و وظیفه‌ای داریم به‌نام اصلاح‌ و پوزش.»

او گفت که منتظر استفاده پزشکیان از این قاعده است.

کاربری در ایکس با تاکید بر اینکه هنوز هم رای او به پزشکیان است، نوشت: «اما بی‌جا می‌کند رای دادن من را به مشت محکم بر دهان دیگران تعبیر می‌کند.»

او با بیان اینکه «صداقت و شفافیت با بی‌عاری فرق دارد»، نوشت که اگر اطرافیان پزشکیان بابت این حرف‌ها به او تشر نزنند،‌ «بزرگ‌ترین خیانت» را مرتکب شده‌اند.

کاربر دیگری در ایکس با یادآوری سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی و چهره نزدیک به پزشکیان که گفته بود «صدای کسانی که رای ندادند را شنیده است»،‌ نوشت که این‌ها «صدای چیزی را نشنیدند و گوش شنیدن ندارند» اما مانند «روباهی مکار» عمل می‌کنند.

یکی دیگر از کاربران در توییتر با تاکید بر اینکه «آن‌ها که رای ندادند نمی‌خواستند با شرکت در نا‌انتخابات عزتشان صفر شود»، خطاب به پزشکیان نوشت: «بر اساس کدام آموزه اکثریت قاطع که رای نداد و تبلیغِ نه کرد، باید مشت بخورد؟‌»

انتقادها به پزشکیان در حالی است که یک‌شنبه هفته آینده (هفتم مرداد ماه) مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برگزار می‌شود.

سه‌شنبه نهم مرداد، مراسم تحلیف پزشکیان در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy