Monday, Jul 22, 2024

صفحه نخست » جوابیه "قاطع" موسس نیروی دریایی سپاه به توهین پزشکیان به مردم

سخنان محمد باقر بختیار درارتباط با توهین پزشکیان به مردم از صحن علنی مجلس و افشاگری پشت پرده انتخابات و همکاری اصلاح طلبان با علی خامنه ای

ویژه خبرنامه گویا

sardar.jpgمحمد باقر بختیار کیست؟

برای شناخت درستی از کارنامه محمد باقر بختیار، باید به سالهای قبل از شروع رسمی جنگ ایران و عراق، و شروع مناقشات مرزی در کردستان و درگیری های تجزیه طلبان بازگشت، چرا که نام وی به همراه شهیدان محمد بروجردی و داوود کریمی به عنوان یکی از فرماندهان اصلی مبارزه با جدایی طلبی مطرح است.

تنها ۱۰ روز پس از تغییر حکومت مرکزی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، پادگان ارتش در مهاباد، به تاریخ ۲ اسفند ۱۳۵۷ توسط چریک های فدایی خلق، سقوط کرد. محمد باقر بختبار تنها ۸ روز پس از سقوط پادگان ارتش، در روز دهم اسفند ۱۳۵۷ خود را به منطقه رساند و به مبارزه با جدایی طلبان پرداخت. از این رو، تا قبل از تاسیس نیروی دریایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۱ به دست محمد باقر بختیار، بیشتر سمت ها و فعالیت های وی در جبهه شمال غرب و غرب متمرکز است. محمد باقر بختیار در زمان خدمت در استان ایلام، فرماندهی ۹ محور عملیاتی (مرز جنگی) از سومار تا دهلران را، که بیش از ۱۰۰ کیلومتر مرزی را در بر می گرفت بر عهده داشت.

این ۹ محور که شامل محورهای، سومار، میمک، کانی سخت، گنج ویس، تنگه کنجان چم، ارتفاعات زیل، محورهای دشت مهران شامل چنگوله، قلاویزان و دهلران می باشد، جبهه میانی غرب کشور را تشکیل می داد. محمد باقر بختیار، در زمان فرماندهی محور های سومار تا دهلران، عملیات حجر بن عدی را طراحی و فرماندهی کرد، که به واسطه مجروحیت در عملیات، در بیمارستان ایلام بستری شد. پس از مرخص شدن از بیمارستان ایلام، مسئولیت تاسیس و فرماندهی اطلاعات و عملیات رزمی استان ایلام به وی سپرده شد. وی پس از تاسیس اطلاعات و عملیات رزمی سپاه ایلام، با حفظ سمت، به تشکیل تیپ ۱۱۴ امیر المومنین ایلام مبادرت ورزید. پس از تشکیل تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین و آموزش و تربیت نیروها در پادگان شیشدار، مسئولیت فرماندهی تیپ را در عملیات فتح المبین بر عهده داشت.

در عملیات فتح المبین، نیرو های تحت فرماندهی محمد باقر بختیار در تیپ امیر المومنین، به همراه تیپ ۱۴ امام حسین به فرماندهی شهید خرازی، در یک محور وظیفه عملیات را بر عهده داشتند. پس از عملیات فتح المبین، محمد باقر بختیار به سمت جانشین فرمانده کل سپاه ایلام منصوب شد.

پس از مدتی، مسئولیت تاسیس نیروی دریایی سپاه، از سمت مسئول آموزش کل سپاه پاسداران، که در آن موقع باقر ذوالقدر عهده دار آن بود به محمد باقر بختیار ابلاغ گردید. از این رو، محمد باقر بختیار، در سال ۱۳۶۱ به تاسیس نیروی دریایی سپاه پرداخت و فرماندهی این نیرو را تا قبل از عملیات خیبر بر عهده داشت. طی دسیسه معروف به "کودتای خزنده در سپاه" محسن رضایی وی را به علت طرفداری از آیت الله منتظری و مخالفت با دخالت سپاه پاسداران در سیاست، قبل از عملیات خیبر از فرماندهی نیروی دریایی کنار کرد.

با این حال محمد باقر بختیار در جبهه های جنگ به صورت داوطلب شرکت می کرد. محمد باقر بختیار در ادامه به همراه سردار یوسف فروتن، بنیاد تعاون سپاه پاسداران را پایه گذاری کرد، که بار دیگر پس از به ثمر رسیدن این تشکیلات، محسن رضایی وی رابه دلایل سیاسی جایگزین کرد. محمد باقر بختیار در انتهای جنگ ۸ ساله، و رهبری علی خامنه ای در سال ۱۳۶۸، با نوشتن نامه ای مستقیم به خامنه ای، از سپاه پاسداران استعفای سیاسی داد. واسطه این استعفای سیاسی، وی در ۲ دادگاه نیرو های مسلح و انقلاب، محاکمه غیابی شده و در هر کدام به ۳سال حبس محکوم شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy