Sunday, Jul 28, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: آقای پزشکیان از دختر محترم و متین خود بیاموزید

ganji.jpgپزشکیان از خانم بسیار محترم و متین پزشکیان بیاموزد: فرصت سوزی سیاست خارجی و داخلی

اکبر گنجی

🔹پزشکیان نباید ریاست جمهوری را با سخنرانی اشتباه بگیرد. او باید به شدت کار کند و یک ثانیه هم وقت اضافی ندارد. روضه خوانی را به دیگران واگذار کند که جمهوری اسلامی تعداد بسیاری تولید کرده است.

🔹خانم پزشکیان- دختر با وقار او- در دوران انتخابات و پس از آن بسیار یار پدر بود و با سکوت اش به پیروزی پدر کمک زیادی کرد. گاه سخن گفتن (مانند دختر قالیباف و دختر جلیلی در مصاحبه انتخاباتی) کاملاً به زیان فرد تمام می شود. خانم پزشکیان برخلاف همسر ابراهیم رئیسی بسیار خوب ظاهر شده است.

🔹پزشکیان در بسیاری موارد نباید سخن می گفت و گفت. اما در فرصت بسیار مهم و کلیدی ای که باید سخن می گفت، هیچ نگفت. پزشکیان در مراسم تنفیذ که تقریباً کل زمامداران جمهوری اسلامی و مقامات خارجی حضور داشتند، باید جهت گیری های سیاسی (داخلی و خارجی) ، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و...دولت اش را بیان می کرد تا پیامی روشن به همگان دهد و آن را در حضور رهبری تثبیت کند.

🔹اما او این فرصت بزرگ را از دست داد و به تکرار نکاتی پرداخت که بارها و بارها آنها را گفته بود. پزشکیان در روز تنفیذ نشان داد که یا کارشناس محور نیست و یا کارشناسانش واقعاً کارشناسان با تجربه ای نیستند. باید خرابکاری های بزرگ را به شدت نقد کرد تا تکرار نشوند. این بیشترین خدمت به رئیس جمهور است. این فرصت مهم از دست رفت و اینک سکوت و کم سخن گفتن- جز موارد ضروری- باید سیاست او باشد.


🔹دیپلمات ها و مشاوران حوزه سیاست خارجی چون ظریف و عراقچی باید پیش نویس نطق روزهای آغازین مهر ماه پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل را در اسرع وقت تهیه کنند تا به تایید رهبری برساند و او آماده قرائت آن شود. آنجا، جای گاف دادن و اشتباه قرائت کردن نیست. آنجا جای کنار گذاشتن متن مکتوب و آخوندی سخن گفتن نیست. جمهوری اسلامی همه را آخوند و روضه خوان کرده است.

🔹پزشکیان باید در مجمع عمومی سازمان ملل چون محمد خاتمی ظاهر شود. گفت و گوی تمدنهای خاتمی به تصویب سازمان ملل رسید و چهره دیگری از ایران به جهان نشان داد که بسیار مثبت بود. سخنرانی پزشکیان باید حاوی یک نکته محوری و کلیدی باشد که دولتهای خارجی بپذیرند که ایران پیام جدیدی دارد(در این مورد نمی توان بحث علنی کرد، باید مشورتهای جدی غیر علنی صورت گیرد و رکن رکین گفتار تهیه شود).

🔹اگر آیت الله خامنه ای زیر بار تغییر سیاست نسبت به زنان می رفت و دستکم سه وزیر زن در کابینه پزشکیان را می پذیرفت، «نگاه زنانه غیر خشونت آمیز به سیاست» می توانیست موضوع محوری نطق او باشد. در این صورت هر سه وزیر زن را هم باید حتماً حتماً با خود به مجمع عمومی سازمان ملل می برد. احتمال پیروزی کاملا هریس را نباید دستکم گرفت. شاید هم بایدن پیر هریس را به جای خود به مجمع بفرستد که به نمایندگی از آمریکا سخن بگوید.

🔹من به شدت نگران هستم که پزشکیان و مشاورانش فرصت مهم مجمع عمومی سازمان ملل را هم از دست بدهند. اینجا بحث شخصی نیست، بخواهیم یا نخواهیم او به نمایندگی از ایران سخن می گوید و می تواند مانند خاتمی و احمدی نژاد دو چهره متفاوت و متعارض از ایران به رخ کشد.

🔹چهرهایی که احمدی نژاد و رئیسی و خاتمی از ایران ساختند، به نام همه ایرانیان- از جمله براندازان و مدافعان فروپاشی جمهوری اسلامی - هم تمام شد. پرسش: کجایی هستی؟ پاسخ: ایرانی. پرسش: آهان، همانجا که احمدی نژاد رئیس جمهور شماست؟ پاسخ: به خدا من اصلاً جمهوری اسلامی را قبول ندارم و دشمن آن هستم. پاسخ: ولی احمدی نژاد که از آسمان نیامده است، او در زمین ایران زاده شده و رئیس جمهور کشور شماست. پاسخ: بابا کوری و نمی بینی که ما در جلوی سازمان ملل در نیویورک جمع شدیم تا سخنرانی پزشکیان را به هم بزنیم؟ پرسش: کجایی هستی؟ پاسخ: ایرانی. پرسش: بله، سال آینده هم در برابر سازمان ملل علیه رئیس جمهورتان تظاهرات می کنید؟ ما هم نگران رئیس جمهور دیوانه مان دونالد ترامپ هستیم و علیه او تظاهرات می کنیم. خدا حافظ تا سال بعد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy