Wednesday, Aug 21, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا- بخش یک: ایالت دلور، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri_2.jpgایالت تاریخی دلوِر در شمال شرقی آمریکا به مرکزیت دوور یکی از مستعمرات سیزده‌گانه بود که بر علیه استعمار بریتانیا قیام کردند که نتیجه آن منجر به انقلاب آمریکا شد و در ۴ ژوئیه سال ۱۷۷۶ میلادی اعلام استقلال و هر کدام جداگانه خودمختار شدند. دلوِر مانند دیگر مستعمرات سیزده‌گانه بصورت خودمختار اداره می‌شد تا سرانجام در تاریخ ۷ دسامبر ۱۷۸۷ بعنوان اولین ایالت قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را تصویب و بنوعی بنیانگذار این کشور شد. مرغ آبی (Blue Hen chicken) لقب هنگ این ایالت به رهبری جان هسلت (John Haslet) در ارتش قاره یا همان انقلابیون بود که سربازانش به شجاعت خود معروف بودند و این ایالت محل نبرد کوچ بریج (Battle of Cooch's Bridge) بین نیروهای انقلابی و استعمارگران بریتانیایی بود.

دلاور در واقع کشوری بود که برده‌ داری در آن آزاد بود اما فراگیر نبود و در زمانی که جنگ داخلی شروع شد شمال این ایالت طرفدار اتحادیه اما بسیاری از جنوب این ایالت همنظر با کنفدراسیون یا ایالت های شورشی و به ارتش آن پیوستند. از آنجایی که فرماندار وقت و قانونگذاران ایالتی طرفدار اتحادیه بودند با اکثریت قاطع رای به ماندن در اتحادیه دادند. جزیره پی پچ این ایالت یکی از مراکز بزرگ نگهداری اسرای جنگی در دوران جنگ داخلی بود. دلوِر در آن زمان ایالتی صنعتی بود و صنعت این ایالت بطور قابل توجهی برای تامین نیازهای ارتش اتحادیه فعال بود. ویلمینگتون مهمترین شهر این ایالت می‌باشد که در جنگ داخلی آمریکا با تولید نیمی از باروت مورد نیاز ارتش اتحادیه نقش مهمی داشت. بطوریکه کارگران شرکت دوپانت به مالکیت خانواده دوپانت (Du Pont) از خاندان‌های ثروتمند آمریکا که با سرمایه گذاری در این صنعت از سرمایه گذاران اصلی این صنعت در تاریخ دلوِر می‌باشند شبانه روز کار می‌کردند. هنری آلگرنون دوپونت از اعضای این خانواده بود که در جنگ داخلی در ارتش اتحادیه خدمت کرد و بعلت لیاقتی که از خود در نبرد سیدار کریک نشان داد مدال افتخار دریافت کرد. شرکت کشتی‌سازی هارلن‌اند هالینگزوورث در جریان جنگ داخلی با ساختن کشتی نیروی دریایی ارتش فدرال را تجهیز می‌کرد.

بر اساس آخرین سر شماری جمعیت این ایالت ۱.۰۳۱.۸۹۰ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۵۸.۹ سفیدپوست، ۲۴.۱ درصد سیاه‌پوست، ۱۱.۱ درصد اسپانیولی‌زبان یا لاتین‌تبار، ۴.۴ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۷ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۳.۱ درصد از دیگر نژادها تشکیل شده است.

دانشگاه دلاور یکی از ۱۰ دانشگاه قدیمی ایالات متحده که در سال ۱۷۴۳ بعنوان یک مدرسه تاسیس و با مرور زمان به دانشگاه تبدیل شد و شخصیت‌هایی مانند: جورج رید از امضا کنندگان اعلامیه استقلال در آن تحصیل کردند، دانشگاه ایالتی دلاور، کالج وسلی و دانشگاه ویلمینگتون از جمله موسسات علمی و آموزشی این ایالت می‌باشند.

دلوِر در تولید دارو، مواد شیمیایی صنعتی و پلاستیکی بسیار فعال و از آن بعنوان پایتخت شیمیایی جهان یاد می‌شود و شرکت دوپانت (DuPont) که یکی از برترین شرکت‌های تولید کننده مواد شیمیایی در جهان می‌باشد در این ایالت قرار دارد. بعلت معافیت‌های مالیاتی ارائه شده، شرکت‌های زیادی در این ایالت ثبت شده‌اند، بطوریکه بیش از نیمی از شرکت‌های موجود در بورس اوراق بهادار نیویورک در این ایالت ثبت شده‌اند.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون (آگوست ۲۰۲۴) ایالت دلوِر در همه ۵۹ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شرکت کرده است که از این تعداد ۲۵ دوره حزب دموکرات، ۱۸ دوره جمهوری‌خواه، هشت دوره فدرالیست، چهار دوره حزب ویگ، جمهوری‌خواه دموکراتیک و جمهوری‌خواه ملی نیز هر کدام دو دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند.

برای بررسی این انتخابات را به سه بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۴۸ که ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد که فدرالیست‌ها هشت دوره، حزب ویگ چهار دوره، جمهوری‌خواه دموکراتیک و جمهوری‌خواه ملی هر کدام دو دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند. در بخش دوم از سال ۱۸۵۲ الی ۱۹۳۲ که ۲۱ دوره از این انتخابات برگزار شد و از ۱۱ دوره اول آن ۱۰ دوره دموکرات‌ها و یک دوره جمهوری ‌خواهان برنده و از ۱۰ دوره دوم همین بخش ۹ دوره جمهوری‌ خواهان و یک دوره دموکرات‌ها برنده شدند. در بخش سوم از سال ۱۹۳۶ الی ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۲۲ دوره از این انتخابات برگزار شد که ۱۴ دوره دموکرات‌ها و هشت دوره جمهوری‌‌خواهان برنده شدند. تا سال ۱۹۸۸ دو حزب با هم در رقابت بودند و هر چند دوره برنده عوض می‌شد اما از سال ۱۹۹۲ تاکنون دموکرات‌ها برنده هر هشت دوره این انتخابات هستند. همانطور که مشاهده می‌کنیم دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۵ دوره در مقابل جمهوری‌خواهان با ۱۸ دوره برتر می‌باشند و در سال‌های اخیر نیز بهتر عمل کرده و برنده هشت دوره اخیر این انتخابات می‌باشند.

دونالد ترامپ و کاملا هریس به ترتیب از حزب جمهوری خواه و دموکرات کاندیداهای این دوره انتخابات می باشند.

در انتخابات نهایی ریاست‌‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در این ایالت جو بایدن با ۵۸.۷ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۹.۸ درصد آرا شد و سه رای الکترال ایالت دِلاوِر را به خود اختصاص داد. با توجه به اینکه این ایالت خانه جو بایدن محسوب می شود، دور از ذهن نیست که حمایت وی از خانم هریس منجر به پیروزی وی با رای بالا در این ایالت بشود.

از سال ۱۷۸۹ الی ۲۰۲۴ تعداد ۵۱ سناتور در این ایالت خدمت کرده‌اند که از این تعداد ۱۸ تن عضو حزب دموکرات، ۱۲ تن جمهوری‌خواه و ۲۱ سناتور از دیگر احزاب بوده اند.

با بررسی این انتخابات مشاهده می‌کنیم که اولین سناتور دموکرات سال ۱۸۵۱ و اولین سناتور جمهوری‌خواه نیز ۱۸۸۹ میلادی رای آوردند. دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات با ۱۸ سناتور دست برتر را دارند و در دَهه‌های اخیر نیز بهتر عمل کرده و یکی از صندلی‌های این ایالت در مجلس سنا را از سال ۱۹۷۳ و دیگری از سال ۲۰۰۱ در دست دموکرات‌ها می‌باشد که نشان از دموکرات بودن مردم دلوِر در این انتخابات دارد.

توماس.آر.کارپر و کریستوفر.آ.کونز هر دو با عضویت در حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می‌باشند.

جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا با ۳۶ سال حضور در سنا ۲۰۰۹-۱۹۷۳ از حزب دموکرات و ویلیام.و.راث جونیور از حزب جمهوری خواه با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا ۲۰۰۱-۱۹۷۱ با سابقه‌ترین سناتورهای تاریخ این ایالت بودند.

علاوه بر خانواده دوپانت که بطور تاریخی از خانواده‌های مهم این ایالت هستند، خانواده بِیِرد (Bayard) نیز نامشان با تاریخ این ایالت تنیده و از خانواده‌هایی بودند که سالیان مدید صاحب کرسی این ایالت در مجلس سنا آمریکا بودند. سناتور ریچارد باست پدر خانم سناتور جیمز.ا. بِیِرد ارشد و از امضا کنندگان قانون اساسی ایالات متحده در سال ۱۷۸۷ بود. دو تن از پسران سناتور بِیِرد بنام‌های ریچارد.اچ. بِیِرد و جیمز.آ. بِیِرد جونیورو دو تن از نوادگان وی بنام های توماس.اف. بِیِرد ارشد و توماس.اف.بِیِرد جونیور همگی سابقه سناتوری این ایالت در مجلس سنا آمریکا را داشتند.

از سال ۱۷۸۹ الی ۲۰۲۴ تعداد ۶۳ نماینده از ایالت دلوِر راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده‌اند که ۱۳ تن از این نمایندگان سابقه سناتوری را نیز در پرونده کاری خود داشتند.

از این ۶۳ نماینده ۲۳ تن عضو حزب دموکرات، ۲۰ تن جمهوری‌خواه، هشت تن فدرالیست، دو تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، دو تن حزب ویگ، یک تن حزب آمریکایی‌ها یا بومیان آمریکا

، یک تن حزب اتحادیه ، یک تن حزب اتحادیه بدون قید و شرط که همان حزب اتحادیه می‌باشد که از سال ۱۸۶۱ به این نام تغییر کرد، یک تن طرفدار دولت و چهار تن نمایندگانی بودند که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو احزاب ضد جکسونیان و ویگ، یک تن ضد جکسونیان و آدامز، یک تن فدرالیست و جکسونیان و یک تن عضو احزاب جمهوری‌خواه دموکراتیک و مخالف دولت بودند.

دلوِر ایالت کوچکی می‌باشد و فقط یک کرسی در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و همیشه بین دو حزب در گردش بوده است. دموکرات‌ها علاوه بر اینکه در طول تاریخ این انتخابات با ۲۳ نماینده در مقابل جمهوری‌خواهان با ۲۰ تن برتر هستند، از سال ۲۰۱۱ نیز همین تک کرسی را در اختیار دارند.

لیزا بلانت راچستر از حزب دموکرات نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا می‌باشد.

قبل از ورود به مبحث فرمانداری لازم بذکر است، جان کارنی هفتاد و چهارمین فرماندار ایالت دلوِر می‌باشد، اما تعداد اشخاصی که به این مقام رسیدند ۷۱ تن می‌باشد و دلیل این اختلاف این می‌باشد که جوزف هسلت، چارلز پولک جونیور و البرت اِن کارول سه فرمانداری بودند که در دو دوره غیر متوالی رای آوردند. بطور مثال جوزف هسلت بعنوان بیست و هفتمین و سی‌امین فرماندار ثبت شده است و این ثبت مجزای دوره‌های این سه فرماندار باعث شده که جان کارنی فرماندار حال حاضر دلوِر هفتاد و چهارمین فرماندار این ایالت خوانده شود ولی در واقع ۷۱ تن در ۷۴ دوره فرمانداری بودند.

از سال ۱۷۷۷ میلادی تا کنون ۷۱ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که ۲۱ تن دموکرات، ۱۶ تن جمهوری خواه، ۱۲ تن حزب فدرالیست، پنج تن حزب ویگ، چهار تن جمهوری‌خواه دموکراتیک، یک تن حزب اتحادیه یا همان اتحادیه بدون قید و شرط که همان حزب اتحادیه می‌باشد که از سال ۱۸۶۱ به این نام تغییر کرد ، یک تن حزب جمهوری‌خواه ملی، یک تن حزب بومیان آمریکا، یک تن با تغییر حزب و عضویت در دو حزب فدرالیست و ویگ و ۹ تن فرماندارانی که بدون حزب بودند و در واقع در زمان مسئولیت آنها هنوز احزاب سیاسی آمریکا شکل نگرفته بودند و چون دلوِر بعد از اعلام استقلال از بریتانیا تا پیوستن به ایالات متحده در سال ۱۷۸۷ بصورت مستقل اداره می‌شد به این ۹ تن رئیس جمهور دلاور که معادل فرماندار می‌باشد، گفته می‌شد و توماس کالینز نهمین تن از این افراد بود که در دوران وی قانون اساسی ایالات متحده تصویب و عنوان فرماندار جای خود را به رئیس جمهور داد. اما همانگونه که گفته شد همه این ۹ تن بعنوان فرمانداران ایالت دلور در تاریخ ثبت شده‌اند.

از این تعداد فرماندار بعضی یک دوره و بعضی دو دوره در این مقام بودند. در سال ۱۸۳۶ میلادی اولین فرماندار از حزب دموکرات انتخاب شد اما جمهوری‌خواهان تا سال ۱۸۹۵ هیچ فرمانداری نداشتند و در این سال اولین جمهوری‌خواه در ایالت دلوِر به مقام فرمانداری رسید. همانطور که آمار نشان می‌دهد دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات با ۲۱ فرماندار در مقابل جمهوری‌خواهان با ۱۶ فرماندار برتر و از سال ۱۹۹۳ تاکنون که ۲۰۲۴ می‌باشد هر چهار فرماندار دلوِر نیز از این حزب می‌باشند.

جان کارنی فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می‌باشد.

نکته‌ای که در تاریخ این انتخابات وجود دارد این است که هنری مولستون از حزب فدرالیست برای این مقام انتخاب شد ولی قبل از اینکه شروع بکار کند درگذشت.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های دلوِر در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این ایالت با ۲۵ دوره در مقابل جمهوری‌خواهان با ۱۸ دوره برتر که هشت دوره دموکرات‌ها مربوط به هشت دوره اخیر می‌باشد و مجددا دموکرات‌ها در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا، نمایندگان و فرمانداری به ترتیب با ۱۸ سناتور و ۲۳ نماینده و ۲۱ فرماندار در مقابل جمهوری‌خواهان با ۱۲ سناتور، ۲۰ نماینده برتر و ۱۶ فرماندار برتر و هر دو سناتور، تک نماینده و فرماندار حال حاضر این ایالت از حزب دموکرات می‌باشند می‌توان گفت در طول تاریخ دموکرات‌های دلوِر دست برتر را داشتند و هم اکنون نیز یک ایالت کاملا دموکرات می‌باشد.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy