Friday, Aug 2, 2024

صفحه نخست » اکبر گنجی: کاش آیت الله خامنه ای ۸۵ ساله می ترسید

ganji.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

🔹از صبح چهارشنبه همه رسانه های بیرون کشوری و افراد بسیار زیادی در شبکه های اجتماعی این لحظه از نماز میت برای اسماعیل هنیه را منتشر کرده می گویند خامنه ای به شدت ترسیده است و حتی در نماز هم إحساس امنیت نمی کند و نگران عملیات دولت اسرائیل است تا او را هم بکُشند و کار جمهوری اسلامی به سرعت تمام است.

🔹ظاهراً این ها فکر می کنند که خانه خامنه ای امن تر از محل سابق نماز جمعه است. آیا نمی دانند که تجهیزات واحدی در هر دو جا برای دفاع و مقابله نصب شده بود. آیا این اولین ترور اسرائیل در ایران بود؟ مگر پس از تجاوز قبلی اسرائیل و واکنش ایران به اسرائیل همه در انتظار واکنش اسرائیل نبودند و او در همه مراسم هایی که برگزار می شد (نماز میت برای رئیسی و دیگر کشته شدگان، مراسم سالگرد خمینی در مرقد او، و...) شرکت نکرد؟

🔹در جنگ و کودتای نوژه آیت الله خمینی حاضر به ترک منزلش نشد. آیت الله خامنه ای هم در جنگ شرکت داشت. کاش می ترسیدند. خامنه ای بارها گفته است چرا رضا شاه نجنگید و تحت فشار انگلیسی ها از کشور خارج شد؟ او باید در برابر دشمنان متجاوز می ایستاد و حداکثر کشته می شد، نه اینکه به ایران خیانت کند و کشور را سریع تقدیم متفقین کند و خودش هم به تبعید برود و سه سال بعد در آفریقای جنوبی بمیرد. به تعبیر دیگر، خامنه ای می گوید من تا آخرش ایستاده ام و شهید خواهم شد. خامنه ای در ۸۵ سالگی چه چیز برای از دست دادن دارد؟ در آخر عمر اگر به هر صورتی کشته شود، پیروان و مریدانش در ایران و خاورمیانه او را یک شهید بزرگ تاریخ به شمار خواهند آورد.

🔹تاریخ نشان داده که افرادی که موقتاً به حاشیه رانده می شوند، دوباره می توانند به متن بازگردند. آیا رضا شاه و محمد رضا شاه اکنون همان چهره ای را دارند که در دوران پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی مصدق تا وقوع انقلاب ۱۳۵۷ داشتند؟ شیخ فضل الله نوری در مشروطه اعدام شد، اما او از تاریخ (منظور بازیگران و عاملان تاریخی است، تاریخ موجود خارجی نیست) انتقام گرفت در دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ به «شیخ شهید» تبدیل شد و در انقلاب اسلامی خود را بالا کشید. اما اکنون چند دهه است که دوباره به حاشیه رفته است.

🔹اگر به سراسر جهان بنگریم راست افراطی سر کشیده و چپ به حاشیه رفته است. تاریخ بارها شاهد اینگونه بالا و پایین رفتن ها بوده و هیچ کس نمی تواند به طور قطع بگوید در آینده «راست افراطی» و «چپها» چه وضعی خواهند داشت؟ تاریخ باز است و تابع قوانین جبری (اگر اصولاً چنین قوانینی وجود داشته باشد. فلسفه علم کارل پوپر همه قوانین علمی را ظنی و ابطال پذیر تجربی به شمار می آورد) نیست که مسیر او را تعیین کنند.

🔹در طول ۴۵ سال گذشته هزاران بار مخالفان جمهوری اسلامی اعلام فروپاشی سریع نظام را کرده اند، اما ۴۵ سال گذشته و آن آرزو محقق نشد. آیا قانونی در علوم اجتماعی وجود دارد که با آن فروپاشی یا تداوم جمهوری اسلامی یا هر رژیم سیاسی دیگری را پیش بینی کنیم؟ خیر. هر دو طرف باز است و تابع بازیگران و عاملان تاریخی است.

🔹خامنه ای و بسیاری از پیروانش نشان داده اند که آماده «شهادت» هستند. مهم نیست مخالفانشان آنها را «شهید» به شمار نیاورند، مهم این است که مطابق آموزه های دینی خود را شهید می دانند و پیروانشان هم آنان را شهید به شمار خواهند آورد. مردم ایران برای ژنرال قاسم سلیمانی که توسط دولت ترامپ ترور شد، بزرگترین تشییع جنازه تاریخی ایران را برگزار کردند. با اینکه اکنون قاسم سلیمانی در وضعیت قبلی قرار ندارد، اما در خاورمیانه و در آنچه «جبهه مقاومت» نامیده می شود، یک اسطوره به شمار می رود.

🔹شجاعت بسیار نیکوست و از فضائل بزرگ است و هیچ کس را نباید به بزدلی دعوت کرد. اما بی باکی و بی‌احتیاطی چیز دیگری است. محاسبات عقلانی شرط لازم سیاستمدار شجاع است. خمینی و خامنه ای نشان دادند که رهبران بسیار ریسک پذیری هستند. خمینی زیر بار پایان دادن به جنگ پس از فتح خرمشهر و گرفتن خسارت از کشورهای عربی نرفت و این آسیب فراوانی به ایران و ایرانیان زد. خامنه ای هم ۳۵ سال است ایستاده و ریسک های فراوانی کرده و همیشه گفته است، ایران وارد جنگ نمی شود و نخواهد شد.

🔹از کجا معلوم که شجاعت آیت الله خامنه ای بی باکی نباشد؟ از کجا معلوم که تحلیل و محاسباتش در مورد عدم وقوع جنگ غلط نباشد؟ مگر بارها در طول تاریخ یک خطا یا رخداد بی اهمیت موجب جنگ های بزرگ نشده است؟

🔹اما من به شدت نگران پرتاب ایران به «سیاهچاله» جنگ هستم. من می ترسم و به شدت هم می ترسم. خواب های بدی برای ایران دیده اند و عقلانیتِ عملی (عقل دوراندیش محاسبه پذیر و...) و احتیاط شرط لازم است. وقتی خطر بسیار بزرگ است و پای موجودیت و نابودی ایران و ایرانیان در میان است، ترس بسیار هم خوب است. ما به شهدای جدید نیاز نداریم، در جنگ ۸ ساله به اندازه کافی شهید داده ایم. ما به یک ایران توسعه یافته و آزاد و دموکراتیک نیاز داریم. «دموکراسی در داخل و صلح با جهان» باید شعار ما باشد.

🔹بهیموثِ اسرائیل که در جنگ شش روزه شش ارتش بزرگ عربی را در شش روز شکست داد، اینک ۱۰ ماه است که در حال هیروشیمایی کردن غزه است و به تحقیق مجله علمی لنست، در ۹ ماه اول ۱۸۶ هزار فلسطینی را به طور مستقیم و غیر مستقیم کشته است. به لبنانی ها هم گفته است که اگر وارد جنگ شویم، لبنان را هم به یک غزه دیگر تبدیل می کنیم. استراتژی اسرائیل همیشه همین بوده است. باید دشمن را چنان وحشیانه و بی رحمانه و بی نظیر نابود کرد که دیگر هیچ کس نتواند نزدیک اسرائیل هم شود. غزه یک مدل برای همه است. آنها بارها تهدید کرده اند که ما می توانیم در جنگ با ایران، ایران را کاملاً نابود کنیم. یعنی از طریق بمباران اتمی. اسرائیل واقعاً اگر گیر کند چنین خواهد کرد و دولتهای غربی هم از او حمایت خواهند کرد. همانطور که اکنون از نسل کشی اسرائیل در غزه حمایت می کنند. این «بهیموٍثِ» خودشان است.

Behemoth3.jpg

🔹اسرائیل ۱۰ ماه است که در غزه به دام افتاده و به دنبال راه برونشویی می گردد. ۱۰ ماه جنگ برای کشوری که هیچگاه جنگ بلند مدت نکرده و استراتژی اش نابودی دشمن در سریعترین زمان ممکن است، بسیار زیاد است. با این همه هیچ تاریخی برای اتمام جنگ وجود ندارد و نتانیاهو هم خواهان پایان جنگ نیست. نتانیاهو در سفر به آمریکا رسماً گفت که همانگونه که آمریکا و انگلیس و فرانسه و...در شب موشک و پهپاد باران اسرائیل از سوی ایران به کمک اسرائیل آمدند و موشک ها و پهپادهای ایران را سرنگون کردند، اینک باید و در یک جبهه با ایران بجنگیم. نتانیاهو بر این باور است که جنگ با ایران راه نجات است. چون در صورت وقوع جنگ با ایران، همه دولتهای غربی به رهبری آمریکا به جنگ با ایران خواهند آمد. دولتهای غربی دوباره اجازه ندادند در شورای امنیت اسرائیل به دلیل ترور هنیه در تهران محکوم شود. آنها به صراحت گفتند که اگر ایران به اسرائیل واکنش نشان دهد، ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد. این «بهیموٍثِ» خودشان است.

🔹من به شدت می ترسم و امیدوارم که خامنه ای هم به اندازه من بترسد. احتیاط و دست شستن از احساسات به شدت تحقیر شده، شرط عقلانیت و مصلحت اندیشی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy