Tuesday, Aug 6, 2024

صفحه نخست » اختصاصی ایران وایر؛ روسیه حمله احتمالی ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند

ruwire.jpgیک دیپلمات ایرانی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در گفت‌وگو با «ایران وایر» می‌گوید: «روسیه گفته هرگونه اقدام نظامی ایران و متحدانش علیه اسراییل را که منجر به کشته شدن غیرنظامیان در اسرائیل شود، قویا و به‌طور رسمی محکوم می‌‌کند.»

او با توضیح این که صدها هزار شهروند روسیه در اسرائیل زندگی و کار می‌کنند، می‌گوید: «در صورت به‌خطر افتادن غیرنظامیان در اسرائیل ممکن است شهروندان روسیه نیز که در آن کشور زندگی می‌کنند، آسیب ببینند.»

خبرگزاری «رویترز»، روز سه‌شنبه ۱۶مرداد ۱۴۰۳، به نقل از دو مقام بلندپایه ایران نوشت «ولادیمیر پوتین»، رییس‌جمهور روسیه از «علی خامنه‌ای» خواسته است پاسخ خود به ترور «اسماعیل هنیه» را محدود کرده و از حمله به غیرنظامیان اسرائیلی خودداری کند.

این خبرگزاری نوشته این پیام را «سرگئی شویگو»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه که در روزهای گذشته با مقامات بلندپایه ایرانی دیدار داشته، منتقل کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این دیپلمات ایرانی ضمن تایید خبر رویترز توضیح می‌دهد که در پیام ولادیمیر پوتین به مقامات ایرانی درباره موضوع آزادی گروگان‌های اسرائیلی نیز صحبت شده است. این دیپلمات ایرانی می‌گوید: «روسیه از ایران خواسته از نفوذ خود بر حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی استفاده کند.»

به گفته این دیپلمات ایرانی، روسیه همچنین گفته از نفوذ خود در اسرائیل استفاده می‌کند تا اسرائیل نیز به عملیات خود در خاک ایران خاتمه دهد، چون این اقدامات را مغایر با قوانین بین‌المللی می‌داند.

یک هیات بلندپایه روسیه به ریاست «سرگئی شویگو»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و یکی از نزدیک‌ترین افراد به ولادیمیر پوتین، روز دوشنبه ۱۵مرداد ۱۴۰۳ وارد تهران شد.

گفته می‌شد او به‌ دعوت «علی‌اکبر احمدیان»، نماینده‌ خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی در تداوم همکاری‌های راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه وارد تهران شده و قرار است با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. اما، سفر او در آستانه بالارفتن تنش‌ها بین ایران و اسرائیل با گمانه‌زنی‌هایی درباره میانجی‌گری روسیه برای جلوگیری از تنش در منطقه همراه بود.

به گفته دیپلمات ایرانی، سرگئی شویگو پیام روسیه را درباره پاسخ ایران به اسرائیل به مقامات بلندپایه رسانده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، شویگو با «مسعود پزشکیان»، رییس‌جمهور، علی‌اکبر احمدیان، نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای امنیت ملی و «محمد باقری»، رییس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار کرده است و درباره پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل صحبت کرده است.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس روز دهم مرداد پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران، در حمله‌ای منتسب به اسرائیل ترور شد. از آن روز مقامات ایرانی از جمله علی خامنه‌ای، بارها از خون‌خواهی و «مجازات سخت» اسرائیل صحبت کرده‌اند و گمانه‌هایی درباره حمله مستقیم ایران به اسراییل مطرح شده است.

در سال ۱۴۰۳ تنش بین ایران و اسرائیل بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. ۲۵ فروردین۱۴۰۳، جمهوری اسلامی در عملیات «صبح صادق» با حملات پهپادی و موشکی به‌طور مستقیم اسرائیل را هدف حمله قرار داد.

این حمله در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل کنسول‌گری ایران در دمشق و کشته‌شدن «محمدرضا زاهدی» از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انجام شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy