Tuesday, Aug 6, 2024

صفحه نخست » ۸۷ اعدام در یک ماه پس از انتخابات

ghezelhesar.jpg سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۷ مرداد ۱۴۰۳: حکم اعدام ۲۹ زندانی، ازجمله دو تبعه کشور افغانستان و یک شهروند بلوچ که عمدتا با اتهاماتی همچون «قتل عمد»، «مواد مخدر» و «تجاوز به عنف» به قصاص نفس و یا اعدام محکوم شده بودند، بامداد امروز به‌صورت گروهی در زندان قزل‌حصار کرج و زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) به اجرا درآمد. بدین ترتیب در یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۶ تیر ماه، دست‌کم ۸۷ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر نسبت به اعدام‌های بی‌سابقه زندانیان در زیر سایه تنش بین ایران و اسرائیل توسط جمهوری‌اسلامی هشدار می‌دهد و خواهان توجه فوری جامعه جهانی به ماشین کشتار در ایران است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «جمهوری‌اسلامی با سوء استفاده از توجه جامعه جهانی به تنش این حکومت با اسرائیل، درحال کشتار دسته‌جمعی زندانیان و تشدید فضای اختناق در ایران است. در صورت فقدان واکنش فوری جامعه جهانی، صدها نفر در ماه‌های آینده می‌توانند قربانی ماشین کشتار جمهوری اسلامی شوند. تمام کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند موظفند در قبال این جنایات و برای پیشگیری از جنایات بیشتر واکنش نشان دهند».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه، حکم اعدام ۲۶ مرد در زندان قزل‌حصار کرج و ۳ مرد دیگر در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) به‌صورت گروهی به اجرا درآمد. در بین این اعدام شدگان دو شهروند تبعه افغانستان نیز وجود دارد که با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. دو شهروند افغان دیگر دربین کسانی که جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده بودند حضور داشتند که با توقف اجرای حکم به سلول‌های خود بازگشتند.

سه زندانی که در زندان مرکزی کرج اعدام شدند، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.

هویت هفت تن از اعدام شدگان که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، عبدالله شهنوازی (شه‌بخش)، شهروند بلوچ، محمد کرمی (غلامی)، اسماعیل شرفی، فرود گراوند، شهاب ملکی، خلیل شاهوزی، رسول (نام فامیل نامشخص)، اهل تهران احراز شده است.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «در مجموع ۱۷ نفر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شده بودند، ۷ تن با اتهامات مربوط به مواد مخدر و ۲ تن نیز با اتهام تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده بودند».

لازم به ذکر است، برخی رسانه‌های حقوق بشری خبر از اعدام دو زن نیز در این روز دادند که تحقیقات ما در این زمینه ادامه دارد.

این ۲۹ زندانی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه، از زندان قزل‌حصار کرج و زندان مرکزی کرج (ندامتگاه)، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

تا لحظه تنظیم این گزارش هویت سایر زندانیانی که صبح امروز اعدام شدند، احراز نشده است. تلاش سازمان حقوق بشر ایران برای احراز هویت و اتهامات تمام اعدام شدگان صبح امروز ادامه دارد. گزارش تکمیلی در این خصوص منتشر خواهد شد.

اعدام گروهی ۲۶ زندانی در یک روز و در یک زندان طی دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. آخرین اعدام گروهی در این سطح در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۳۸۸ و در بحبوحه اعتراضات مردمی آن سال که به جنبش سبز معروف شد رخ داده بود. درطی این اعدام ۲۰ زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در یک روز در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy