Wednesday, Aug 7, 2024

صفحه نخست » قطعی گسترده برق در تهران، مردم به کولر ماشین پناه بردند

7-1.jpgایندیپندنت فارسی - درحالی‌که شرکت توانیر هرگونه «قطع برنامه‌ریزی‌شده برق» در تهران را تکذیب کرده است، گزارش‌های میدانی از قطعی گسترده برق طی ساعت‌های طولانی در مناطقی از پایتخت حکایت دارد. برخی از مردم نیز برای در امان ماندن از گرمای شدید در ساعت‌های قطع برق به کولرهای خودروهایشان پناه می‌برند.

سایت انتخاب با انتشار گزارشی در کانال تلگرامی‌اش به نقل از یکی از مخاطبانش نوشت که روز چهارشنبه هفدهم مرداد برق میدان وثوق در منطقه نارمک به مدت دو ساعت بدون اطلاع قبلی قطع شد. روز گذشته نیز برق همین منطقه به مدت دو ساعت قطع بود.

مخاطب دیگری نیز خبر داد که روز سه‌شنبه برق منطقه تهرانسر در غرب تهران از حوالی ساعت ۱۲ ظهر به مدت بیش از شش ساعت قطع بود. تماس‌های شهروندان به اداره برق منطقه نیز این پاسخ را در پی داشت که ظرفیت پست برق شهرک استقلال که برق تهرانسر را تامین می‌کند، از حد نصاب خارج شده است و آن‌ها باید شش تا هفت ساعت بی‌برقی را تحمل کنند تا شرایط به حالت عادی بازگردد.

شهروند دیگری به این رسانه خبر داد که یک کودک اوتیسم دارد که در گرمای شدید به هم می‌ریزد، با این حال از ساعت ۲۳ شامگاه سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه برق نداشته است.

در این گزارش آمده است که روز سه‌شنبه خیلی از مردم از شدت گرما و قطعی برق به خیابان‌ها و استفاده از کولرهای ماشین‌ها پناه آوردند. برخی خودروها نیز به دلیل نبود برق و باز نشدن درهای پارکینگ خانه‌ها در خیابان ساعت‌ها بلاتکلیف بودند. این در حالی است که وزارت نیرو و سایر مسئولان درمورد قطعی‌ها یا دست‌کم زمان آن اندک توضیحی به مردم نداده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مخاطبان ایندیپندنت فارسی در مناطق مختلف تهران نیز قطعی برق و در مواردی قطعی آب را تایید کردند. یکی از ساکنان میدان هروی تهران گفت که برق این منطقه روزانه بین دو تا سه ساعت قطع می‌شود. شهروند دیگری ساکن میدان رسالت نیز خبر داد که هر روز در ساعت‌های ظهر و در اوج گرما برق این منطقه قطع می‌شود.

دو شهروند دیگر ساکن منطقه‌های تهران‌پارس و جنت‌آباد در شرق و غرب تهران نیز قطعی روزانه برق را تایید کردند.

هم‌زمان گزارش‌های متعددی از قطع سراسری برق در دیگر نقاط شهری و روستایی ایران در حال انتشار است.

به‌رغم اینکه گزارش‌های میدانی، قطعی گسترده و طولانی برق در نقاط مختلف را اثبات می‌کند، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، روز سه‌شنبه ادعا کرد که چیزی به نام «قطعی برنامه‌ریزی‌شده برق» وجود ندارد.

این مقام دولتی مدعی شد «تنها گرمای هوا علت برخی حوادث مقطعی در شبکه برق است که با تلاش گروه‌های عملیاتی صنعت برق به سرعت حل می‌شود».

مدیرعامل شرکت توانیر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، قطعی برق در تهران را به «بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و گرمای شدید» نسبت داد و با گرفتن انگشت اتهام به سوی مصرف‌کنندگان خانگی از آن‌ها خواست مصرفشان را تا ۱۵ درصد کاهش دهند.

در نقطه مقابل شهروندان یادآور می‌شوند که طی ساعت‌های طولانی و در اوج گرما اصلا برق ندارند که بخواهند در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

مدیرعامل توانیر روز چهارشنبه نیز در مصاحبه با صداوسیما گفت که انتظار می‌رود رکورد مصرف از ۷۹ هزار مگاوات در روز چهارشنبه عبور کند.

بحران ناترازی تولید و مصرف برق در حالی ادامه دارد که با تصمیم دولت، برق صنایع به‌طور گسترده قطع می‌شود و طی روزهای متوالی هفته‌های اخیر اداره‌ها و بانک‌های بسیاری از استان‌های ایران یا تعطیل شدند یا ساعت کاری‌شان به شدت کاهش یافت.

ناترازی تولید و مصرف برق مساله‌ای است که تابستان هر سال در ایران مطرح می‌شود. دولتی‌ها مردم را به بدمصرفی متهم می‌کنند و کارشناسان زیرساخت‌های فرسوده شبکه برق و ناکارآمدی دولت در حل بحران را یادآور می‌شوند.

در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با تصمیم هیات دولت، اداره‌ها و بانک‌های استان‌های تهران و البرز تعطیل شدند. همچنین ساعت کاری اداره‌ها و بانک‌های ۱۳ استان سمنان، قم، خوزستان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، فارس، بوشهر، یزد، مرکزی، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه نیز در همین روز به شش تا ۱۰ صبح کاهش یافت.

با این حال، چنین به نظر می‌رسد که تعطیلی یک روز در هفته صنایع و قطع پیاپی برق مشترکان خانگی تاثیری در ناترازی تولید و مصرف برق نداشته است.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy