Tuesday, Aug 6, 2024

صفحه نخست » تکرار ماجرای جورج فلوید در ایران

floyd.jpgزانو گذاشتن پلیس بر گردن نوجوان افغان؛ شهروندان: افغان‌ستیزی پشتوانه دولتی دارد

ایران اینترنشنال - انتشار ویدیوی برخورد خشن یک عامل انتظامی با نوجوان مهاجر افغانستانی در شهرستان دماوند، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت. آنان فشار دادن زانوی مامور روی گردن این نوجوان را با ماجرای جورج فلوید در آمریکا در سال ۱۳۹۹ قیاس کردند که موجب اعتراضات گسترده‌ای در این کشور شد.

بسیاری از شهروندان نیز از این رخداد به عنوان نمونه‌ای از برخورد خشن پلیس با مردم و موج تازه افغانستانی‌ستیزی با پشتوانه دولتی یاد کردند.

هم‌زمان جمعی از معترضان به ضرب و جرح این نوجوان افغانستانی، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در برلین تجمع کردند.

افغانستان‌اینترنشنال روز چهارشنبه ۱۷ مرداد در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت یک مامور پلیس در روستای آبسرد شهرستان دماوند دست‌وپای یک نوجوان ۱۵ ساله افغانستانی به نام «سید مهدی» را گرفته و مامور دیگری زانویش را روی گردن او گذاشته است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این گزارش با اشاره به ویدیوی منتشر شده از صحنه بازداشت و حمله به این نوجوان اهل ولایت دایکندی افغانستان، اضافه کرد که او اکنون در بیمارستان بستری است.

در ویدیوی منتشر شده، مامورانی در کنار یک خودروی پلیس دیده می‌شوند که این نوجوان را روی زمین خوابانده‌اند.

در این ویدیو دیده می‌شود که ابتدا هر دو مامور با تمام وزن خود بر بدن این نوجوان فشار می‌آورند و در ادامه مامور یونیفرم‌پوش، زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد.

نوجوان افغانستانی آسیب‌دیده کم‌شنواست

به گفته یکی از منابع افغانستان‌اینترنشنال، در پی موج حملات هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی و انتظامی به مهاجران با عنوان «افغانی بگیر» در روستای آبسرد، سید مهدی از ترس پا به فرار گذاشته و نیروهای امنیتی او را تعقیب کرده‌اند.

به گفته این منبع مطلع، ماموران این نوجوان «کم‌شنوا» را در میان گروهی از زنان که در حال رفتن به سر کار بوده‌اند، بازداشت و به‌شدت شکنجه کردند.

یکی از شهروندان با انتشار تصویری حاوی لحظه فشار پای عامل انتظامی به گردن این نوجوان افغانستانی «در مقابل چشمان مادرش» و مقایسه آن با ویدیوی مرگ جورج فلوید،‌ نوشت: «مردمی که با جورج فلوید ژست حقوق بشری گرفتند و اشک ریختند چه واکنشی قرار است به این صحنه داشته باشند؟»

این شهروند با بیان اینکه به هر قیمتی باید جلوی موج هولناک افغانستانی‌ستیزی ایستاد، این موج را دارای پشتوانه دولتی دانست.

مرکز مشاوره حقوقی دادبان با اشاره به گزارش افغانستان‌اینترنشنال نوشت: «اعمال چنین رفتاری نسبت به یک نوجوان ۱۵ ساله از سوی ماموران پلیس، مشخصا بر خلاف قوانین موضوعه به ویژه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و قانون آیین دادرسی کیفری است.»

دادبان با بیان اینکه با توجه به سن این نوجوان، ماموران پلیس قانونا اجازه اعمال هیچ نوعی از خشونت را نسبت به او نداشته‌اند، نوشت که ماموران باید با رعایت ضوابط ویژه با او رفتار می‌کردند.

خانواده این نوجوان افغانستانی در ویدیویی می‌گویند در حال حاضر وضعیت او مناسب نیست و حال روحی و جسمی او در اثر برخورد فیزیکی سخت و شوک ناشی از آن، وخیم است.

افغانستان‌اینترنشنال با انتشار ویدیویی از برخورد خشونت‌بار ماموران پلیس جمهوری اسلامی با نوجوان مهاجر افغان در حساب ایکس خود، نوشت که این اقدام برای کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور خشونت مامور پلیس امریکا با جورج فلوید شده است.

فلوید سیاه‌پوست در سال ۱۳۹۹ بر اثر اعمال خشونت پلیس آمریکا جان باخت. دریک شووین، ماموری که او را به قتل رساند، به ۲۲ سال و نیم زندان محکوم شد

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون درباره اعمال خشونت پلیس به نوجوان افغان ابراز نظر نکرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به خشونت مامور پلیس و مرگ جورج فلوید واکنش نشان داد و آمریکا را به نژادپرستی و خشونت متهم کرد.

شهروند دیگری با اشاره به برخورد ماموران با نوجوان افغانستانی مقابل چشم‌های مادرش نوشت: «این مادر، نماد سال‌ها زندگیِ مهاجرین افغانستانی در ایران است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy