Thursday, Aug 8, 2024

صفحه نخست » برای اولین بار: ورود نیروهای اوکراین به خاک روسیه

putin.jpgاعلام وضعیت فوق‌العاده در غرب روسیه با آغاز حملات اوکراین به کورسک

بیش از ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی و ۱۱ تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی جنگی وارد خاک روسیه شدند

یورونیوز - تداوم حملات نادر برون‌مرزی نیروهای اوکراین در روز چهارشنبه باعث شد که در استان کورسک روسیه وضعیت فوق‌العاده اعلام شود. الکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری این استان اعلام کرد که این کار «برای مقابله با پیامدهای نفوذ نیروهای دشمن به منطقه» ضروری بوده است.

بنا بر اعلام مقامات روسیه از زمان آغاز این حملات دست‌کم پنج غیرنظامی کشته و ۳۱ نفر زخمی شدند که ۶ نفر از آنها کودک هستند.

اوکراین تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره این حملات نداشته و گستردگی این حملات نیز همچنان نامشخص است.

بنا بر اعلام مسکو، بامداد سه‌شنبه بیش از ۱۰۰۰ سرباز اوکراینی و ۱۱ تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی جنگی وارد مناطق غربی خاک روسیه تا نزدیکی شهر «سودا» شدند.

درگیری‌ها روز سه‌شنبه در شماری از روستاهای این منطقه ادامه داشت؛ بر همین اساس همه رویدادهای عمومی لغو شد و مقامات محلی از ساکنان خواستند تا رفت و آمدهای خود را محدود کنند.

در شهر کورسک مرکز این استان نیز هشدار حملات هوایی به صدا درآمد و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که جت‌های جنگنده بر فراز منطقه پرواز می‌کنند و دود از مناطقی روی زمین بلند می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

الکسی اسمیرنوف همچنین اعلام کرد که هزاران نفر از مناطق مرزی تخلیه و گروهی از پزشکان نیز از دیگر شهرها به نزدیکی مناطق درگیری اعزام شدند.

از زمان آغاز حمله تمام عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ میلادی، تهاجم اوکراین به خاک روسیه به ندرت روی داده است.

کنترل بر تاسیسات گازی «سودا»

عصر چهارشنبه اولکسی هونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین گفت که ارتش کشورش اکنون کنترل تاسیسات گازی «سودا» را در اختیار دارد. این تاسیسات گازی بزرگ، بخشی از پروسه ترانزیت گاز طبیعی روسیه به اتحادیه اروپا از مسیر اوکراین است که با وجود وقوع جنگ همچنان به فعالیتش ادامه می‌دهد.

این منطقه، تنها نقطه ورود گاز روسیه به اتحادیه اروپا است.

سخنان آقای هونچارنکو هنوز از سوی هیچ مقامی تایید نشده است؛ با این وجود سخنان او اولین تایید رسمی یک مقام اوکراینی درباره حمله این کشور به خاک روسیه محسوب می‌شود.

هونچارنکو همچنین در گفتگو با بی‌بی‌سی جهانی اعلام کرد که «از نقطه نظر نظامی، ما در تلاش هستیم ابتکار عمل را به دست بگیریم و به دنیا نشان دهیم که جهان نباید از تشدید تنش یا واکنش پوتین بترسد. هیچ واکنشی وجود ندارد.»

او گفت که این تهاجم، مسکو را مجبور خواهد کرد که نیروها را به غرب روسیه منتقل کند و به این ترتیب امیدواریم از تعداد حملات روسیه در شرق اوکراین کاسته شود.

واکنش کاخ سفید و کرملین

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این تحولات گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی از این حمله نداشته است و قصد دارد با ارتش اوکراین «برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهداف آنها» گفتگو کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در جریان گفتگو با مقامات دولتی این کشور در روز چهارشنبه که از تلویزیون روسیه پخش شد، اوکراین را به انجام یک «تحریک بزرگ» و «تیراندازی بی‌رویه» به ساختمان‌ها و اقامتگاه‌های غیرنظامی متهم کرد.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه نیز ادعا کرد که «پیشروی» نیروهای اوکراینی در منطقه کورسک متوقف شده است و نیروهای روسی «به نابودی دشمن در مناطق مجاور مرز روسیه و اوکراین ادامه می‌دهند».

او همچنین اعا کرد که نیروهای اوکراینی قصد داشتند مناطق اطراف شهر «سودا» را تصرف کنند که به نتیجه نرسیدند و ارتش روسیه تاکنون ۱۰۰ مرد را کشته و ۲۱۵ نفر دیگر را زخمی کرده است.

«وخامت اوضاع» در اطراف سودا

با این وجود گزارش‌های منتشر شده در دیگر رسانه‌ها از مناطق جنگی، حاکی از آن است که وضعیت در میدان آنقدرها که کرملین می‌گوید باثبات نیست.

یوری کوتنوک که یک وبلاگ‌نویس روس است، نبردهای در سودا و کورینهوو را «سنگین» توصیف کرد و کانال تلگرامی Rybar نیز از «وخامت اوضاع» در مناطق اطراف سودا خبر داد و اینکه نیروهای اوکراینی در حال پیشروی به سمت شهر هستند.

مؤسسه مطالعات جنگ، مستقر در ایالات متحده نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد تصاویر جغرافیایی دو روز گذشته نشان می‌دهد که خودروهای زرهی اوکراینی تا مواضعی در ۱۰ کیلومتری داخل منطقه کورسک پیشروی کرده‌اند.

در منطقه بلگورود در همسایگی کورسک نیز ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه روز سه‌شنبه هشدار حملات موشکی صادر کرد و گفت چندین نفر در حملات هوایی اوکراین زخمی شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy