Friday, Aug 9, 2024

صفحه نخست » نارضایتی برخی از اعضای سپاه قدس و حزب‌الله از تأخیر در انتقام‌گیری

sep.jpgایران وایر - یک دیپلمات ایرانی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، از نارضایتی برخی از اعضای سپاه قدس و حامیان حزب‌الله لبنان از تعلل در انتقام‌گیری خبر داد.

این دیپلمات می‌گوید: «افراد ناراضی از تعلل در انتقام‌گیری از اسرائیل به رهبری پیام داده‌اند که سپاه، حزب‌الله و متحدانشان در یمن و عراق آماده انتقام‌گیری هستند. رهبری گفته‌اند که هنوز زمان انتقام فرا نرسیده است اما توضیح بیشتری نداده‌اند.»

اسماعیل هنیه، روز ده مرداد پس از شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان در تهران، در حمله‌ای منتسب به اسرائیل کشته شد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به کشته شدن اسماعیل هنیه گفت که اسرائیل با این اقدام زمینه «مجازات سخت» را برای خود فراهم ساخته است. او افزود که خونخواهی از هنیه که در حریم جمهوری اسلامی ایران کشته شده، وظیفه جمهوری اسلامی است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این دیپلمات ایرانی که با ایران‌وایر صحبت کرده، می‌گوید: «مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران، در سیاست خارجی هیچ دخالتی نمی‌کند و آن را خارج از اختیارات خود می‌داند.» پزشکیان در مناظره‌های انتخابات غیرمنتظره نیز اعلام کرد که در سیاست خارجی نظر علی خامنه‌ای را مبنا قرار می‌دهد.

مسعود پزشکیان، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه سابق را که در سال‌های وزارتش برای تنش‌زدایی در سیاست خارجی تلاش می‌کرد، به سمت معاونت راهبردی رئیس‌جمهور انتخاب کرد. اما به گفته منبع ایران وایر، «ظریف نیز از هرگونه اظهار نظر رسمی درباره سیاست خارجی خودداری می‌کند چون می‌داند که نظراتش ممکن است نتیجه عکس بدهند.»

سیاست‌های محمد جواد ظریف از سوی تندروهای حکومتی مورد انتقاد شدید قرار می‌گیرد. آن‌ها او را دیپلماتی می‌دانند که با امتیاز دادن، دل غربی‌ها را به دست می‌آورد.

حالا هشت روز از تاریخ ترور اسماعیل هنیه و وعده «مجازات سخت» علی خامنه‌ای گذشته است. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی مبنی بر حمله تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی مطرح شده است. برخی حامیان حکومت اما در شبکه‌های اجتماعی تعلل جمهوری اسلامی در پاسخ تلافی‌جویانه را بخشی از مجازات سخت عنوان می‌کنند.

در این میان، کشورهای زیادی طرفین را به خویشتن‌داری و آرامش دعوت کرده‌اند. این دیپلمات ایرانی می‌گوید: «ترکیه، عربستان سعودی، قطر و به خصوص روسیه ایران را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند و گفته‌اند که هر گونه حمله به اسرائیل به معنای به دام افتادن در تله نتانیاهو است. دیپلمات‌های روسی نیز گفته‌اند برای کنترل حمله‌های اسرائیل با آمریکایی‌ها در تماس هستند.»

او پیشتر به ایران‌وایر گفته بود که روسیه از طریق سرگئی شویگو به مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی پیام داده که هرگونه اقدام نظامی ایران و متحدانش علیه اسرائیل که منجر به کشته شدن غیرنظامیان در اسرائیل شود، را قویاً و به‌طور رسمی محکوم می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy