Friday, Aug 16, 2024

صفحه نخست » وقفه پنج ثانیه‌ای حین دعوا می‌تواند رابطه شما و شریک زندگیتان را حفظ کند

to.jpgبا توجه به اینکه زوج‌درمانی احتمالا راهی پرهزینه برای حل اختلافات است، اکنون روانشناسان دریافته‌اند که تنها با پنج ثانیه وقفه هنگام مشاجره می‌توان هم پول و هم رابطه را نجات داد

ایندیپندنت فارسی - دانشمندان دانشگاه سنت اندروز، با آزمایش‌هایی که روی ۸۱ زوج انجام دادند،‌ به این نتیجه دست یافتند و آن را در مجله «روان‌شناسی ارتباطات» (Communications Psychology) منتشر کردند. آنا مک‌کاری، دانشجوی دکترا در دانشکده روان‌شناسی و علوم اعصاب، این آزمایش را در کنار اساتید دیگر، دکتر رابرت می و پروفسور دیوید دونالدسون، طراحی و سرپرستی کرد. او دریافت که وقفه‌های کوتاه پنج ثانیه‌ای در حین مشاجره می‌تواند احساسات منفی و پرخاشگری را کاهش دهد. او می‌گوید این موضوع شاید بدیهی و واضح به نظر می‌رسد، اما این اولین بار است که کاهش پرخاشگری پس از «وقفه‌های اجباری» در یک آزمایش بررسی می‌شود.

مک‌کاری توضیح می‌دهد که «مجبور کردن زوج‌ها برای وقفه پنج ثانیه‌ای به اندازه وقفه ۱۰ تا ۱۵ ثانیه‌ای موثر است و نشان می‌دهد که حتی کوتاه‌ترین مکث‌ها در مشاجره به کاهش آن کمک می‌کند». او در ادامه می‌افزاید: «این ترفندی ساده، رایگان و موثر برای کاهش احساسات منفی هنگام دعوا و مرافعه است، ارزان‌تر از زوج‌درمانی است و به‌راحتی می‌توان آن را در دیگر تعاملات روزمره نیز به کار بست.»

زوج‌ها در این پژوهش در یک بازی رقابتی وارد شدند که می‌توانستند با میزان دلخواه برسر شریک زندگی‌شان فریاد بزنند. این زوج‌ها در ۳۰ دور بازی شرکت کردند و در فواصل مختلف زمانی هم وقفه داشتند. محققان از طریق هوش مصنوعی پیشرفته و یادگیری ماشینی، واکنش‌های احساسی افراد تحت آزمایش را، که با دوربین ۳۶۰ درجه و میکروفون ثبت می‌شد، تجزیه و تحلیل کردند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گزارش اسکاتیش دیلی‌میل، این گروه تحقیقاتی کشف کرد که هنگام مشاجره زوج‌ها تمایل دارند با میزان پرخاشگری دیگری رقابت کنند یا حتی از او هم جلو بزنند و با پرخاشگری بیشتر مغلوبش کنند. با این حال ایجاد وقفه‌ای کوتاه، این الگوی‌ تلافی‌جویانه را مختل کرد و پرخاشگری کلی را کاهش داد. گفته می‌شود که راهکار وقفه پنج ثانیه‌ای در مدیریت درگیری‌های سطح پایین‌ هم جواب می‌دهد و از تبدیل شدن این مشاجرات به درگیری‌های جدی‌تر و بزرگ‌تر جلوگیری می‌کند. خانم مک‌کاری افزود این رویکرد درمورد خشونت خانگی قابل اجرا نیست اما درمورد مدیریت دعواهای روزمره‌ زوج‌ها، که ممکن است شدت یابد، کارساز است.

به گفته او، هنگامی که درمورد بازخورد‌ها از شرکت‌کنندگان پرس‌وجو کردند، برخی از پاسخ‌ها و نظرها واقعا جالب و ارزشمند بود. یکی از شرکت‌کنندگان گفت: «پس از اینکه خودم در مشاجره برنده شدم احساس خوبی داشتم و زمانی که شریکم برنده شد می‌خواستم برای تنبیه رابطه جنسی‌‌ام با او را قطع کنم.» اما یکی دیگر از شرکت‌کنندگان گفت که وقفه اجباری باعث شده به چشمان شریک زندگی‌‌اش نگاه کند و همین تنش‌ بین آنها را کاهش داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy