Friday, Aug 16, 2024

صفحه نخست » فرمول تبدیل سانسورچی ساترا به مجری ورزشی صدا و سیما

16-3.jpg رسول مهربانی؛ سانسورچی ساترا، مدافع بازی‌های رایانه‌ای اسلامی و گزار‌ش‌گر محبوب حکومت

ایران وایر - پیام یونسی پور

برخی او را پدیده گزارش‌گری ورزش‌های رزمی صداوسیما می‌دانند. اغلب اما می‌گویند گزارش‌هایش توام با بی‌احترامی‌ به حریفان ورزشکاران ایرانی و توهین‌های بی‌مقدار به ورزشکاران ایرانی تیم‌های دیگر بوده‌اند.

نامش «رسول مهربانی» است؛ کارشناس و سانسورچی سابق «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر)، مشاور بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و از مدافعان «طرح اسلامی‌سازی و بومی‌سازی» بازی‌های یارانه‌ای برای نوجوانان و جوانان.

نزدیک به دو سال است که دیگر پیراهن یقه آخوندی را از تن در آورده و با تیپی با ظاهر جوان‌پسندتر، رقابت‌های تکواندو را برای صداوسیما گزارش می‌کند.

در حالی که حتی رسانه‌های دولتی و خصوصی در ایران به گزارش‌ها و سبک اجرای او تاخته و سبک بیانش را ناهنجار و توهین‌آمیز تلقی کرده‌، دو رسانه حکومتی «ورزش سه» و «فرهیختگان» او را پدیده جدید گزارش‌گری ایران خوانده‌اند.

ورزش سه در مصاحبه‌ای مفصل با این گزارش‌گر، او را «پدیده آینده گزارش‌گری ایران» دانسته و روزنامه فرهیختگان، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عامل آشتی کردن مردم با صداوسیما پس از مدت‌ها قهر معرفی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

رسول مهربانی را باید پدیده گزارش‌گری ورزشی دانست یا نشانه‌ای از طرح «بومی‌سازی» صداوسیما با نیروهای خودی؟

دستور به فریاد زدن گزارش‌گرها و تبلیغ ایدئولوژی حکومت

«مدیران صداوسیما می‌دانند که شمار مخاطبان برنامه‌های‌شان افت کرده‌ است و برنامه‌های ورزشی بیشترین مخاطب را دارند؛ حالا می‌خواهد پخش مستقیم لیگ برتر باشد یا بازی‌های تیم ملی و رقابت‌های المپیک.»

این حرف‌های یکی از کارمندان ارشد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی به «ایران‌وایر» است. او که نمی‌خواهد نامش فاش شود، خبر می‌دهد که پیش از رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر و در اوج اعتراضات سراسری، جلسه‌ای با حضور «سینا معتضدی» مدیر «شبکه ورزش» صداوسیما، «علی فروغی» رییس شورای تخصصی ورزش سازمان و مدیر «شبکه سه» صداوسیما و نیز برخی نیروهای امنیتی، از جمله «میثم مهری» مسوول میز ورزش در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد.

خروجی این جلسه، مواردی برای کوتاه‌مدت و بلندمدت در جهت ایدئولوژی‌های نظام بود؛ نخست، گزارش‌گرانی که مسوولیت گزارش رقابت‌های تیم ملی (در جام‌جهانی و پس از آن، جام ملت‌های آسیا) را برعهده می‌گیرند، موظف به گزارش‌های احساسی، اغراق‌آمیز و با هیجان‌های کاذب در جهت زنده کردن احساسات ملی باشند.مورد دوم، صحبت‌های کارشناسان و مجری‌های صداوسیما در بین رقابت‌های ورزشی یا بین دو نیمه یا پیش از مسابقات فوتبال در مورد مسایل روز سیاسی مورد نظر جمهوری اسلام باشند. سومین مورد اما به یک تصمیم‌گیری در مورد «تصفیه‌سازی» گزارش‌گر‌های صداوسیما مرتبط می‌شد.

این کارمند ارشد سازمان صداوسیما به «ایران‌وایر» می‌گوید: «تصمیم گرفته شد گزارش‌گرهای قدیمی یا بازخرید و بازنشسته شوند، یا به اجرا در برنامه‌های ورزشی کم بیننده مشغول باشند یا مسابقاتی که اهمیت و بیننده چندانی ندارند را گزارش کنند.»

این منبع «ایران‌وایر» می‌گوید در این جلسه توافق شد از برخی نیروهای فعال در ساترا، «آپارات» و «آپارات اسپرت» آرام آرام در برنامه‌های صداوسیما استفاده شود.

انتقاد از ادبیات و بی‌سوادی، حتی در خبرگزاری‌های ایران

رسول مهربانی از جمله گزارش‌گر‌هایی است که در موج جدید تصفیه‌ گزارش‌گران صداوسیمای حکومت، روبه‌روی دوربین و پشت میکروفن این رسانه نشسته است تا رقابت‌های ورزشی را گزارش کند.

برخلاف آن‌چه ورزش سه و روزنامه فرهیختگان روایت کرده‌اند، او نه با گزارش‌های هیجانی، که با کنایه‌های توام با بی‌احترامی‌ به رقبای ورزشکاران ایران مشهور شد؛ ولو آن رقبا، زاده ایران و ایرانی باشند.

«ورزش مدیا»، رسانه مستقل در ایران ساعاتی پس از دیدار «ناهید کیانی» و «کیمیا علیزاده»، گزارش رسول مهربانی را «تلاش برای ترور شخصیت» و «میدان انتقام‌گیری» نامید و نوشت: «رویکرد گزارش‌گر، نه‌ تنها غیرحرفه‌ای بلکه گاهی غیرمنصفانه و دور از اخلاق و عاطفه به نظر می‌رسید.»

«تابناک» صراحت بیان را بالاتر برد و رسول مهربانی را شخصی که به یکباره از کارشناس ساترا به گزارش‌گر تکواندو شبکه ورزش تبدیل شده است، معرفی کرد و نوشت: «او با صدای زمختی که اساساً به درد گزارش‌گری نمی‌خورد و ادبیات عجیب که سوژه شوخی خاص در فضای مجازی شده، از آن سوی بام افتاده و روی جواد خیابانی را سفید کرده است.»

«خبرآنلاین» نیز گزارش‌های رسول مهربانی را آزار دهنده خواند و نوشت: «شوخی های سخیف با ورزشکاران رقیب، مدل جدیدی است برای رفتن توی دل مردم. این که خطاب به تکواندوکار مکزیکی بگویید تو به درد تکواندو نمی‌خوری، باید بروی کشتی یا از ورزش خداحافظی کنی، در دایره واژگان کدام مجری یا گزارش‌گر می‌گنجد؟»

نویسنده در بخشی از این نقد خود خطاب به رسول مهربانی نوشته بود: «روی آنتن بغض می‌کنی و اشتباه پشت اشتباه؛ رسول مهربانی تو دیگر نوبر هستی.»

این رسانه همچنین گلچینی از اشتباهات مکرر این گزارش‌گر و بی‌اطلاعی او از فنون ورزش تکواندو را به صورت ویدیو منتشر کرد.

از اجرای برنامه عفاف و حجاب تا فریادهای گوش‌خراش

در فضایی که عادل «فردوسی‌پور» با وجود این‌ که خود را صراحتا «فرزند رسانه ملی» می‌خواند و هیچ‌گاه مقابل سازمان صداوسیما نمی‌ایستد، محو می‌شود یا «هادی عامل» برای باقی ماندن در جمع گزارش‌گرهای این سازمان مجبور به استفاده از عبارت‌های اغراق‌آمیز و گاهی غیرقابل فهم در مورد کشتی‌گیران است، مشخصا برای سازمان صداوسیما اهمیتی ندارد که سانسورچی سابق در ساترا و مُبَلِغ بازی‌های کامپیوتری اسلامی و بومی چگونه گزارش‌گری ورزش را به پایین‌ترین سطح تنزل می‌دهد.

۲۳ بهمن‌۱۴۰۱، رسول مهربانی به عنوان یکی از مدیران ارشد ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر)، از لزوم حضور «نهادهای امنیتی و تنظیم‌گر» بر گزارش‌ها و ساخت محتوای پلتفورم‌های ورزشی خبر داد.

او در یادداشتی که توسط رسانه‌های ایران منتشر شد، نوشت: «در فضاى امروزى كه ورزش به يكى نمادهاى قدرت جوامع و حکومت‌ها تبديل شده است، باید بر محتویات گزارش‌های ورزشی نظارت کامل شود. نهاد تنظیم‌گر و نظارتی بر محتواى رسانه و پلتفرم در دنیای امروز، نقش ویدیوچک را دارد و باید جلوی اشتباهات را بگیرد.»

مهربانی در حقیقت یکی از نظریه‌پردازهای همین موج جدید در گزارش‌گری صداوسیما است؛ مردی که تصور می‌کند با ایجاد صداهای اضافه در زمان گزارش، استفاده از عبارت‌های کوچه و خیابانی، توهین به رقبای ورزشکاران ایرانی و «بی‌وطن» خواندن کیمیا علیزاده، آن‌چه نیاز دست یافتن یک حکومت به قدرت است را فراهم می‌کند.

رسول مهربانی پیش از آن‌ که به عنوان گزارش‌گر رقابت‌های تکواندو برای مخاطبان صداوسیما ظهور کند، در نقش مجری برنامه‌های عفاف و حجاب روی آنتن «شبکه‌دو» تلویزیون حکومتی ایران رفته بود؛ به همین میزان بی‌ارتباط با المپیک، با قهرمانان، با مدال‌آوران، با ایرانیان مهاجرت کرده و با روح بینندگان رقابت‌های ورزشی.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy