Thursday, Aug 22, 2024

صفحه نخست » درگیری مسلحانه ارتش عراق و نیروهای نیابتی سپاه در مسیر حرکت زائران اربعین + فیلم

iraq.jpgایران اینترنشنال - ستاد فرماندهی مشترک عملیات عراق تایید کرد نیروهای ارتش و گروه مسلح «جند الامام»، از گروه‌های ائتلاف حشد شعبی، هم‌زمان با برگزاری مراسم اربعین در این کشور با یک‌دیگر درگیر شده‌اند. در یک درگیری دیگر، شماری از زائران ایرانی مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درگیری بامداد پنج‌شنبه یکم شهریور در حوالی یکی از ایست‌های بازرسی ارتش عراق در پنج کیلومتری کربلا رخ داد. در پی این رویداد، دست‌کم شش نیروی گروه «جند الامام» بازداشت شدند.

اعضای این گروه قصد داشتند با چهار خودرو از مسیر تعیین شده برای پیاده‌روی زائران عبور کنند، اما نیروهای ارتش مانع از این امر شدند و تیر هوایی شلیک کردند.

اقدام ارتش عراق با واکنش نیروهای «جند الامام» روبه‌رو شد و آن‎ها نیز شروع به شلیک تیر هوایی کردند.

خبرگزاری فرانسه افزود این نزاع مسلحانه در میان انبوهی از زائران مراسم اربعین به وقوع پیوست.

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی مشترک عملیات عراق، کسی در این رویداد آسیب ندید و مشکلی برای ادامه برگزاری مراسم اربعین به وجود نیامده است.

یک مقام وزارت کشور عراق گفت بازداشت شش عضو جند الامام از سوی یک واحد امنیتی حشد شعبی صورت گرفته است.

یک مقام حشد شعبی هم اعلام کرد تحقیقات در حال انجام است تا مشخص شود چه گروهی مسئولیت شلیک تیر در میان زائران اربعین را بر عهده دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

شهر کربلا در آستانه مراسم روز اربعین، مصادف با چهارم مرداد، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد.

حشد شعبی یکی از گروه‌های مسلح متحد جمهوری اسلامی در عراق است که از آن‌ها با عنوان کلی «مقاومت اسلامی عراق» یاد می‌شود.

«مقاومت» عنوانی است که مقام‌های حکومت ایران برای گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران در منطقه، نظیر حماس، حزب‌الله، حشد شعبی و حوثی‌های یمن استفاده می‌کنند.

درگیری مسلحانه دو عشیره و زخمی شدن چند زائر ایرانی

ستاد فرماندهی مشترک عملیات عراق همچنین در بیانیه‌ای، از درگیری مسلحانه دیگری در مسیر حرکت زائران اربعین در استان نجف خبر داد.

این نزاع شامگاه چهارشنبه ۳۱ مرداد میان دو عشیره در منطقه الزرکه روی داد و یک کشته و شش زخمی بر جای گذاشت.

به گفته ستاد فرماندهی مشترک عملیات عراق، در میان مجروحان که همگی از زائران مراسم اربعین بودند، چند ایرانی نیز دیده می‌شوند.

وزارت کشور عراق اعلام کرد ۵۰ نفر در ارتباط با این درگیری مرگبار بازداشت شده‌اند.

تحسین الخفاجی، سخنگوی ستاد فرماندهی مشترک عملیات عراق با اشاره به تیراندازی‌های اخیر گفت آن‌چه در کربلا و نجف رخ داد، نقض قانون بود و با آن بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

او بر لزوم تامین امنیت مراسم اربعین تاکید کرد و افزود نیروهای امنیتی و نظامی عراق برای مقابله با هرگونه قانون‌شکنی و سوءاستفاده از مراسم اربعین، در صحنه حاضر هستند.

در رخدادی دیگر، اتوبوس زائران پاکستانی اربعین شامگاه سه‌شنبه ۳۰ مرداد در استان یزد ایران دچار حادثه شد که در پی آن، ۲۸ نفر کشته و ۲۳ نفر زخمی شدند.

این اتوبوس از استان سیستان و بلوچستان به سمت مرز شلمچه در حرکت بود که در حوالی پاسگاه دهشیر شهرستان تفت در غرب استان یزد واژگون و دچار آتش‌سوزی شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy