Monday, Aug 26, 2024

صفحه نخست » تاریخچه انتخابات در ایالات متحده آمریکا، بخش سوم: ایالت نیوجرسی، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت تاریخی نیوجرسی به مرکزیت ترنتون که در شرق آمریکا کنار اقیانوس اطلس قرار دارد، یکی از مستعمرات سیزده‌گانه بریتانیا محسوب می‌شد که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا قیام و اعلام استقلال کردند و نهایتا در تاریخ ۱۸ دسامبر ۱۷۸۷ بعد از تصویب قانون اساسی ایالات متحده آمریکا بعنوان سومین ایالت به این کشور پیوست.

این ایالت محل زندگی توماس ادیسون مخترع بزرگ بود و بدلیل اینکه در قرن ۱۹ یک ایالت پیشرو در صنعت بود به زادگاه انقلاب صنعتی آمریکا مشهور است. نیوجرسی بدلیل اینکه محل تعداد زیادی از جنگ‌ها و درگیری‌های دوران انقلاب بود و نقش اساسی در آن دوران داشت لقب «گذرگاه انقلاب آمریکا» و شهر موریس ‌تاون این ایالت بدلیل اینکه در دو زمستان میزبان ارتش قاره‌ای به فرماندهی جورج واشنگتن بود لقب «پایتخت نظامی انقلاب آمریکا» را گرفت. نیوجرسی در جنگ داخلی جزو ایالت‌های شمالی یا اتحادیه و از متحدین آبراهام لینکلن ریاست جمهوری وقت بود و حدود ۸۰ هزار تن از این ایالت برای ارتش اتحادیه جنگیدند.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۹.۲۹۰.۸۴۱ تن می‌باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۵۲ درصد سفید‌پوست، ۲۲.۷ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۱۵.۵ درصد سیاه‌پوست، ۱۰.۶ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۸ درصد سرخ‌پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۵ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

این ایالت میزبان دانشگاه پرینستون یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان و هشتمین دانشگاه قدیمی ایالات متحده آمریکا، جزو ۹ دانشگاهی که در دوران استعمار تاسیس شد و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۷۴۶ میلادی باز می‌گردد و یکی از هشت دانشگاه آیوی لیگ می‌باشد، دانشگاه راتگرز یکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر آمریکا، مؤسسه فناوری استیونز و آزمایشگاه‌های بل (Bell Labs) که توسط الکساندر گراهام بل بنیان نهاده شد می‌باشد.

صنعت فیلم سازی نیوجرسی بسیار فعال و بعد از هالیوود بزرگترین مرکز فیلم می‌باشد. در واقع اولین استودیوی فیلم سازی جهان بنام بلک ماریا (Black Maria) توسط ادیسون در این ایالت بنا نهاده شد و قبل از تاسیس هالیوود پایتخت فیلم جهان بود. ضمنا اولین درایو این سینما (drive-in movie) جهان در شهر کمدن (Camden) این ایالت بنا نهاده شد.

ایالت نیوجرسی از سال ۱۷۸۹ تاکنون که آگوست ۲۰۲۴ میلادی می باشد در همه ۵۹ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است که ۲۵ دوره حزب دموکرات، ۱۸ دوره جمهوری‌خواه، پنج دوره حزب فدرالیست، پنج دوره حزب جمهوری‌خواه دموکراتیک، چهار دوره حزب ویگ و یک دوره حزب جمهوری‌خواه ملی برنده آرای الکترال این ایالت شدند. یک دوره نیز مربوط به سال ۱۸۶۰ آرای الکترال چهار به سه بین احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات تقسیم شد.

برای بررسی این انتخابات را به دو بخش تقسیم می‌کنیم. بخش اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۹۲ میلادی می‌باشد، که ۲۷ دوره این انتخابات برگزار و حزب دموکرات ۱۰ دوره، فدرالیست پنج دوره، جمهوری‌خواه دموکراتیک پنج دوره، حزب ویگ چهار دوره، جمهوری‌خواه ملی یک دوره، حزب جمهوری‌خواه یک دوره برنده آرای الکترال این ایالت شدند و یک دوره نیز انتخابات سال ۱۸۶۰ همانگونه که بالاتر ذکر شد آرای الکترال بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه تقسیم شد.

بخش دوم از سال ۱۸۹۶ الی ۲۰۲۰ می‌باشد که ۳۲ دوره این انتخابات برگزار که حزب جمهوری‌خواه ۱۷ دوره و حزب دموکرات ۱۵ دوره که هشت دوره آن مربوط به هشت دوره اخیر این انتخابات می‌باشد برنده آرای الکترال این ایالت شدند. همانطور که مشاهده می‌کنیم دموکرات‌ها علاوه بر اینکه با ۲۵ دوره در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند، برنده هشت دوره اخیر این انتخابات نیز هستند.

در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ برگزار شده در حوزه انتخابیه نیوجرسی جو بایدن با ۵۷.۱ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۴۱.۳ درصد آرا شد و ۱۴ رای الکترال این ایالت را به نام خود زد.

از سال ۱۷۸۹ که اولین دوره انتخابات مجلس سنا در نیوجرسی برگزار شد الی ۲۰۲۴ میلادی ۶۷ تن به مقام سناتوری ایالت نیوجرسی در مجلس سنا آمریکا رسیدند. ۲۵ تن از این سناتورها از حزب دموکرات که یک تن از این سناتورها علاوه بر حزب دموکرات سابقه عضویت در حزب جکسونیان را هم داشته است، ۲۱ تن جمهوری‌خواه و مابقی از احزاب دیگر بودند که الان وجود ندارند.

همانطور که آمارها نشان می‌دهد مجموع سناتورهای فقط عضو حزب دموکرات بعلاوه سناتوری که علاوه بر احزاب دیگر سابقه حضور در این حزب بعنوان سناتور را نیز داشته و در تاریخ این حزب بعنوان سناتور ثبت شده‌اند ۲۵ دموکرات در مقابل ۲۱ سناتور جمهوری‌خواه می‌باشد که نشان از برتری دموکرات‌های نیوجرسی در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا آمریکا در این ایالت می‌باشد. دموکرات‌ها در سال‌های اخیر نیز بسیار موفق عمل کرده، بطوریکه یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۷۹ میلادی بغیر از پنج ماه که در سال ۲۰۱۳ بدلیل فوت سناتور دموکرات وقت ایالت بطور موقت در اختیار جمهوری خواهان بود و دیگری از سال ۱۹۵۹ تا کنون بغیر از ۹ ماه که در سال ۱۹۸۲ بطور موقت در اختیار جمهوری خواهان بود، همچنان بطور یکنواخت در دست دموکرات‌ها می باشد و رابرت منندز و کوری آنتونی بوکر هر دو از حزب دموکرات سناتورهای حال حاضر این ایالت می‌باشند.

کلیفورد فیلیپ کیس جونیور از حزب جمهوری‌خواه با ۲۴ سال حضور در سنا ۱۹۷۹-۱۹۵۵ و هریسون آرلینگتون ویلیامز جونیور از حزب دموکرات با ۲۳ سال حضور در مجلس سنا ۱۹۸۲-۱۹۵۹ با سابقه ترین سناتورهای تاریخ ایالت نیوجرسی در مجلس سنا آمریکا بودند.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون تعداد ۳۲۱ تن از حوزه انتخابیه نیوجرسی به عضویت مجلس نمایندگان آمریکا در آمده‌اند، که ۱۲۹ تن عضو حزب دموکرات بودند که چهار تن از آنها سابقه عضویت در احزاب دیگر را هم داشتند و ۱۱۴ تن حزب جمهوری‌خواه که پنج تن از انها سابقه عضویت در احزاب دیگر را هم داشتند و مابقی هم عضو احزاب دیگر بودند.

همانطور که آمار نشان می‌دهد مجموع نمایندگانی که فقط عضو حزب دموکرات بودند بعلاوه نمایندگانی که علاوه بر احزاب دیگر سابقه عضویت ونمایندگی از حزب دموکرات را نیز داشته و در تاریخ این حزب بعنوان نماینده ثبت شده‌اند ۱۲۹ تن در مقابل جمهوری‌خواهان نیز به همین ترتیب ۱۱۴ تن می‌باشند که ظاهرا نشان از برتری دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات دارد. اما تعداد دوره‌ھایی که این ١١۴ نماینده جمھوری‌خواه رای آوردند بیشتر از تعداد دوره‌ھای ١٢۹ نماینده دموکرات و در نتیجه برتری تعداد سال‌های حضورشان در مجلس می‌باشد. از طرفی در حال حاضر نیز از ١۱ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا هشت تن دموکرات و سه تن جمھوری‌خواه می باشند که نشان از گرایش شدید به دموکرات‌ھا در این انتخابات دارد. شایان ذکر است که یکی از نمایندگاه این ایالت در سال جاری فوت کرده است و کرسی وی خالی و هنوز جانشین وی مشخص نشده است.

تا قبل از سال ۱۷۷۶ نیوجرسی مانند دیگر ایالات آمریکا مستعمره و دارای حاکم یا فرماندار استعماری برگزیده شده از طرف بریتانیا بود. اما در این سال همزمان با اعلام استقلال ۱۳ مستعمره، قانون اساسی موقت نیوجرسی تصویب شد که تا ۶۸ سال در حال اجرا بود و بعد از آن تغییراتی در آن داده شد.

ویلیام لیوینگستون که یکی از امضا کنندگان قانون اساسی ایالات متحده در كنوانسیون قانون اساسی فدرال در فیلادلفیا سال ۱۷۸۷ نیز بود، از زمان استقلال از بریتانیا در سال ۱۷۷۶ الی ۱۷۹۰ میلادی بعنوان اولین فرماندار به مدت ۱۴ سال بطور یکنواخت در این مقام بود. رابرت آر. لیوینگستون (Robert R. Livingston) نیز پسر عموی وی بود که در زمان ریاست جمهوری توماس جفرسون، سفیر ایالات متحده آمریکا در فرانسه و مسئول مذاکره برای خرید قسمتی از سرزمین کنونی ایالات متحده آمریکا از فرانسه بود که به خرید لوئیزیانا معروف شد.

از سال ۱۷۷۶ تا کنون که ۲۰۲۴ میلادی می‌باشد نیوجرسی ۵۶ فرماندار منتخب و ۱۵ فرماندار موقت

(Acting Governor) یا همان سرپرست فرمانداری داشته است که بعضا مانند: جان فارمر جونیور (John Farmer Jr) که در هشتم ژانویه ۲۰۲۰ به مدت ۹۰ دقیقه فرماندار موقت این ایالت بود و یا ریچارد جیمز کودی (Richard James Codey) که از دهم ژانویه ۲۰۰۲ الی پانزدهم همان ماه به مدت پنج روز فرماندار موقت بود، اما مجددا از سال ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ بعنوان پنجاه و سومین فرماندار منتخب ایالت نیوجرسی خدمت کرد. فرمانداران موقت موضوع بحث ما نیست و صرفا برای اطلاعات عمومی مخاطبین گرامی بیان کردم.

ازاین ۵۶ فرماندار، ۲۸ تن عضو حزب دموکرات، ۱۷ تن جمهوری‌خواه، چهار تن حزب فدرالیست، چهار تن ویگ و سه تن جمهوری‌خواه دموکراتیک بودند. همانطورکه آمار نشان می‌دهد دموکرات‌ها در طول تاریخ این انتخابات برتر و فرماندار حال حاضر این ایالت فیل مورفی (Phil Murphy) نیز از حزب دموکرات می‌باشد.

گارت دوست وال (Garret Dorset Wall) نیز در سال ۱۸۲۹ میلادی بعنوان فرماندار نیوجرسی انتخاب شد اما انصراف داد و در این مقام حاضر نشد.

نام توماس وودرو ویلسون بیست و هشتمین رئیس جمهور آمریکا نیز در میان این فرمانداران به چشم می‌خورد.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات‌های نیوجرسی در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۵ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۸ دوره برتر که هشت دوره آن مربرط به هشت دوره اخیر می‌شود و در تاریخ مجلس سنا نیز با ۲۵ سناتور در مقابل ۲۱ سناتور جمهوری‌خواه برتر و دو سناتور حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می‌باشند و جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان با ۱۱۴ نماینده در حالی که تعداد دوره‌ها و مجموع سال های حضورشان در مجلس بیشتر از ۱۲۹ نماینده دموکرات می‌باشد برتر اما از ۱۱ نماینده حال حاضر این ایالت هشت تن دموکرات وسه تن جمهوری‌خواه و مجددا دموکرات‌ها با ۲۸ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با ۱۷ فرماندار در طول تاریخ فرمانداری برتر و فرماندار حال حاضر این ایالت نیز دموکرات می‌باشد، می‌توان نتیجه گرفت که نیوجرسی در طول تاریخ گرایش بیشتری به دموکرات‌ها داشته و در حال حاضر نیز یک ایالت با گرایش زیاد به دموکرات‌ها می‌باشد.

کیوان شکوری

منبع: US Election History



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy