Friday, Aug 30, 2024

صفحه نخست » نشریه هیل: تاکتیک راهبردی تهران برای تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای

hill.jpgایندیپندنت فارسی - جمهوری اسلامی مصمم است به مرحله نهایی بازی هسته‌ای برسد، اما برای دستیابی به این هدف به زمان بیشتری نیاز دارد.

به نوشته نشریه هیل، خرید زمان اکنون تاکتیک راهبردی اصلی تهران برای تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای است. این راهبرد است که تمام اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران مقابل غرب را شکل می‌دهد.

نشریه هیل در ادامه می‌‌افزاید به همین دلیل است که به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی از اقدام تلافی‌جویانه فوری در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران خودداری می‌کند‌ــ و اگر اقدامی تلافی‌جویانه در آینده نزدیک صورت بگیرد، احتمالا محدود و نمادین خواهد بود.

احتمالا بر اساس همین راهبرد بوده است که رهبر جمهوری اسلامی به‌تازگی در دیدار با هیئت دولت اشاره کرد که «منافاتی ندارد» با «دشمن» وارد تعامل شود و گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با واشینگتن را از سر بگیرد.

نشریه هیل در ادامه می‌نویسد اما واشینگتن زمان ندارد. به‌رغم این تصور که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پس توافق برجام در سال ۲۰۱۵ مهار شده است، واقعیت این است تهران برنامه هسته‌ای تسلیحاتی‌اش را تسریع کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به نوشته هیل، غرب و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا مدت‌ها مقابل جاه‌طلبی‌های جمهوری اسلامی اقدامی جدی صورت ندادند و در عوض، به تعارفات دیپلماتیک متوسل شدند و برنامه هسته‌ای تهران را که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شد نادیده گرفتند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در ماه مه در اشاره به پیشرفت هسته‌ای ایران گفت «به وضعیتی نزدیک‌تر می‌شود که یک علامت سوال بزرگ درباره کاری که می‌کنند و چرا این کار را می‌کنند وجود دارد». هیل با اشاره به این موضوع می‌نویسد: «با احترام، هیچ علامت سوالی وجود ندارد. مدت‌ها است که پاسخ را می‌دانیم. ایران در حال ساخت یک زرادخانه هسته‌ای است.»

این نشریه می‌افزاید جمهوری اسلامی می‌خواهد توانایی به راه انداختن یک جنگ آخرالزمانی هسته‌ای را داشته باشد، و می‌داند اسرائیل چنین اجازه‌ای نخواهد داد. بنابراین، تهران امیدوار است با ازسرگیری مذاکرات با دولت بایدن، بین آمریکا و اسرائیل شکاف ایجاد کند، زیرا این کار به جمهوری اسلامی زمان مورد نیاز را خواهد داد.

واشینگتن در ماه ژوییه کم‌کم این پیام را درک کرد که جمهوری اسلامی یک بازی هسته‌ای نهایی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اما به‌تدریج دارد روشن می‌شود که واشینگتن برنامه‌ای برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران ندارد.

به نوشته هیل، بی‌تردید ابراز تمایل جمهوری اسلامی به ازسرگیری مذاکرات از احساس آسیب‌پذیری ناشی می‌شود. ترور موفقیت‌آمیز اسماعیل هنیه در تهران نشان داد که سازمان اطلاعات اسرائیل به سپاه پاسداران و دیگر نهادهای دولتی ایران نفوذ کرده است. شبکه‌های پدافند هوایی ایران نیز در صورت لزوم نفوذپذیرند، ضعفی که در حمله اسرائیل به سامانه پدافند هوایی تاسیسات نطنز در ماه آوریل مشخص شد.

هیل در ادامه می‌افزاید اما واشینگتن نباید دوباره فریب بخورد. جمهوری اسلامی نه ترسیده و نه متوقف شده است. سخنان رهبر جمهوری اسلامی فقط در راستای خرید زمان است تا به وضعیت دستیابی به سلاح هسته‌ای برسد. ما مدت‌ها است از نقطه بی‌بازگشت عبور کرده‌ایم، هیچ پول، رفع تحریم یا تاخیری نمی‌تواند از تبدیل ایران به قدرتی هسته‌ای جلوگیری کند.

این نشریه در پایان می‌نویسد وقت آن رسیده است که بایدن و دولتش در نهایت وارد عمل شوند و به تعهدی که در اوت ۲۰۲۲ به اسرائیل داده شد پایبند باشند که آمریکا «هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد». جمهوری اسلامی یک بازی نهایی با واشینگتن دارد و دیگر نمی‌شود خطر یک ۱۱ سپتامبر هسته‌ای، چه در واشینگتن و چه در خاورمیانه، به جان خرید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy